اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نورافشانی گذر چهارباغ با ستاره‌های زمینی

«نخستین جشنواره عفاف و حجاب» همزمان با دهه کرامت و روز عفاف و حجاب گذر فرهنگی چهارباغ برگزار شد.

نورافشانی گذر چهارباغ با ستاره‌های زمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، گذر فرهنگی تاریخی چهارباغ، از گذشته‌های دور همواره یکی از محل‌های اجتماع مردم نصف جهان در مناسبت‌های متعدد بوده و حماسه‌های بزرگی را در دل خود به ثبت رسانده است.

از جلوه‌های بی‌نظیر سال‌های اخیر در این گذر فرهنگی تاریخی می‌توان به 8 دی‌ماه سال 88 مردم اصفهان اشاره کرد که به‌نوعی جرقه و شروع یوم‌الله 9 دی کشور محسوب می‌شود، همچنین شهدای بسیاری بر دستان مردم عاشق و شهیدپرور اصفهان در این گذر تشییع شدند.

«سه‌شنبه‌های مهدوی» و «چهارشنبه‌های آسمانی» عناوین دو برنامه ایست که هر هفته درگذر چهارباغ برگزار می‌شود که بسیار دل‌نشین و مورد استقبال واقع‌شده است چراکه فرهنگ انتظار و معرفت الهی ریشه در فطرت، فرهنگ، هنر و تاریخ مردم دیار نصف جهان دارد.

تاکنون درگذرها چهارباغ  مناسبت‌ها و برنامه‌های بسیاری برگزارشده اما امروز به مناسبت  روز عفاف و حجاب، با حضور مرد و زن، پیر و جوان و خانواده‌ها در نخستین جشنواره حجاب و عفاف زیبایی این گذر دوچندان شده بود.

بیشتر جمعیت را بانوان محجبه تشکیل می‌دادند که با دوستان و خانواده در جشنواره حضور پیداکرده بودند که با شادی دوچندانشان که حاصل از ایام ولادت امام رضا (ع) و همچنین اطاعت از فرمان الهی بود بار دیگر حماسه‌ای بزرگ را در دل این گذر تاریخی به ثبت رساندند.

خوش‌رویی در برخورد و اهدا گل به بانوان به‌ویژه دخترانی که حجاب کاملی نداشتند از نقاط تأثیرگذار این حماسه بود که بعضاً مجالی برای صحبت و تبادل‌نظر پدیده آورده بود به‌طوری‌که دو طرف آزادانه نظرات خود را بیان می‌کردند.

شاید بتوان زیباترین جلوه این حماسه عظیم را حضور دختران خردسال و نوجوان دانست که در پناه دستان بامحبت پدر و آغوش پرمهر مادر، حجاب برتر چادر را برگزیده‌اند و همچون قرص ماه برای آسمانیان می‌درخشیدند و در دفتر افتخارات گذر چهارباغ ثبت شدند که این امر حاصل تربیت صحیح و الگو گیری آن‌ها از پدران و مادرانشان است.

مادر فاطمه، یکی از کودکان که باحجاب کامل خود از اهل زمین و آسمان دلبری می‌کرد در رابطه باحجاب او می‌گوید: در انتخاب پوشش فاطمه هیچ تحمیل و یا دخالتی نداشته‌ام و زمانی که کمی بزرگ‌تر شد با زبان کودکانه‌اش علاقه خود به چادر را ابراز کرد به‌طوری‌که از آن پس بدون چادر و حتی با چادر رنگی بیرون از خانه نمی‌رود.

این مادر ادامه می‌دهد: سن فاطمه به حدی نرسیده است که توانایی درک حجاب و چادر را داشته باشد و علت علاقه او به این پوش بیشتر مربوط به گرایش به حیا و عفاف در فطرت پاک انسانی و همچون روحیه الگوپذیری کودکان است.

در این میان قدم‌های استوار دختران نوجوانی که هم گام و دست در دست پدر در این گذر فرهنگی تاریخی قدم برمی‌دارند و حجاب و عفت خود را در حافظه تاریخی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی ثبت می‌کنند دیدنی است.

یکی از این دختران نوجوان علت انتخاب برگزیدن چادر را عشق و علاقه به حضرت زینب (س) بیان می‌کند و می‌گوید: چادر را به دلیل علاقه بسیار زیاد خود به حضرت زینب (س) انتخاب کرده‌ام البته در این رابطه مطالعه و تحقیق کرده‌ام که پدر و مادرم در این تحقیق نقش بسزایی داشته‌اند اما هرگز تحمیلی از آن‌ها صورت نگرفته و نتیجه‌گیری و انتخاب نوع پوشش با خودم بوده است.

این فرشته زمین و آسمان در پاسخ به این سؤال که آیا پوشیدن چادر در این هوای گرم تو را اذیت نمی‌کند گفت: خاصیت دوست داشتن این است که انسان سختی‌های مسیر هر چیزی را که به آن علاقه دارد را تحمل می‌کند و حتی برایش شیرین و لذت‌بخش است.

در روزگاری که حاصل آموزش رسمی مدارس و متون درسی در جهت تثبیت و تعمیق معرفت و احکام الهی تقریباً هیچ است و احساس امنیتی از عدم ورود سندهای تحمیلی و استکباری مانند 2030 و همچنین دی جی و آهنگ‌های کالیفرنیایی در مدارس نداریم، باید برای الگوسازی و تربیت اسلامی فرزندان و نسل آینده خود، تلاش مضاعفی داشته باشیم.

انتهای پیام/63106/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول