اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یک‌چهارم نیاز آبی تالاب بین‌المللی گاوخونی برآورده شد

سرپرست معاونت پایش و نظارت محیط زیست اصفهان گفت: در شش ماهه دوم ۱۳۹۸ حدود ۴۱ میلیون مترمکعب حجم ورودی آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی برآورد شد که معادل ۲۳ درصد حداقل نیاز آبی سالانه تالاب برای حفظ کارکردهای آن است.

یک‌چهارم نیاز آبی تالاب بین‌المللی گاوخونی برآورده شد

حسین اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار داشت: آخرین نوبتی که آب برای تالاب باز شد، ۲۲ اسفند ۹۸ بود که آب از سد رودشتین به‌ صورت موقت رهاسازی شد تا با دبی بین ۱.۱۷ و ۶ مترمکعب در ثانیه به ایستگاه شاخ کنار برسد؛ بند شاخ کنار، آخرین سازه سنگ و ساروجی در مسیر رودخانه زاینده‌رود در شرق اصفهان است.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان این که در مجموع بیش از ۵ میلیون مترمکعب آب در این مدت وارد تالاب شد، افزود: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در پایان سال ۹۸ به یک‌پنجم (۲۱ درصد) از سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی آب رسیده، این در حالی است که سال قبل از آن ۳ درصد از کل تالاب مرطوب بود.

وی با اشاره به حقابه قانونی تالاب عنوان کرد: طبق بررسی صورت گرفته حداقل ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب برای احیای تالاب به صورت سالانه نیاز است اما در شش ماهه دوم ۱۳۹۸ حدود ۴۱ میلیون مترمکعب حجم ورودی آب به تالاب برآورد شد که معادل ۲۳ درصد حداقل نیاز آبی سالانه تالاب برای حفظ کارکردهای آن است.

اکبری با اشاره به مساحت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی اظهار داشت: اواسط مهر سال گذشته پس از سال‌ها خشکی و تخصیص نیافتن حقابه زیست محیطی تالاب، آب از سد رودشتین در ۸۵ کیلومتری تالاب به سمت پایین دست رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به‌ صورت موقت رهاسازی شد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان در خصوص خشک شدن سطح تالاب خاطرنشان کرد: به دلیل خشک شدن گاوخونی طی سال‌های متمادی، آبی که از سال گذشته وارد تالاب شد به لایه‌های زیرین آن رفته، برای خارج شدن گاوخونی از بحران نیاز به اختصاص آب بیشتری دارد.

به گزارش فارس، در بارش های سیل آسای فروردین ۹۸ پس از ۱۵ سال آب رودخانه زاینده‌رود به تالاب رسید و گاوخونی بعد از سال‌ها مجددا به صورت محدود احیا شد.

پس از آن تاریخ امیدها به احیای تالاب بیشتر شد، با توجه به حج آب پشت سد ۱۶ مهر ۹۸ خروجی سد رودشتین افزایش یافت تا نیمه شب آب به تالاب رسید؛ مهر سال گذشته در مجموع ۷.۶۲ میلیون مترمکعب، در آبان ۱۰.۱۷، در آذر ۹.۴ ، دی ۴.۵۷ و بهمن ۴.۰۸ میلیون مترمکعب آب به گاوخونی رسید.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول