اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

شتاب در روند عملیات اجرایی ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش+عکس

در روزهای اخیر اگر گذرتان به محل احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش بیفتد هر روز با تحولی جدیدتر در روند رو به رشد آن روبرو خواهید شد. پروژه‌ای که در سال 1392 و در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شد.

شتاب در روند عملیات اجرایی ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، در روزهای اخیر اگر گذرتان به محل احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش بیفتد هر روز با تحولی جدیدتر در روند رو به رشد آن روبرو خواهید شد. پروژه‌ای که در سال 1392 و در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شد.

به‌طوریکه این پایانه بزرگ مسافربری پس از فرودگاه امام خمینی دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است با مساحت ۳۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع ظرفیت پذیرش سالانه گردشگران در جزیره کیش را به ۶ میلیون گردشگر افزایش خواهد داد.

ترمینال جدید فول مکانیزه کیش با زیربنای ۴۲ هزار متر مربع در ۴ طبقه، که طبقه اول آن مختص فضای جانبی مسافران و ورودی پل مسافربری هواپیما و پله‌ها و آسانسور ارتباطی به سالن‌های تحویل بار مسافران ورودی است، طبقه دوم فضای کنترل گذرنامه، خروجی و بازرسی  و طبقه سوم به رستوران و کافه تریا اختصاص داده شده و با داشتن سیستم‌های به روز و تجهیزات پیشرفته از مدرن‌ترین ترمینال فرودگاهی کشور محسوب می‌شود.

این ترمینال شامل سیستم‌های به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً پیشرفته است؛ ۱۳ دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و ۶ دستگاه پل تلسکوپی حمل چمدان فول مکانیزه برای ترمینال جدید پیش‌بینی شده است که طراحی منحصر به فرد پل‌های تلسکوپی به‌صورتی است که ۱۵ هواپیما می‌توانند در کنار یکدیگر پارک کرده و مسافران از دو طرف پل به صورت هم‌زمان پیاده و سوار شوند. 

استفاده از این پل‌ها در پروژه، ظرفیت مسافران را از ۳ میلیون نفر به ۶ میلیون می‌رساند. از مجموع شش پل تلسکوپی به ارزش ۵۵ میلیارد تومان، نخستین پل در قرارداد با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور وارد پروژه ترمینال در کیش شد.

برای ساخت و راه‌اندازی ترمینال دوم و به نوعی جدید و مدرن فرودگاه بین‌المللی کیش بود که امیدواری‌های بسیاری را برای نزدیک شدن به افتتاح مهم‌ترین طرح عمرانی جزیره زیبای کیش در سال‌های اخیر به‌وجود آورده است که با ساخت و تکمیل این طرح‌ بسیار مهم جزیره زیبای کیش گام‌های بسیار بلندی برای برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت پذیرش مسافر و خدمات‌دهی بخش بار به سه هزار چمدان در ساعت افزایش خواهد یافت و مطمئنا با ایجاد این ترمینال استراتژیک و مهم به‌دلیل دارا بودن سیستم‌های به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً پیشرفته، مدرن‌ترین ترمینال فرودگاهی کشور در سال‌های آتی خواهد بود.

پایانه جدید و در دست احداث فرودگاه بین‌المللی کیش از لحظ امکانات دارای دروازه یا گیت‌های بازرسی مسافران و گذرنامه، سالن ترانزیت، رستوران به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع، ۳ بخش تحویل بار مسافران پروازهای داخلی و ۲ بخش برای پروازهای خارجی، ۵۵ تسمه نقاله جابجایی بار مجهز به سیستم‌های لازم برای کنترل و انتقال بارهای خارج از اندازه، پارکینگی زیر زمینی با ظرفیت ۵۰۰ خودرو، تعداد ۱۵ دستگاه پله برقی و ۱۲ دستگاه آسانسور که ۲ دستگاه آن قابلیت حمل برانکارد را دارد.

هر چند که در سال‌های نچندان دور به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی نامناسب مدیران سابق سازمان در هدردهی بودجه‌های میلیاردی منطقه آزاد کیش برای ساخت و اتمام فرودگاه و بندر جزیره هندورابی و یا سایر طرح‌های غیر قابل توجیه اقتصادی، عدم راهبرد مناسب و نداشتن توجه لازم به ادامه ساخت و اتمام ترمینال جدید فرودگاه کیش، ناامیدی‌های بسیاری را در بین فعالین اقتصادی و ساکنین جزیره زیبای کیش بوجود آورده بود اما با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم مدیریتی کنونی، بسیاری این امید را دارند که این طرح بسیار مهم و حیاتی که قول افتتاح آن را در بهمن‌ماه سالجاری داده‌اند در دوران مدیریتی ایشان به سرانجام مقصود برسد و جزیره زیبای کیش را صاحب مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین  ترمینال فرودگاهی ایران طی سال‌های اخیر نماید که مطمئنا با بهره‌برداری از آن می‌تواند تأثیرات مثبتی از نظر اقتصادی، تجاری و گردشگری بر جزیره داشته و بر همین اساس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با فعال نمودن مجدد این پروژه از رکود و توقف چندساله،‌ آن را به یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان تبدیل نموده و با تامین نیروی کار اجرایی، راه‌اندازی شیفت شبانه کاری، تسریع در خرید تجهیزات مورد نیاز پیمانکار، در اولویت قرار دادن مباحث مالی و برگزاری جلسه هفتگی با پیمانکار سرعتی دوچندان را به این پروژه عظیم عمرانی بخشیده است.

گزارش از: محمدرضا بازگیر

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول