اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

افزایش کشت گلخانه‌ای در همدان/ حذف ۲۰ درصد محصولات آب‌بر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه آب مصرفی در بخش کشاورزی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد تخمین زده شده است گفت: برنامه الگوی کشت تدوین شده به نحوی که ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات آب‌بر حذف و محصولات کم‌آب‌بر جایگزین آن شود.

افزایش کشت گلخانه‌ای در همدان/ حذف ۲۰ درصد محصولات آب‌بر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان رضا بهراملو ظهر امروز در همایش ارتقای کمی و کیفی سلامت محصولات گلخانه‌ای با بیان اینکه به دنبال تولید پایدار هستیم اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت جزو سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کم‌آبی در اقصی نقاط کشور به ویژه همدان تصریح کرد: باید با کاهش مصرف آب به دنبال تولید متناسب با رشد جمعیت باشیم به این معنا که با کم‌آبی سازگاری پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه با بگارگیری روش‌های علمی و مدرن می‌توان با کاهش مصرف آب تولید را افزایش داد افزود: سالانه ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود همچنین ۲۹۶ هزار هکتار نیز به اراضی آیش اختصاص دارد.

وی در ادامه یادآور شد: از کل اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی ۲۶۰ هزار هکتار اراضی آبی است که ۸۷ درصد تولید را در بر دارد به تعبیری این رقم نشاندهنده وابستگی شدید ما به آب است.

بهراملو با بیان اینکه آب مصرفی در بخش کشاورزی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد تخمین زده شده است متذکر شد: در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود بلکه تولید و امنیت غذایی با مصرف آب میسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود بحران آب باید به دنبال تغییر روش باشیم چراکه روش‌های سنتی پاسخگوی تولید و مهمتر از آن افزایش تولید نیستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ما هم در مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی عِرق آب را داریم گفت: برنامه الگوی کشت تدوین شده به نحوی که ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات آب‌بر حذف و محصولات کم‌آب‌بر جایگزین آن شود همچون گل محمدی، پسته، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی.

وی در ادامه سخنانش به اهمیت گلخانه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: تولید در گلخانه بین ۵ تا ۱۰ برابر نسبت به سطح زمین در همان مساحت افزایش و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی دارد.

بهراملو با بیان اینکه اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی بدون قید و شرط احداث گلخانه است تصریح کرد: ضرورت این مهم تا جایی است که با تغییر کاربری‌ زمین موافقت و بدون نوبت جواز صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با طرح و ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نظارت بر تولیدات گلخانه با درج کد شناسه محصولات گلخانه‌ای فرصتی برای عرضه صادراتی این محصولات ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کد شناسه محصولات نشان از سلامت محصولات گلخانه‌ای دارد بیان کرد: این طرح از پایان آبان ماه برای عرضه داخل و خارج دارای ضوابط خواهد شد.

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول