اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گام دوم انقلاب، نیازمند تکرار حماسه «حضور مردم»

اهمیت ۱۲ فروردین از این جهت است که باعث احیای نقش مردم شد، در گام دوم انقلاب اسلامی مانند گام اول به حضور و نقش مردم در عرصه‌های مختلف نیاز داریم؛ دو نفر از اساتید دانشگاه، از اهمیت حرکت تاریخی ملت ایران در ۱۲ فروردین ماه می‌گویند.

گام دوم انقلاب، نیازمند تکرار حماسه «حضور مردم»

خبرگزاری فارس اصفهان؛ پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی(ره) همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد.

در آن روز برگه رای، شامل ۲ نیمه «آری» به رنگ سبز و «نه» به رنگ قرمز بود و رای‎ دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا می‎‌کردند و در صندوق رای می‎‌انداختند که در نهایت۹۸.۲ درصد از واجدین با دادن رای «آری»، با امام خود تجدید پیمانی دوباره کردند.
 


اکنون و پس از گذشت ۴۳ سال در روزگاری هستیم که سردار شهیدمان وصیت کرد «جمهوری اسلامی حرم است» و حال ما هستیم که وظیفه دفاع از این حرم را به عهده داریم و در این مسیر وظایف سنگینی را به دوش داریم.
 


برای تهیه این گزارش به سراغ محسن نصری و احمد زمانی دو نفر از اساتید دانشگاه رفتیم تا به مناسبت روز جمهوری اسلامی، از شرایط دیروز و امروز جمهوری اسلامی و اهمیت این حرکت تاریخی ملت ایران در ۱۲ فروردین ماه بگویند.

محسن نصری استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت روز ۱۲ فروردین اظهار کرد: اهمیت این روز که روز اعلام جمهوری اسلامی با رای قاطع ۹۸ درصدی مردم بود در این است که نظام سلطنتی، استبدادی، پدر و پسری، بی‌لیاقتی و تحقیرکننده مردم، به نظامی به نام «جمهوری اسلامی» با نقش، حضور و ایثار مردم در عرصه‌های مختلف تبدیل شد.

جمهوری اسلامی، الگویی متفاوت برای دنیا

وی ادامه داد: نکته مهم در این میدان این که نظام جمهوری اسلامی متفاوت از تمام نظام‌های سیاسی دنیا بوده و الگویی جدید برای نقش و حضور واقعی مردم در اداره جامعه است.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه جمهوریت از اسلامیت جدا نیست، توضیح داد: اسلامیت بر نقش و حضور مردم تاکید کرده است یعنی جمهوریت‌مان را از اسلام داریم و هیچ مکتبی را نداریم که به مردم اهمیت و شخصیت داده باشد و این مورد ویژگی منحصر به فرد اسلام، قرآن و عترت است که جایگاه مردم را مهم کرده است، به همین علت دفاع از جمهوریت یعنی دفاع از اسلام و برعکس.

 


نصری با بیان اینکه تبدیل نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی نمادهای مختلفی دارد، اظهار کرد: یکی از آن‌ نمادها حماسه عظیم دفاع مقدس است که با حضور مردم به پیروزی رسیدیم و شرق و غرب دنیا را شکست دادیم.

از تاسیس جهاد سازندگی تا حضور داوطلبانه گروه‌های جهادی

وی با اشاره به اینکه نقش دیگر مردم حضور در عرصه سازندگی کشور بود، عنوان کرد: از همان ابتدای انقلاب اسلامی جهاد سازندگی با فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد و شاهد حضور مردم برای عمران و آبادی کشور و تحقق عدالت بودیم و تا امروز نیز شاهد گروه‌های جهادی هستیم.


 استاد دانشگاه اصفهان با یادآودی اینکه مصداق دیگر حضور مردم پیشرفت‌های علمی است، افزود: امروز مردم با محوریت نسل جوان در عرصه صنعت و علوم مختلف در دنیا می‌درخشند و جوانان با تعهد به میدان آمدند، به همین علت دشمن توان تحمل آن‌ها را نداشت و برای مقابله با این حرکت، دانشمندان هسته‌‌ایمان را به شهادت رساند.
 


جمهوری اسلامی با حضور مردم نصرت الهی را دریافت کرد

نصری با اشاره به اینکه شاهد حضور مردم در دفاع از حرم و تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی هستیم، تصریح کرد: تمام این موارد بیان می‌کند که جمهوری اسلامی از بهمن ۵۷ با حضور و نقش مردم «نصرت الهی» را دریافت و به نام جمهوری اسلامی نقش واقعی مردم را ثابت کرد.

گام دوم انقلاب، نیازمند تکرار حماسه «حضور مردم»

وی در پایان با یادآوری اینکه اهمیت ۱۲ فروردین از این جهت است که باعث احیای مردم شد و حماسه مردمی را رقم زد، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی مانند گام اول به حضور و نقش مردم در عرصه‌های مختلف نیاز داریم تا از سمتی دشمن مایوس شود و از طرف دیگر موفقیت‌هایمان بیش‌تر شود.
 


احمد زمانی، استاد دانشگاه نیز با اشاره به وقایع سال ۵۷ اظهار کرد: در جریان نهضت اسلامی و سال ۵۷ امام خمینی(ره) شکل مورد نظر حکومت را مشخص کردند و در آن روزها موضوع «جمهوری اسلامی» را در جریان مبارزات مردم مطرح کردند.

وی ادامه داد: در آن شرایط کشورهایی مانند عربستان حضور داشتند که حکومت پادشاهی خودشان را به‌عنوان حکومت اسلامی مطرح می‌کردند و در مقابل امام(ره) قصد داشتند تفاوت این حکومت‌ها را با هم مشخص کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مطابق عرف‌های پذیرفته شده دنیای غرب نیاز بود شکل حقوقی و قانونی به انتخاب مردم گذاشته شود و در قالب حقوقی انتخابات برگزار شود، توضیح داد: به همین جهت پس از ۲۲ بهمن، امام(ره) از مهم‌ترین وظایفی که برای دولت مشخص کردند، برگزاری انتخابات بود.
 


زمانی با تاکید بر اهمیت «جمهوری اسلامی» تصریح کرد: در این انتخابات امام خمینی (ره) بر ۲ موضوع تاکید داشتند، اول اینکه محتوای قوانین اسلامی باشد و دوم اینکه حاکمان با نظر مردم انتخاب شوند.

وی در پایان یادآور شد: روز ۱٠ فروردین سال ۱۳۵۸، برای نظرخواهی از مردم انتخاب شد و با توجه به استقبال مردم این انتخابات یک روز دیگر نیز تمدید شد و نتیجه شمارش آرا در ۱۲ فروردین اعلام شد.
 


انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ق/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول