اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تصفیه‌خانه‌های لرستان، طلسمی که گشایش ندارد

علی‌رغم اینکه در دنیا فن‌آوری تصفیه فاضلاب به صورت روزانه در حال پیشرفت است اما هنوز پساب اکثر نقاط لرستان با همان روش‌های سنتی دفع شده و چالش جدی استان محسوب می‌شود چراکه ضمن آلودگی‌ زیست‌محیطی، هدررفت حجم بالایی از آب را نیز به همراه دارد.

تصفیه‌خانه‌های لرستان، طلسمی که گشایش ندارد

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، یکی از اساسی‌ترین منابع انسان‌ها برای زیستن روی کره زمین آب پاک و سالم است که با توجه به کمبود آن، تصفیه با روش‌های درست و علمی از راهکارهای دست‌یابی به این مهم محسوب می‌شود. پساب‌ها از جمله منابع مهم و ضروری تامین آب هستند که متاسفانه در اغلب موارد بی‌ارزش شمرده شده و از دسترس خارج می‌شود.

برای همین بشر اقدام به احداث تصفیه‌خانه و اصلاح کیفیت آب کرد به نحوی که مجددا وارد چرخه مصرف شود و در کنار این مهم، برای محیط زیست نیز کمترین ضرر و زیان را به همراه داشته باشد.

تصفیه‌خانه‌ها با سرعت احداث شدند و در کاهش بیماری‌های عمومی، جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و استفاده مجدد از پساب‌ها به کار رفتند.

علی‌رغم اینکه در دنیا فن‌آوری تصفیه فاضلاب به صورت روزانه در حال پیشرفت است اما هنوز پساب اکثر نقاط لرستان با همان روش‌های سنتی دفع شده و چالش جدی استان محسوب می‌شود چراکه ضمن آلودگی‌ زیست‌محیطی، هدررفت حجم بالایی از آب را نیز به همراه دارد.

 

لرستان از مشکل مالی رنج می‌برد 

در همین رابطه چهارم دی‌ماه ۸۳ حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیروی وقت در مراسم افتتاحیه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر خرم‌آباد مشکل مالی را جدی‌ترین چالش طولانی شدن پروژه‌ها در کشور عنوان کرد و گفته بود: لرستان هم از جمله استان‌هایی است که از مشکل مالی رنج می‌برد و مجموعه اعتبارات استانی آن کم است که به‌تبع ردیف اعتبارات استانی طرح‌های آب و فاضلاب استان نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: برای این مشکل در سال ۸۴ پیشنهاد کردیم علاوه بر ردیف‌های مالی، اقداماتی برای تقویت فاضلاب شهرهای استان‌ها صورت پذیرد.
بیطرف یادآور شد: این ردیف مستقل برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر در هر استانی طی برنامه چهارم پیشنهاد شده که عنایت بیشتر دولت و مجلس را در این زمینه طلبیده و تاکید می‌شود شهرهای لرستان در این طرح مورد توجه مضاعف قرار گیرد.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولان استان در بخش آب و فاضلاب شد و گفته بود: در استان‌های مجاور لرستان سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد از اعتبارات استانی صرف طرح‌های آب و فاضلاب می‌شود و مسئولان استان نیز باید این بخش را مورد حمایت‌های جدی خود قرار دهند.
تعطیلی پروژه‌های فاضلاب در سال ۸۳

۲۲ بهمن همان سال حمیدرضا کرموند مدیرعامل آبفای فعلی و معاون وقت آب‌ و فاضلاب لرستان از کاهش ۴۷ درصدی اعتبارات بخش فاضلاب شهرهای استان در سال جاری خبر داد و گفته بود: این امر باعث تعطیلی پروژه‌های بخش مذکور شد.

وی افزود: اعتبارات بخش فاضلاب لرستان در دو ردیف جداگانه در قالب اعتبارات خرم‌آباد و سایر شهرها تخصیص می‌یابد که در سال جاری اعتبارات فاضلاب شهرستان خرم‌آباد سه میلیارد تومان و اعتبارات سایر شهرها چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده ‌است.

کرم‎وند اظهار کرد: اعتبار بخش فاضلاب شهرهای لرستان ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ‌که این امر باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی شده‌ است.

معاون مهندسی و توسعه سابق شرکت آب‌ و فاضلاب لرستان عنوان کرد: همچنین پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب سایر شهرهای استان از جمله الشتر، نورآباد، کوهدشت و ازنا را در سال جاری آغاز نکرده‌ایم. در حال حاضر اغلب شهرهای استان با مشکل شدید فاضلاب مواجه‌اند و در صورت عدم تأمین منابع اعتباری، با معضل جدی مواجه خواهیم بود.

 

سال ۹۶، شروعی دوباره برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب لرستان

طی سال ۹۶ امید تازه‌ای برای ساخت این پروژه‌ها به وجود آمد و حمیدرضا کرم‌وند مدیرعامل آبفای استان از وارد مدار شدن این پروژه‌ها تا پایان سال ۹۸ خبر داد.

وی تیرماه سال ۹۷ در این رابطه گفته بود: هزینه اجرای این تصفیه‌خانه‌ها که در شهرهای کوهدشت، الشتر، نورآباد، ازنا و دورود ساخته می‌شوند دو هزار میلیارد ریال است.

کرم‌وند افزود: این طرح‌ها تا پایان سال 98 تکمیل می‌شوند و برخورداری شهری از سیستم فاضلاب در استان به بالای 80 درصد خواهد رسید.
علت کوتاهی آبفای لرستان در تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب چیست؟

اما طلسم این پروژه‌ها باز شکسته نشد و این وعده در سال ۹۸ هم تحقق نیافت به طوری‌که آبان‌ماه امسال حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با بیان اینکه بررسی علل عدم تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهر دورود الزامی است، گفته بود: علل کوتاهی آبفای لرستان در تکمیل شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهر دورود باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: در شهر دورود بدلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی امکان حفر چاه جذبی جهت دفع فاضلاب وجود ندارد، بنابراین از بدو تاسیس شهر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده اما هنوز تکمیل نشده است.

گودرزی ادامه  داد:  از سال ۱۳۷۲ و همزمان با تاسیس شرکت آب و فاضلاب از مردم شهر فاضلاب بهاء به‌صورت ماهیانه اخذ شده اما هنوز تصفیه خانه ۱۵ درصد پیشرفت داشته است و شبکه انتقال فاضلاب به وسط شهر منتقل و در محل رودخانه تیره که تابستان خشک می‌شود رها شده که بحرانی زیست محیطی برای ساکنین شهر رقم زده است.

 نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علی‌رغم تصویب شورای اداری استان، تاکید استاندار و تذکر مکرر اینجانب، مدیرکل آبفای لرستان از اجرای طرح انتقال فاضلاب به وسیله لوله گذاری تا خروجی شهر امتناع می‌کند.

 

اعتبار مورد نیاز تامین شود مشکلی در اتمام پروژه‌ها نداریم 

در این رابطه حمیدرضا کرم‌وند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: شرکت آبفا، طی سال ۹۶ عملیات اجرایی چهار تصفیه‌خانه جدید را در استان آغاز کرد که اقدام بزرگی بود.

وی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه‌ها شامل شهرهای ازنا، کوهدشت، دورود و الشتر هستند، ادامه داد: همچنین عملیات ساخت تصفیه‌خانه شهر نورآباد نیز که قریب ۱۵ سال راکد مانده بود همزمان با این چهار مورد دوباره از سر گرفته شد.

کرم‌وند خاطرنشان کرد: عملیات ساخت پروژه تصفیه‌خانه نورآباد در سال ۸۴ استارت خورد اما به خاطر دلایلی روند آن متوقف شده بود.

مدیرعامل آبفای لرستان با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون وضعیت اعتبارات نسبت به سال‌های قبل از ۹۶ کاهش محسوسی داشته است، افزود: البته نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبودیم و سعی کردیم برای اتمام پروژه‌ها از تمامی بسترها و راه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در همین رابطه جلسات مستمری با استاندار، شرکت مهندسی آبفای کشور و چند تن از نمایندگان شهرستان‌های مربوطه برگزار شده و از طریق بحث اعتبارات بند واو ماده ۵۶ پیگیر هستیم تا بودجه مناسبی تزریق شود.

کرم‌وند اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد مخصوصا برای تصفیه‌خانه فاضلاب دورود فرآیند ساخت، سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مدیرعامل آبفای لرستان با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌ها نسبت به سایر پروژه‌های عمرانی متفاوت و متناوب هستند و تا بحث ساختمانی به اتمام نرسد نمی‌توانیم در مورد ماشین‌آلات و الکترومکانیکال آن نظر بدهیم، اضافه کرد: به طور میانگین پیشرفت ساختمانی این پنج تصفیه‌خانه مجموعا ۵۵ تا ۵۶ درصد است که دلیل اصلی آن کمبود اعتبار بود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی کرده بودیم که در سال ۹۶ مجموعا ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهیم تا بتوانیم این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم و وارد مدار شوند.

کرم‌وند با اشاره به اینکه هم‌اکنون این عدد چندین برابر شده و تورم باعث شده که بعضی از تجهیزات را خریداری کنیم، ادامه داد: برای تهیه تاسیسات می‌بایست فرآیند قانونی واگذاری به پیمانکار طبق چارچوب مناقصه برگزار شود تا بتوانیم آن را پیگیری کنیم.

مدیرعامل آبفای لرستان میزان اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها را حدود هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون عملیات ساخت پروژه کوهدشت و ازنا پیشرفت مناسبی دارد و پیمانکار علی‌رغم اینکه نتوانستیم اعتباری به او پرداخت کنیم از منابع خود در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه طرح الشتر هم تا حدودی در حال پیشرفت است، گفت: در نورآباد و دورود سرعت، پایین است و البته طی چند ماه اخیر با انتخاب پیمانکار جدید یک سرعت متوسط رو به بالا پیدا کرده و امیدواریم بتوانیم منابع لازم را تزریق کنیم تا سرعت ساخت بیشتر شود.

کرم‌وند با تاکید بر اینکه با استفاده از اعتبارات بند واو ماده ۵۶ که تهاتر می‌شوند می‌توان برای ساخت این پروژه‌ها یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی را تعیین کرد تا هزینه کند و در ازای آن بدهی‌هایش با بانک تهاتر شوند، اضافه کرد: در حال حاضر پیگیر تمامی روش‌ها هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان امسال بتوانیم فرآیند و ساز و کار مشخصی برای سرعت بخشیدن به آنها پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت آبفای لرستان خاطرنشان کرد: پیدا کردن راهکار، همزمان با ساخت است و اگر بتوانیم بحث ساختمانی را به اتمام برسانیم در رابطه با الکترومکانیکال زمان زیادی نیاز نیست؛ اعتبار تامین شود مشکلی در اتمام پروژه‌ها نداریم.

دلیل ابتر ماندن تمامی پروژه‌های لرستان نبود اعتبار عنوان می‌شود و با پیگیری به عمل آمده تصفیه‌خانه‌ها هم از این قاعده مستثنی نبودند اما نیاز است یک بار برای همیشه فکری اساسی برای این طرح‌ها شود چراکه زیبنده نیست مردمی که هر بار پایبندی خود را به کشورشان نشان داده‌اند در محرومیت‌ها نگه داشته شوند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول