اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس من| بودجه پیش‌فروش قبر برای امسال تکمیل شده است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: در بحث پیش‌فروش قبر بودجه مشخصی برای ما تعریف شده است که ما طبق همان بودجه مصوب شورای شهر و شهرداری، باید پیش‌فروش‌ها را انجام دهیم؛ برای امسال بودجه پیش‌فروش ما تکمیل شده و در حال حاضر منع قانونی برای فروش بیشتر قبر داریم.

فارس من| بودجه پیش‌فروش قبر برای امسال تکمیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با عنوان «تصمیمات سلیقه‌ای در آرامستان باغ رضوان تا کجا ادامه دارد؟»  خواستار پیگیری مطالبه خود از مسؤولان شده بودند.(اینجا بخوانید) 

مخاطبان نوشته بودند:«ما از تصمیمات سلیقه ای مدیریت جدید آرامستان باغ رضوان که در سایه عدم نظارت شهردار مرکزی و شورای شهر هر روز تصمیمی می‌گیرد و آن را رسانه‌ای می کند، منتقدیم. این تصمیمات جز زیاد کردن مشکلات مردم و داغداران بستگان فوت شده چه فایده‌ای دارد؟ مثلا چرا پیش فروش قبر را برای افرادی که تازه قبرها را دو طبقه کرده و اگر فرد یک قبر بخواهد در استان اصفهان بخرد به طور مثال بخواهد در قطعه ۷۶ کنار بازماندگان خود در هنگام فوت باشد عنوان می‌شود که اولا فاز قفل است دوما دیگر مدیران قبلی کارنابلد بودند و پیش فروش می کردند.

الان تا فردی فوت کرد مشخص می شود کجا باید دفن شود یعنی به اذعان آخرین ورژن دستورات ایشان کسی در هنگام حیات نمی تواند جای دلخواه خودش را خریداری کند و اگر غریب باشد نمی تواند اصلا بالاخص در قطعه ۷۶ قبری بخرد چون همه دو طبقه هست. البته الان که این فاز قفل و پیش فروش شده است. بنابراین اگر ظرفیت قبرها تکمیل نشده باشد می‌توان قبری در کنار مزار بستگان خرید. همچنین این قبرستان تاریک است و عنوان می‌شود که باید مانند قبرستان وادی‌السلام تاریک باشد. مثلا قطعه ۷۶ تاریک است و با پیگیری‌ها عدم بودجه را پاسخ می‌دهند.

لطفا جلوی این تفکرات گرفته شود آخر چرا باید مردم برای خرید قبر دلخواهشان در نزدیک عزیزان درگذشته‌شان نباید اختیاری داشته باشند. سهمیه یعنی چه، مگر دانشگاه یا وام می‌خواهی بگیری سهمیه تعیین می‌شود، لطفاً بررسی شود.»


ثبت درخواست مردمی در سامانه فارس من

 

به سراغ علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان رفتیم تا این سوژه را از وی پیگیری کنیم.

وی افزود: فاز ۳ جدیدا در حال شکل‌گیری و ۲ قطعه در این فاز تازه راه‌اندازی شده است و فضای سبز نیز در حال آماده‌سازی و علمک‌های روشنایی در حال نصب و کابل‌کشی است.

حاجیان تصریح کرد: این کارها فاز به فاز انجام می‌شود و تشریفات قانونی دارد که باید طی فرایند مناقصه انجام شود؛ اما در اصل روشنایی در آرامستان معنایی ندارد و به خاطر اینکه سارقان نتوانند شب‌ها به دزدی تابلوها یا سرقت‌های معمولی که در همه آرامستان‌ها انجام می‌شود، اقدام کنند، ما تاریکی مطلق برقرار می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به وجود روشنایی در آرامستان در مواقع اضطراری اضافه کرد: ما در شب نیازی به روشنایی نداریم، چون شهروندان صبح یا بعد از ظهر در آرامستان حضور پیدا می‌کنند و بعد از ظهر قبل از غروب هم اینجا را ترک می‌کنند و عملا روشنایی معنایی ندارد.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های ما تاریکی مطلق باعث می‌شود دزدی در آرامستان کاهش پیدا کند؛ این هم لازم به ذکر است که از زمانی که آرامستان شکل گرفته در شب‌ها همیشه تاریکی مطلق برقرار بوده است و ۳۰ سال است بعد از غروب چراغ‌های آرامستان خاموش می‌شود که اگر روشنایی کوچکی مشاهده شد انتظامات و دوربین‌های مادون قرمز ما بتوانند آن‌ها را رصد کنند.

حاجیان با اشاره به موضوع پیش‌فروش قبرها، تصریح کرد: در بحث پیش‌فروش، بودجه مشخصی برای ما تعریف شده است که ما طبق همان بودجه مصوب شورای شهر و شهرداری، باید پیش‌فروش‌ها را انجام دهیم، ممکن است این بودجه شهریور تکمیل شود یا ممکن است مثل امسال در ابتدای دی‌ماه این اتفاق بیفتد؛ برای امسال بودجه پیش‌فروش ما تکمیل شده و در حال حاضر منع قانونی برای فروش بیشتر قبر داریم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: اگر من از این موضوع تخطی کنم و مازاد بر بودجه مشخص، قبر پیش‌فروش کنم باید به شورای شهر و بازرسی شهرداری و نهادهای نظارتی دیگر، پاسخگو باشم، چون بودجه معلوم و مشخص است و من باید بر این اساس، فروش و هزینه کنم و غیر از آنچه قانون گفته، اختیار دیگری از خود ندارم.

وی با اشاره به اینکه بعضی می‌گویند ما می‌خواهیم کنار بستگان فوت شده خود قبر بخریم، بیان کرد: اگر پیش‌فروش قبرها بسته شده باشد، در این حالت، ما اصولا در جایی که بستگان افراد قرار دارند دفن انجام نمی‌دهیم و از آن‌ها شماره می‌گیریم و می‌گوییم سال دیگر بیایید و در همین مکان‌های خالی قبر بخرید و اصولا هم خالی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: ردیف‌هایی که در آن‌ها قبرها قرار دارند را یکی در میان می‌فروشیم؛ یعنی یک ردیف را می‌فروشیم و یکی را خالی می‌گذاریم و همینطور پیش می‌رویم؛ وقتی پیش‌فروش نداریم این یک ردیف خالی را نگه می‌داریم، غیر از اینکه یک بحرانی اتفاق بیفتد؛ ما همیشه نزدیک به ۳ الی ۴ هزار قبر خالی داریم که در مواقع اضطراری آن‌ها را فعال می‌کنیم.

حاجیان تصریح کرد: در پیش‌فروش قبر ما چیزی به اسم رزو کردن نداریم، بلکه قبر را خالی می‌گذاریم تا زمانی که موعد پیش‌فروش برسد و تقاضا وجود داشته باشد، فقط این است که یک ردیف را دفن می‌کنیم و یک ردیف را خالی می‌گذاریم؛ اما اگر اتفاقی مثل کرونا بیفتد که میزان فوتی ما بالا رفت، اگر مجبور به فروش هم بشویم، می‌فروشیم.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان توضیح داد: بعضی از شهروندان چند قبر در کنار هم خریداری کرده‌اند و همه آن‌ها هم خالی است و سند هم دارند، وقتی یکی از بستگان آن‌ها فوت می‌کند که برای او قبر قبلا خریداری نکرده‌اند مراجعه می‌کنند تا قبر تازه بخرند، اگر ما نتوانیم به آن‌ها قبر بفروشیم می‌توانیم سند یکی از همین قبرهای قبلا خریداری شده را به نام فرد متوفی بزنیم تا مشکل آن‌ها حل شود و هر موقع که پیش‌فروش باز شد، اقدام به خرید کنند.

حاجیان همچنین درباره سهمیه قطعات مختلف در فروش قبر هم توضیح داد: مثلا ما می‌گوییم قطعه ۶۵ امروز ۵ تا دفنی، قطعه ۶۶، ۶ تا دفنی و همینطور قطعات مختلف را سهمیه دفن داده‌ایم؛ چون اگر ما همه را یکجا دفن کردیم، در روزهای بعد که مراسم ختم و هفته و چهلم و سال برگزار می‌شود، همه در هم گره می‌خورند و باعث ترافیک و شلوغی معابر و قطعات می‌شود.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: بنابراین یکی از چیزهایی که ما باید مدیریت کنیم، پراکندگی دفن است تا برای پارگینک و رفت و آمد و برگزاری مراسم مردم مشکلی پیش نیاید؛ اما اگر قبر خالی داشتیم و دفن هم کرده باشیم و یک نفر دیگر بگوید که آقا مثلا پدر من الان در قطعه ۶۵ است و من هم حتما در این قطعه می‌خواهم، اجازه دفن را می‌دهیم؛ چون حرف او منطقی است و می‌خواهد کنار بستگان درجه یک خود دفن شود؛ ولی ممکن است یک نفر بستگان قبلا دفن شده ندارد، بنابراین فرقی بین قطعه ۶۵ و ۶۶ نمی‌کند و کنار هم هستند، بنابراین در آنجا متوفی خود را دفن کنید.

وی در پایان تصریح کرد: واقعا رضایت مردم برای ما مهم است و اگر شهروندانی که مراجعه می‌کنند اگر دیدند که با همکاران من به نتیجه نرسیدند، پیش من بیایند و اگر باز هم قانع نشدند هر اقدامی که فکر می‌کنند درست منطقی است، انجام دهند.

حاجیان گفت: درب اتاق من برای مراجعه باز است ، من از این شهروند عزیز خواهش می‌کنم که یک بار پیش من بیاید تا توضیح دهم و اگر او قانع نشد، هر مسیری که فکر می‌کند درست است را برای شکایت از من پیگیری کند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول