اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بازی‌‌های بومی محلی کردستان وارد مدارس خواهند شد

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کردستان گفت: بازی‌های بومی محلی نشان‌دهنده سبک زندگی گذشتگان ما هستند و به جهت حفظ میراث گذشتگان و فرهنگ غنی ایران و کردستان تصمیم داریم تعدادی از این بازی‌ها را وارد مدارس کنیم.

بازی‌‌های بومی محلی کردستان وارد مدارس خواهند شد

هوشنگ امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: استان کردستان در زمینه بازی‌های بومی محلی بسیار غنی است و در تمام شهرها و روستاهای استان بازی‌های بومی محلی خاصی وجود دارد مخصوصا در فصل پاییز و زمستان در روستاها این نوع بازی‌ها بسیار رایج‌تر است. 

وی افزود: از جمله این بازی‌ها در کردستان می‌توان به بازی محلی جواب بازی یا گوروا بازی اشاره کرد که در شهرستان‌های سقز و بانه مسابقات آن به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و حدودا ۶۰ تیم ۶ نفره در این مسابقات شرکت می‌کنند. 

به گفته وی، بازی‌های بومی محلی دیگری همچون کایه‌ریزان، گورزان‌ و نمونه‌های فراوان دیگری نیز داریم که در حال جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این بازی‌ها و شناسنامه‌دار کردن آنها براساس نام مناطق مربوطه هستیم. 

امینی بیان کرد: بازی‌های بومی محلی نشان‌دهنده سبک زندگی گذشتگان ما هستند و به جهت حفظ میراث گذشتگان و فرهنگ غنی ایران و مردم کرد تصمیم داریم تعدادی از این بازی‌ها را وارد مدارس کنیم. 

وی ادامه داد: همچنین بازی‌های بومی محلی در دو بخش فیزیکی و فکری همزمان تشکیل شده است که بر جذابیت این بازی‌ها می‌افزاید. 

امینی ضمن اشاره به مشکلات و دغدغه‌های این هیات گفت:  هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی با توجه به فضای گسترده‌ای که باید پوشش دهد نمی‌تواند با یک رئیس و نایب رئیس همچون هیات‌های دیگر به فعالیت خود ادامه دهد و لازم است تمام مسئولان و ادارات مربوطه دست به دست هم دهند تا پیشرفت خوبی در این هیات رقم بخورد. 

وی ادامه داد: علاوه بر امکان وارد کردن بسیاری از بازی‌های بومی محلی به مدارس می‌توانیم در بحث اشتغال‌زایی و تهیه وسایل مورد نیاز این ورزش‌ها برای افراد زیادی نیز شغل ایجاد کنیم که با توجه به شور و شوق موجود در بازی‌های بومی محلی و استقبال خوب مردم از این بازی‌ها این امکان وجود دارد. 

به گفته این مسئول، تا قبل از شیوع ویروس کرونا هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کردستان به عنوان دومین هیات برتر کشور انتخاب شده و همیشه یکی از پایه‌های بازی‌های بومی محلی در کشور بوده و در اکثر جشنواره‌های کشور مقام‌های اول تا سوم را کسب کرده است. 

انتهای پیام /۲۳۳۰/۸۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول