اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سیاست اصفهان در یک نگاه| مروری بر 10 خبر مهم سیاسی اصفهان در سال ٩٨

در کنار حوادث کلان بین المللی و کشوری، استان اصفهان هم سال پر خبری را حوزه های مختلف از جمله سیاست پشت سر گذاشت، تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای سیاسی مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

سیاست اصفهان در یک نگاه| مروری بر 10 خبر مهم سیاسی اصفهان در سال ٩٨

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ٩٨ از هر منظر سال پرتنش و بالتبع پرخبری برای مردم ایران بود، ازدحام خبرهای داغ و پیاپی در نیمه دوم سال به‌شکلی بود که هنوز از بروز اتفاق و مواجهه با حاشیه‌های آن بیرون نیامده، با خبری از یک رویداد مهم دیگر برخورد می‌کردیم.

اتفاقات پر فراز و نشیبی که باعث شد مردم برای تحویل دادن سال و ورود به سال جدید بیشتر از همیشه اشتیاق داشته باشند، که آن هم مصادف شد با شیوع ویروس کرونا تا لیست حوادث 98 کامل شود.

سالی پر از بحران‌ را تجربه کردیم اما در کنار همین اتفاقات بود که ملت نجیب و صبور ایران بار دیگر ریشه‌دار بود خود را نشان داد تا از دل شهادت یکی از بزرگترین سرداران این سرزمین آن تشییع عظیم شکل بگیرد و از خاکستر ویروس مرگ آور همدلی مردم بروید.

مردمی که از همیشه بیشتر شایستگی خود را برای داشتن وطنی آبادتر نشان دادند، از مردم گلستان و کرمان گرفته تا خوزستان و لرستان، همه در میان این ابتلا و آزمایش‌ها صحنه‌های نابی آفریدند که با معادلات و محاسبات جهانی سازگاری نداشت.

می‌توان گفت که جهان سیاست نقش اصلی را در این سال پرتلاطم برعهده داشت و در هر اتفاق به هر شکلی که شده خود را دخالت می‌داد.

در کنار حوادث کلان بین المللی و کشوری، استان اصفهان هم سال پر خبری را حوزه های مختلف از جمله سیاست پشت سر گذاشت، تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای سیاسی مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ خبر مهم سیاسی استان اصفهان در سال ٩۸ (با کلیک روی عناوین جزئیات خبر را مشاهده کنید):

 

١. «اصفهان شمالی» چه شکلی خواهد بود؟+عکس

یکی از طرح‌های پر سر و صدای مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه ٩٨، موضوع تشکیل استان اصفهان شمالی بود که پس از حواشی بسیار و چند بار آمد و شد بالاخره ٢٢ اردیبهشت‌ماه به تصویب کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رسید تا به صورت جدی‌تر موضوع جدا شدن بخشی از استان اصفهان مطرح شود.

طرح تشکیل استان اصفهانی شمالی در حالی از سوی نماینده کاشان و آران و بیدگل دنبال می‌شد که فارغ از اختلاف‌نظرها با کمی دقت سه تناقض جدی در آن دیده می‌شد؛ خبرگزاری فارس این تناقضات را در قالب یک گزارش بررسی کرد.

این طرح بارها خبرساز شد و تغییراتی را هم شاهد بود اما نهایتا با در نظر گرفتن هزینه‌ای که برای دولت به همراه داشت و طرح اولویت‌های دیگر در مجلس، این طرح از دستور کار خارج شد و احتمالا باید دید نمایندگان مجلس یازدهم که از خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند در مورد آن چه نظری دارند.

٢. نشست مشترک وزرای خارجه ترکیه و ایران در اصفهان آغاز شد+عکس

«مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  در خردادماه ٩٨ برای شرکت در اولین نشست «کمیسیون مشترک برنامه ریزی استراتژیک ایران - ترکیه» به اصفهان سفر و با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود پشت درهای بسته دیدار کرد.

وزرای خارجه ایران و ترکیه از فروردین تا خرداد سال 98 سه بار با یکدیگر دیدار کردند که آخرین آن در هتل عباسی اصفهان انجام شد، در این سفر وزیر خارجه ترکیه از درختان حیاط هتل عباسی میوه چید که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

٣. فدوی: آمریکا و انگلیس از توقیف یک کشتی کرایه‌ای سخت پشیمان می‌شوند

سیزدهم تیرماه ٩٨ مقامات منطقه جبل الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، نفتکش ایرانی گریس که حامل نفت بود را متوقف و ضبط کردند.

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه ٢٠ تیرماه در اصفهان با کم‌ارزش دانستن توقف کشتی ایرانی توسط انگلیسی‌ها، گفت: اگر دشمنان کوچک‌ترین حسابگری انجام می‌دادند، دست به چنین اقداماتی نمی‌زدند؛ این اقدامات بسیار ساده است، این کشتی برای حمل بار کرایه شده بود ولی آن‌ها چنین اقدامی انجام دادند و از این اقدام‌شان به سختی پشیمان خواهند شد.

بعد از یک هفته از این هشدار فرمانده سپاه در اصفهان، در ٢۸ تیرماه ٩٨، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای از توقیف یک نفتکش انگلیسی در خلیج فارس خبر داد.

مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی اظهار کرد: نفتکش انگلیسی Stena Impero تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی‌های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

سرانجام نفتکش ایرانی گریس دو ماه پس از توقیف در تنگه جبل الطارق و علی‌رغم سنگ‌اندازی‌ آمریکایی‌ها آزاد شد.

۴. داستان پرحاشیه شورای شهر اصفهان به سکانس آخر می‌رسد

آذر ماه سال ٩٧ بود که سفر غیرقانونی مهدی مقدری، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به خارج از کشور (لهستان) در رسانه‌ها منتشر شد.

نهایتا پس از حواشی فراوان روز ٢۶ مردادماه ٩٨، رأی نهایی در مورد پرونده مطروحه عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر اعلام شد که طبق آن حکم، یک سال حبس تعزیری مقدری به اتهام تشویش اذهان عمومی به مدت ۵ سال تعلیق شد اما مجازات تکمیلی آن شامل ۲ سال انفصال از عضویت در شورای اسلامی شهر اصفهان، ۲ سال ممنوعیت حضور در احزاب و ۲ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به تأیید دادگاه تجدیدنظر رسید؛ از این رو، مهدی مقدری از شورای شهر اصفهان کنار گذاشته شد.

پس از ابلاغ حکم، طبق قانون، عضو علی البدل باید وارد شورای اسلامی شهر اصفهان می‌شد، از آنجا که عباس مقتدایی نخستین عضو علی البدل برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی از این سمت کناره‌گیری کرده بود، نوبت به رضا امینی، رئیس دوره چهارم شورای شهر اصفهان رسید و او ۲۰ آبان ۹۸ به صورت رسمی برای حضور در جلسات شورا دعوت شد.

۵. آتش‌زدن بانک در اصفهان و به غارت بردن اموال مردم توسط اوباش

پس از اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین توسط دولت در نیمه شب ۲۴ آبان‌ماه ٩٨، مردمی که به این افزایش ناگهانی معترض بودند به خیابان‌ها آمدند، ضدانقلاب فرصت‌طلب نیز پا به میدان گذاشت تا پس از ساعتی اعتراض مسالمت آمیز مردمی به درگیری خیابانی منجر شود، افرادی آموزش‌دیده با سنگ، کلنگ و کوکتل مولوتوف به جان شهر افتادند و به بانک، دوربین کنترل ترافیک و حتی فروشگاه‌های مواد غذایی نیز رحم نکردند.

این درگیری‌ها 48 ساعت ادامه یافت تا با حضور نیروهای انتظامی و بسیج و با دستگیری اغتشاشگران غائله خاتمه یافت.

اصفهان از جمله کانون‌های درگیر بود که در آن تعدادی کشته و زخمی شدند و خسارت چند صد میلیاردی به اموال عمومی وارد شد.

۶. حجت‌الاسلام رئیسی وارد اصفهان شد

رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرهای استانی خود در ١٣ آذرماه ٩٨ با استقبال مسؤولان استانی وارد فرودگاه اصفهان شد؛ مسؤولان عالی دستگاه قضا نیز حجت الاسلام رئیسی را در این سفر همراهی کردند.

دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان، دیدار با انجمن صنفی کشاورزان استان اصفهان، دیدار با کارکنان قوه قضائیه در استان اصفهان، دیدار با صنعتگران ، تشکیل شورای ویژه قضایی استان و در نهایت برگزاری نشست خبری با خبرنگاران از برنامه های این مقام قضایی در سفر دو روزه به استان اصفهان بود.

پس از سفر استانی رئیس جمهور در سال 93 به اصفهان، این نخستین سفر استانی یکی از سران قوه پس از 5 سال به اصفهان بود که دو روز به طول انجامید.

٧. دیدار خانواده با دانشمند اصفهانی، پس از یک سال و سه ماه گروگان‌گیری یانکی‌ها

سوم آبان سال ٩٧ بود که دکتر مسعود سلیمانی به‌ عنوان یکی از دانشمندان اصفهانی علوم پزشکی ترمیمی و هماتولوژی (خون‌شناسی) و همچنین نخبه تحسین‌شده ایرانی در صحنه بین‌المللی، بعد از ورود به فرودگاه شهر شیکاگو در ایالات متحده با استفاده از ویزای معتبر توسط نیروهای امنیتی و پلیس فدرال این کشور (اف. بی. آی) بازداشت شد.

پس از چندماه بایکوت این موضوع، اردیبهشت ماه برای نخستین بار خبرگزاری فارس با خانواده این دانشمند ایرانی گفت‌وگو کرد، رسانه‌ای شدن این پرونده و فشار افکار عمومی و نیز پیگیری‌هایی که صورت گرفت پس از یک سال نتیجه داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار عکسی خبر آزادی مسعود سلیمانی در روز دانشجو (١۶ آذر ٩٨) را اعلام کرد.

٨. خروش مردم اصفهان در محکومیت شهادت «سردار سلیمانی»

بامداد جمعه ۱۳ دی ٩٨ بود که تلخ‌ترین حادثه سال 98 رقم خورد، سردار حاج قاسم سلیمانی که به دعوت رسمی مقامات عراقی به این کشور سفر کرده بود در حمله تروریستی پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه ابومهدی مهندس و چند تن دیگر به شهادت رسید.

چند ساعت پس از این حادثه به مناسبت شهادت سردار سلیمانی مردم ولایتمدار و شهیدپرور اصفهان پس از اقامه نماز جمعه در راهپیمایی ضمن محکومیت اقدام تروریستی آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی، در سوگ شهادت سردار عزیز اسلام عزاداری کردند.

مردم شهیدپرور شهر اصفهان هم‌زمان با سایر هم‌وطنان در سراسر کشور، با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و در دست‌داشتن دست‌نوشته‌هایی انزجار خویش علیه جنایات آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی را ابراز کردند.

٩. واکنش‌های خانواده شهید حادثه هواپیما به اتفاقات اخیر+فیلم

هواپیمای بوئینگ مسافربری به مقصد اوکراین بامداد چهارشنبه ١٨ دی‌ماه ٩٨ پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) سقوط کرد و در نتیجه آن حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه آن جان باختند.

پس از گمانه‌زنی‌های فراوان درخصوص علت این حادثه، نهایتا صبح روز ٢٢ دی‌ماه بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح صادر شد و مشخص شد دلیل حادثه خطای انسانی بوده و هواپیما به دلیل شلیک موشک سپاه پاسداران دچار حادثه شده است، پس از صدور بیانیه نیز سردار حاجی‌زاده در مقابل دوربین‌ها ظاهر شد و مسؤولیت حادثه را پذیرفت و ضمن همدردی بابت وقوع این حادثه عذرخواهی کرد.

این موضوع که بهانه‌ای برای حمله به نیروهای نظامی کشور شد تاثر مردم ایران را به دنبال داشت، در این میان شهدایی که از اصفهان در این حادثه به لقالله پیوستند خاطرات جالبی را بیان کردند، واکنش‌های خانواده شهید مهدی اسحاقیان از شهدای حادثه هواپیما در گزارشی منعکس شد.

١٠. استان اصفهان نمایندگان خود را شناخت+جزئیات آرا و نتایج قطعی

انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ٨ صبح دوم اسفندماه ٩٨ همزمان با سراسر کشور در ۵۶ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی استان اصفهان آغاز و تا ساعت ١٨ ادامه داشت.

هر ۵ عضو لیست مجمع نیروهای انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان با اختلاف، حدنصاب لازم برای ورود به مجلس را کسب کردند؛ همچنین در سایر شهرستان‌های اصفهان نیز اصولگرایان پیشتاز انتخابات بودند.

سمیرم و لنجان دو حوزه انتخابی بودند که انتخابات در آنجا به دور دوم کشیده شد که قرار بود پایان فروردین ماه مجدد شاهد برگزاری انتخابات باشند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا دور دوم انتخابات در این دو شهرستان به تعویق افتاد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/م۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول