اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

واکاوی ارز در اقتصاد؛ از دلایل افزایش نرخ دلار تا سیاست‌های بانک مرکزی در جنگ اقتصادی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت بانک مرکزی در بازار ارز کم نیست اما این قدرت به شرطی است که مقتدرانه از آن استفاده کند و در این راستا وقتی مرکز مبادله مرجعیت پیدا کند بازار تابع آن خواهد شد.

واکاوی ارز در اقتصاد؛ از دلایل افزایش نرخ دلار تا سیاست‌های بانک مرکزی در جنگ اقتصادی

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به شرایط فعلی بازار ارز، با بیان اینکه سه عامل اصلی در وضعیت موجود بازار ارز مؤثر است، اظهار داشت: مورد اول اثر عوامل بنیادین اقتصاد مانند رشد نقدینگی است که در این راستا با افزایش نقدینگی تقاضا برای انواع کالا ازجمله ارز افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس اگر قصد داریم نرخ ارز را ثابت نگاه داریم باید منابع جدید به بازار تزریق و پول ملی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه مورد دوم انتظارات و مباحث روانی است، افزود: زمانی که جامعه ناشی از عوامل بنیادین یا اخبار انتظار افزایش قیمت را دارد، افرادی که در آینده متقاضی ارز هستند تقاضای آینده خود را در حال تأمین می‌کنند، همچنین فروشندگان ارز از فروش دست می‌کشند و از طرفی برخی افراد تقاضاهای سوداگرانه دارند و تلاش دارند از اختلاف قیمت حال و آینده استفاده کنند.

طغیانی با یادآوری اینکه عامل سوم نیز جنگ ارزی است، تصریح کرد: در این راستا یکی از عوامل مهم اقدامات دشمنان است که جنگ اقتصادی را تشدید کرده‌اند، برای مثال شاهدیم در ۳ روزی که بازار تعطیل است نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند و این اقدامی است که دشمن تلاش دارد با عوامل خارج از کشور شرایط را آشفته کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با تأکید بر اینکه در کنار عوامل مذکور برخی از اشکالات زیرساختی مطرح است، گفت: زیرساخت نظام ارزی‌مان به‌دلیل شرایط تحریم دچار تغییراتی شده که کار را دشوار کرده است برای مثال صادرات‌مان انجام‌شده اما ارز در دست بانک مرکزی نیست بلکه در دست شرکت‌های صادرکننده و پوششی است و در این راستا مالک ارز که صادرکننده است درباره ارز تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات زیرساختی دیگرمان وابستگی‌مان به درهم است، عنوان کرد: همین مورد باعث شده تقاضای درهم‌مان که تقاضایی واسطه‌ای است بیشتر از تقاضای ارز نهایی مانند یوآن باشد و در این راستا افزایش قیمت درهم باعث افزایش دلار می‌شود و برای حل این مورد باید زیرساخت‌هایمان را اصلاح کنیم و مبادلات‌مان را به سمت مبادلات مستقیم ببریم.

طغیانی تأکید کرد: بانک مرکزی در هفته‌های اخیر که تلاش کرده باسیاست‌های جدید وارد شود و تلاش بر تسلط داشته هرچند برخی اقدامات مانند ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قول برای تأمین نیازها تجربیاتی بود که در آن موفق نبودیم اما مواردی مانند مرکز مبادله حرکتی روبه‌جلو است و بانک مرکزی باید با حرکت جدی بر بازار مسلط شود و در اعلام نرخ مرجعیت پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: قدرت بانک مرکزی در بازار ارز کم نیست اما این قدرت به شرطی است که مقتدرانه از آن استفاده کند و در این راستا وقتی مرکز مبادله مرجعیت پیدا کند بازار تابع آن خواهد شد.

پایان پیام/۶۳۱۲۵/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول