اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حرکت روبه جلوی نمادهای اصفهانی در بورس/ جا ماندن فلزات اساسی از رشد بازار

هفته ابتدایی آذرماه شاخص کل بورس روند صعودی هفته گذشته را ادامه داد، شرکت‌های اصفهانی هم سود خوبی را عاید سهامداران کردند، با این حال شرایط فولاد و ذوب متفاوت بود.

حرکت روبه جلوی نمادهای اصفهانی در بورس/ جا ماندن فلزات اساسی از رشد بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آذرماه در حالی آغاز شده که محدودیت‌های کرونایی اقتصاد را کم رونق کرده و بازارهای مالی نیز پس از گذراندن یک هفته پرنوسان، این هفته را با آرامش شروع کردند.

آن طور که تابلوی صرافی ملی نشان می‌دهد، دلار در آخرین به‌روزرسانی عصر امروز وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده، و به قیمت ۲۴ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که ابتدای هفته دقیقاً یک هزار تومان بیشتر بود. 

در بازار طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱ میلیون تومان نزدیک شده و هر سکه بهار آزادی در محدوده ۱۱.۵ میلیون تومان معامله می‌شود، قیمت طلا این هفته متأثر از کاهش دلار و افت انس جهانی نزولی شد. 

بازار سرمایه که روزهای سبزی را در پایان آبان پشت سر گذاشته و رکورد معاملات سه ماه اخیر را شکسته بود این هفته را با تردید آغاز کرد.

شاخص کل توانست شیب صعودی‌ای که هفته گذشته آغاز کرده را حفظ کند، بررسی تفصیلی بازار سرمایه در روزهای شنبه و یکشنبه پیش‌تر انجام شد(اینجا)؛ در ادامه، وضعیت بورس را در نیمه دوم هفته جاری از نظر می‌گذرانید.

 

روز دوشنبه ۳ آذرماه؛ بازار نسبت به دو روز قبل متعادل‌تر بود و بسیاری از نمادهای بازار در دامنه مثبت و منفی معامله می‌شدند. از صف خریدهای سنگین بازار می‌توان به خساپا و شپنا اشاره کرد.

شاخص کل روز مثبتی داشت و ۱۶۶۸۲ واحد رشد به ۱.۳۷۵ میلیون واحد رسید، فولاد در کنار شستا و تاپیکو بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل داشتند، ذوب نیز در شاخص فرابورس بیشترین اثر منفی را بر جای گذاشت.

 

روز سه‌شنبه ۴ آذرماه؛ بازار با فشار عرضه کار خود را آغاز کرد به طوری که صف خرید بسیاری از نمادها مثل شپنا، شتران و خساپا بعد از چند روز عرضه شد و حتی با فروش هیجانی به صف فروش هم رسیدند اما با حمایت خریداران صف فروش جمع شد. 

شاخص کل تحت فشار عرضه‌ها با منفی ۱۸۵۹۷ واحد به ۱.۳۵۶ میلیون واحد رسید، با این حال شاخص هم وزن این بار از شاخص کل تبعیت نکرد و مثبت ماند و با ۲۹۶۳ واحد افزایش به ۳۹۰ هزار واحد رسید.

فولاد در ادامه ناکامی این هفته، روز سه‌شنبه هم در کف قیمتی معامله شد و تأثیر به سزایی در منفی شدن شاخص کل داشت، سه نماد خودرو، وتجارت و وبملت بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص کل داشتند.

 

روز چهارشنبه ۵ آذرماه؛ تحت تأثیر فشار فروش روز گذشته، بازار با عرضه شروع کرد ولی طولی نکشید که طرف تقاضا قدرت نمایی کرده و صفوف فروش را جمع کرد و در تعداد زیادی از نمادها به محدود سبز کشاند.

نمادهای اصفهانی فولاد و شپنا با معاملات مثبتی که پشت سر گذاشتند به ترتیب با ۲۵۶۲ و ۹۷۰ واحدی بر شاخص کل، پس از فملی بیشترین تأثیر را بر رشد ۱۰ هزار واحدی آن داشتند 

امروز شاخص کل بورس با منفی کار خود را شروع کرد ولی با رشد تقاضا با ۱۰ هزار واحد رشد به ۱.۳۶۷ میلیون واحد رسید؛ شاخص هم وزن برای دومین روز پیاپی با رشد بیشتر درصدی نسبت به شاخص کل با ۴۵۵۱ واحد رشد به ۳۹۵ هزار واحد رسید. 

 

جا ماندن فلزات اساسی از رشد بازار

طی هفته جاری نمادهای اصفهانی شرایط مثبتی را پشت سر گذاشتن اما دو شرکت بزرگ فلزی اصفهان از این قاعده مستثنی بودند، ذوب‌آهن این هفته ۶ درصد افت کرد و در مقابل زقیام با ۳۰ درصد رشد یکی از پربازده‌ترین شرکت‌های بورسی بود، کشت و دام قیام اصفهان هفته گذشته نیز ۳۵ درصد بازدهی را تجربه کرده بود. 

فولاد مبارکه اصفهان، همانطور که در گزارش نیز اشاره شد، هفته خوبی را تجربه نکرد هر چند امروز با افزایش ناگهانی تقاضا همراه شد و به صف خرید نشست اما نسبت به چهارشنبه هفته قبل با کاهش حدود ۸ درصدی قیمت مواجه شد. 

پالایشگاه نفت اصفهان دیگر شرکت بزرگ اصفهانی به نوعی رهبری بازار را در دست گرفته و روند صعودی خود را این هفته نیز ادامه داد، هر سهم شپنا پایان هفته قبل ۱۵۰۰ تومان معامله شده بود امروز به ۱۷۷۹ تومان رسید؛ چشمان بسیاری از سهامداران بورس به این نماد و شتران، شبندر و شبریز است، چرا که ۴ میلیون نفر با خرید سهام دولت در این پالایشگاه‌ها منتظر به سوددهی رسیدن سهام صندوق پالایشی یکم هستند. 

این هفته رکود دار بازدهی در بین سهم‌های اصفهان قند اصفهان بود، قصفها که هفته گذشته ۲۲ درصد رشد داشت، این هفته نیز به لطف افزایش بازه قیمتی به مثبت و منفی ۱۰ درصد، سود ۳۷ درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. 

پلی اکریل با ۱۳ درصد سیمان اصفهان ۱۲ درصد، کشت و دام گلدشت نمونه ۱۱ درصد، کشاورزی مکانیزه اصفهان ۹ درصد و هتل کوثر اصفهان ۳ درصد رشد ارزش سهام را تجربه کردند. 

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول