اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فهم جایگاه زمانه مستلزم تعیین نسبت‌مان با ولایت فقیه است

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه اگر سر جای تاریخی خود نباشیم هم محروم هستیم و هم مسؤول، گفت: تمام عبادات ما به مسأله ولایت و امامت گره می‌خورد، اگر بخواهیم در نظام امامت خودمان را تعریف کنیم باید نسبت خود با رکن اصلی انقلاب اسلامی که همان مساله ولایت فقیه است را مشخص و روشن کنیم.

فهم جایگاه زمانه مستلزم تعیین نسبت‌مان با ولایت فقیه است

احمد مقیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به این‌که مجموعه شناخت سلوک فردی و اجتماعی امام را مکتب امام گوییم، اظهار کرد: عبارت مکتب امام توسط خمینی‌شناس‌ترین فرد در تاریخ ما یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌کار برده شد و هر کس هر جا و هر زمانی که بخواهد امام خمینی(ره) را توصیف کند حتماً وام‌دار ایشان است.

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه اگر زمانه‌ای که امام در آن زندگی کرده است را بشناسیم آنگاه بسیاری از سؤالات پاسخ داده می‌شود، گفت: امام با فهم و درکی از اراده الهی یعنی سنت الهی که در تاریخ جاری است بر زمانه خود فهماند که حکومت طاغوت رو به ‌زوال بوده و سقوطش آغاز شده است و راه تحقق حکومت الهی آغاز شده است.

وی با اشاره اهمیت مقوله عدالت در مکتب امام، خاطرنشان کرد: صحیفه امام(ره) پر از کلیدواژه‌هایی است که بیانگر توجه امام به مساله عدالت است، یکی از این کلیدواژه‌ها، کلمه مستضعف است. تمدن غرب مستضعف نمی‌شناسند آن‌ها می‌گویند قشر آسیب‌پذیری که از ابتدا این‌گونه به دنیا آمده است یعنی قشر آسیب‌پذیر در مقابل مستضعف است.

مقیمی تصریح کرد: طبق قرآن حاکمیت الهی دست مستضعفین است، همین طور امام قدرت‌های جهانی را به رسمیت نشناخت و گفت خدا از همه بالاتر است و آن‌ها را مستکبر خواند و در حقیقت مقابل مستضعفین، مستکبرین را قرار داد و با اقتدار در مقابل قدرت‌های شرق و غرب ایستاد.

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه عدالتی که امام از آن حرف می‌زند پرچم‌دارش مستضعفین است و مانع اصلی‌اش مستکبرین هستند، اظهار داشت: امام عدالت را در مقابل توسعه‌ای که امروزه در تمدن غرب حتی در کشور خودمان گاهی از آن صحبت می‌شود دانسته است؛ توسعه، فقط پرداختن به جنبه‌های مادی مسائل با نگاه امروزی در غرب است ولی امام می‌گوید عدالتی که من می‌گویم شاخص‌های دیگری چون عقلانیت و معنویت را دارد.

وی با اشاره بر این‌که امام، محور است و امت را قبول دارد، افزود: نگاه امام به مردم از جنس مردم‌سالاری است، امت را یک امت واحده می‌بیند و بر اساس آن حرکت می‌کند؛ و تنها راه رسیدن به حکومت الهی و جهانی برای ظهور حضرت حجت (ع) پذیرش مکتب انقلاب اسلامی و امام است.

مقیمی افزود: تقدیر زمانه ما دو کلمه بیشتر نیست یکی انقلاب اسلامی در حال شکوفایی و دیگری تمدن غرب در حال فروپاشی است. ضرورت این است که بفهمی در چه میدانی هستی و در پیرامون و تاریخت چه اتفاقی افتاده است تا بتوانی کار را پیش ببری. اگر ما انسان‌های خوبی باشیم ولی نتوانیم جای خود را در زمانه مشخص کنیم نماز و روزه ما بازی‌ای بیش نیست.

کارشناس مسائل فرهنگی در این خصوص گفت: ما مثل تکه‌ای از پازل هستیم، مهم نیست از جنس چوب، کاغذ یا طلا باشیم مهم این است که سر جای خود قرار گرفته باشیم. ما اگر سر جای تاریخی خود نباشیم هم محروم هستیم و هم مسؤول چون می‌توانستیم فضایی را شکل دهیم که در آن فضا بهترین‌ها برای ما رقم خورد و حکومت الهی شکل گیرد و فردای قیامت از ما سؤال می‌شود که چرا سر جای خود نبودیم.

کارشناس فرهنگی در پایان اظهار داشت: به همین دلیل تمام عبادات ما به مسأله ولایت و امامت گره می‌خورد، اگر بخواهیم در نظام امامت خودمان را تعریف کنیم این امامت و ولایت در زمان غیبت همان مسأله ولایت‌فقیه است پس فهم رکن اصلی انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/63055/آ 30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول