اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابهامات خرید 80 اتوبوس توسط شهرداری اصفهان/ تبلیغات برای تازه نفس‌ها چقدر هزینه داشت؟

این روزها خبر اضافه شدن 80 اتوبوس تازه نفس به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان در همه جا شنیده می‌شود، البته در این زمینه ابهاماتی وجود دارد و اصلی‌ترین سؤال اینجاست که سرنوشت قرارداد قبلی مبنی بر خرید 350 اتوبوس به کجا رسید.

ابهامات خرید 80 اتوبوس توسط شهرداری اصفهان/ تبلیغات برای تازه نفس‌ها چقدر هزینه داشت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمل و نقل عمومی از جمله خدمات شهرداری‌ها به شهروندان است که در میان سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری بیشترین تعامل را با مردم دارد و تغییرات در این بخش بیش از دیگر قسمت‌ها مورد توجه مردم قرار می‌گیرد

به گفته مدیران شهری روزانه ۶۰۰ هزار نفرسفر از طریق ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود که خود گواهی بر این مدعاست.

در ایام عید غدیر خم بود که قدرت‌اله نوروزی همراه با وزیر راه و شهرسازی خبر از اضافه شدن ۸۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان داد و تصریح کرد: شهرداری اصفهان در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل دریافت کرد و در صورتی که قرارداد استفاده از اوراق تا بهمن ۹۸ محقق نمی‌شد ناچار به بازپس‌فرستادن اوراق بودیم.

شهردار اصفهان اضافه کرد: با این حال شهرداری اصفهان موفق شد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب افشان را با مبلغ هر دستگاه یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان و با اعتبار اوراق مشارکت با شرایط ۵۰ درصد تضمین دولت عملیاتی کند که در نتیجه آن شاهد رونمایی از ۸۰ اتوبوس هستیم.

نصر: شهرداری با این قرارداد ۱۰۰ میلیارد صرفه‌جویی کرد

علیرضا نصر، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در رابطه با خریداری اتوبوس‌های جدید توسط شهرداری گفت: در شورای دوره سوم شهر اصفهان بابت خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد که ۱۷ میلیون تومان آن سهم شهرداری بود و ۸۳ میلیون تومان را نیز دولت پرداخت می‌کرد اما اکنون شرایط برای خرید اتوبوس با گذشته بسیار متفاوت است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اگر ۱۰۰ دستگاه اتوبوسی که ۸۰ دستگاه آن روز عید غدیر رونمایی می‌شود، پیشتر برای اصفهان خریداری نشده بود، خرید آن در شرایط کنونی هزینه مالی بسیاری را بر شهرداری تحمیل می‌کرد و مقایسه قیمت امروز اتوبوس‌ها با قیمت قرارداد نشان از صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیاردی برای شهرداری دارد.

قرارداد سال ۹۵ چه شد؟/ طوفان تبلیغاتی چقدر هزینه دارد

در سمت مقابل این دیدگاه، گروهی با انتشار قرارداد خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری دو محور توسط شهرداری از شرکت عقاب افشان در سال ۹۵ پاسخگویی شهرداری درباره دلایل اجرایی نشدن این قرارداد را مطالبه کردند، طبق بررسی‌های خبرنگار فارس سؤالات مطرح شده در فضای مجازی به شرح زیر است:

سرنوشت ۳۵۰ دستگاه اتوبوس ۴۵۰ میلیون تومانی چه شد، چرا پیش پرداخت قرارداد پرداخت نشد، چه کسی مانع این کار بود، چرا بعد از ۲ سال همان اتوبوس‌ها با مدل ۹۶ و ۹۷ بیش از چهار برابر قیمت خریداری شد، اگر اتوبوس‌ها جدید است چرا مدل ۹۸ و ۹۹ نیست، اگر مدیران شهری تحریم‌ها را مانع تولید اتوبوس نمی‌دانند پس چرا این شرکت هنوز سفارش دریافت می‌کند.

یکی از سؤالات جدی مطرح شده هزینه تبلیغات این خرید شهرداری است که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید انیمیشن دیرین دیرین و نصب تعداد زیادی بنر در سطح شهر اشاره کرد.

نوروزی پیش از این در صد و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرده بود: شهرداری در سال ۹۵ قراردادی برای خرید اتوبوس های اسکانیا داشت اما نتوانسته بود به تعهدات عمل کند و با توجه به اینکه پول به موقع پرداخت نشده بود، شرکت اسکانیا به دنبال فسخ قرارداد بود.

نکته دیگر سرنوشت حدود هزار و دویست میلیارد تومان اوراق مشارکت دولتی است که در اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ از سوی دولت برای مشارکت در اجرای متروی اصفهان به شهرداری ارائه شده است؛ موضوعی که برخی گمانه‌زنی‌ها از روشن نبودن محل مصرف آن و یا احتمال هزینه آن در زمینه خرید اتوبوس‌های جدید حکایت دارد.

با وجود پیگیری‌های انجام شده تا زمان انتشار این گزارش شهردار اصفهان حاضر به پاسخگویی درباره سؤالات مطرح در رابطه با خرید اتوبوس نشده است، خبرگزاری فارس این آمادگی را دارد تا پاسخ شهردار اصفهان را در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول