اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

انتقاد پسته‌کاران رفسنجانی به خاموشی چاه‌موتورها در آستانه فصل برداشت محصول

در آستانه فصل برداشت پسته‌ها، مصوبه خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی موجب گلایه کشاورزان پسته‌کار شهرستان‌های رفسنجان و انار شده است.

انتقاد پسته‌کاران رفسنجانی به خاموشی چاه‌موتورها در آستانه فصل برداشت محصول

خبرگزاری فارس - کرمان؛ زهرا بمی: بیش از ۲۰ سال است که شهرستان رفسنجان دچار خشکسالی‌ست و سال‌های سال مردم و کشاورزان با نبود محصول پسته مواجه‌اند. چندسال پی‌درپی خبری از پسته نبود و امسال به‌قول کشاورزان سال پسته است.

به گفته فرماندار رفسنجان امسال قرار است بیش از ۶۵ هزار تن پسته از درختان این شهرستان برداشت شود و ارز بالایی هم نصیب کشور شود.

محصول پسته سرمازدگی، سیل و خسارات زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون می‌رود که کشاورزان حاصل دسترنج‌شان را برداشت کنند.

اواسط شهریورماه معمولا برداشت پسته شروع می‌شود اما برداشت مغز سبز چند هفته‌ای زودتر انجام می‌شود.

اما این روزها به‌دلیل کمبود برق، مصوباتی مبنی بر خاموشی چاه‌موتورها به تصویب رسیده و قرار است در رفسنجان هفته‌ای ۱۲ ساعت(۲ زمان ۶ ساعته) چاه‌موتورها خاموش شوند و در شهرستان انار به گفته کشاورزان ۱۵ ساعت.

این موضوع کشاورزان را با چالش مواجه کرده چرا که برای رسیدن محصول به فصل برداشت اکنون زمان آبدهی بوده و اگر آب به درختان نرسد ممکن است به محصول خسارت وارد شود و این تحمیل تشنگی به درختان طلای سبز موجب گلایه کشاورزان شده و صدایشان از تریبون‌های نمازجمعه نیز بلند شده است.

روز گذشته حجت‌الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان در تذکری به مسؤولان خواستار رفع خاموشی چاه موتورها بیش از زمانی که اعلام شده، شد و ائمه جمعه سراسر شهرستان نیز بر این موضوع تأکید داشتند.

گلایه کشاورزان اناری به فرمانداری کشیده شد

امروز جمعی از کشاورزان شهرستان انار گلایه خود را به فرمانداری آوردند تا نماینده عالی دولت نسبت به مطالبات‌شان چاره‌ای اندیشیده و در خاموشی چاه‌موتورها تجدید نظر کند.

اگرچه تابستان است و گرمای هوا مصرف آب و برق را بالا برده است و صرفه‌جویی ضروری است، اما کشاورزانی که بعد از چند سال دلخوش محصول امسال هستند تا گرهی از مشکلات‌شان که طی این سال‌های بی‌محصولی روی هم تلنبار شده را باز کنند، با خاموشی چاه‌موتورها بیش از اندازه، متضرر خواهند شد که امیدواریم مسؤولان بهترین تصمیم را در این خصوص بگیرند.

پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول