اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

7 سال انتظار برای تکمیل مسجد جامع شهر چوار

مسجد جامع شهر چوار که سال ۱۳۹۳ کلنگ‌زنی شد به دلیل کمبود اعتبار کماکان تکمیل نشده و نیازمند توجه جدی از سوی متولیان امر است.

7 سال انتظار برای تکمیل مسجد جامع شهر چوار

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مسجد جامع شهر چوار یکی از مساجدی است که این روزها با بی‌مهری مسوولان روبرو شده و با اعتبارات قطره چکانی تا تکمیل این پروژه معنوی باید صبر ایوب پیشه کرد.

در هر جایی از این کره پهناور کسانی با هر دین و آیینی زندگی می‌کنند در طول ایام هفته برای رسیدن به آرامش و معنویت خود در یک مکان جمع و به دعا و نیایش پروردگار مشغول می‌شوند.

مسجد به‌عنوان عبادتگاه مسلمانان به شمار می‌آید که علاوه بر مسئله عبادت به سایر مسائل برای عموم مردم به ویژه جوانان می‌پردازد که بتوانند شبهات آنها را برطرف سازد.

کلنگ زنی مسجد جامع چوار از سال ۱۳۹۳

 اقبالی از اعضای هیات امنای مسجد جامع چوار گفت: پروژه ساخت و بازسازی کامل مسجد جامع در سال ۱۳۹۳ با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار وقت کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: این پروژه عمرانی و فرهنگی در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع در سه طبقه (طبقه سالن همایش با ظرفیت ۳۳۰ صندلی و طبقه برادران و طبقه خواهران) طراحی شده است پروژه ابتدا با مسوولیت سازمان حج و اوقاف شروع شد و بعدها با درخواست مردم و امام جمعه وقت به راه و شهرسازی سپرده شد.

اقبالی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ به علت عدم اعتبارات و طلب پیمانکار مربوطه پروژه به طور کامل تعطیل شد اما در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به ایلام مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات به این پروژه تخصیص داده شد.

وی گفت: چند روزی است که عملیات تکمیل فاز نهایی شروع شده است اما با توجه به نیاز فاز نهایی به اعتبارات کافی قطعاً مطالباتی در این خصوص است که اهتمام و جدیت بیشتر معاونت فنی و مهندسی راه و شهرسازی استان ایلام را در تکمیل پروژه، توجه ویژه معاونت عمرانی استاندار در تخصیص اعتبار کافی و پیگیری مسوولین مربوطه را می‌طلبد.

فرسودگی ساختمان قبلی مسجد جامع

عباس خانمحمدی رئیس شورای شهر چوار گفت: طرح تخریب مکان قبلی مسجد جامع چوار به علت فرسودگی ساختمان مسجد که واقعاً در شأن مردم نبود صادر شد و جایگزین آن یک مسجد جدید و با گنجایش بیشتر برای نمازگزاران شهر بود.

وی افزود: شهرداری و شورای شهر در حد توان خود در این امر خداپسندانه کمک کرده و حتی در مراسم گلریزان برای مسجد کنار خیرین، مردم و... حضور داشته‌ و امیدواریم شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه منطقه در این امر خداپسندانه با توجه به مسوولیت اجتماعی خود در این امر فرهنگی کمک کنند تا تکمیل این پروژه به اتمام برسد.

رئیس شورای شهر چوار گفت: شهرداری و شورای شهر در راستای اهداف کمک رسانی و مسوولیت اجتماعی خود آمادگی دارد که ماشین آلات و خودروهای نقلیه خود را در حد امکان در این کار خداپسندانه قرار دهد که بتواند گوشه‌ای از مشکلات این پروژه مهم مرتفع شود.

واگذاری پروژه به راه و شهرسازی

روابط عمومی سازمان حج و اوقاف استان ایلام گفت: مساجد جامع و مصلی جز پروژه‌های بزرگ در سطح استان هستند که پیمان، واگذاری و اعتبارات آنها به راه و شهرسازی داده شده؛ این پروژه‌ها نیاز به حوزه دفتر فنی مهندسین ناظر مجرب و چندین حوزه مثل سازه معماری و تاسیسات دارد که سازمان حج و اوقاف این چنین موقعیت و جایگاهی را نداشته است.

 وی افزود: اداره راه و شهرسازی مسوولیت تخصیص اعتبارات، پیگیری امورات، تکمیل، تعمیر و تسهیلات را برعهده دارد که پس از بهره برداری از آن برگزاری برنامه‌ها و مراسمات بر عهده سازمان حج و اوقاف خواهد بود.

روابط عمومی سازمان حج و اوقاف استان ایلام ادامه داد: هر سال با مشکلات زیادی جهت انجام و اتمام پروژه‌ها روبه رو هستیم؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به ویژه در کشور ما بخش عظیمی از این اعتبارات به سمت حوزه سلامت افراد می‌رود اعتبارات عمرانی ناچیزی برای تکمیل پروژه مسجد جامع چوار در حال حاضر تخصیص داده شده که امیدواریم اعتبارات کافی به این پروژه اختصاص داده تا این پروژه عظیم هرچه سریع‌تر راه اندازی شود.

تلاش برای رفع مشکلات پروژه

یعقوبیان مسوول روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: یکی از وظایف محوله اداره راه و شهرسازی ساخت پروژه‌های دولتی و خصوصی بزرگ است که یکی از این پروژه‌ها احداث مسجد جامع چوار است.

 وی افزود: زمانی پروژه احداث مسجد را از سازمان حج و اوقاف استان به صورت نیمه کاره تحویل گرفتیم با تخصیص اعتبارات و انتخاب پیمانکار دوباره شروع به کار کردیم که پیشرفت فیزیکی زیادی در این پروژه حاصل شد.

مسوول روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: اعتبارات این پروژه مهم، معنوی و فرهنگی از محل استانی و فرمانداری‌های استان تامین شد که این اعتبارات کافی نبود و همچنین طلب پیمانکار از این پروژه باعث توقف کامل این پروژه شد.

وی افزود: با ایجاد فرمانداری شهرستان تازه تاسیس چوار با رایزنی‌هایی که با مسوولان استانی و همچنین فرمانداری جدید داشتیم برای این پروژه اعتباراتی در نظر گرفته شد که باعث شده هم اکنون پیمانکار دوباره شروع به کار کند.

یعقوبیان گفت: با توجه به اینکه یک مجموعه از کارهای جزیی از این پروژه باقی‌مانده در صورتی که بدون هیچگونه مشکلی اعتباری روبرو شویم در سال پیش روی این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و آمادگی حضور نمازگزاران برای انجام مراسم و برنامه‌های مختلف را دارد.

مسوولان استانی، استاندار، فرماندار شهرستان چوار و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به تخصیص کامل اعتبار این پروژه بزرگ اقدام کنند تا دیگر شاهد توقف این پروژه نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول