اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی برای حوزه مکانیزاسیون در نظر گرفتیم که در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود.

سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی ستاد برداشت برنج کشور اظهار کرد: امسال سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی برای حوزه مکانیزاسیون در نظر گرفتیم که در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود و شاهد رشد ۶۷ درصدی در بخش مکانیزاسیون هستیم.

وی با بیان اینکه ماشین نقش اثرگذاری در فرایند تولید دارد و همین امر سبب کاهش هزینه تولید می شود، ادامه داد: یکی از مصادیق دانش بنیان کردن کشاورزی ماشینی کردن تولیدات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون است.

عباسی با اشاره به اینکه هدف ما در بخش مکانیزاسیون بر این است از کشاورزی سنتی خارج شویم و به سمت کشاورزی مدرن و توسعه یافته پیش رویم، افزود: امسال علاوه بر رشد سرمایه گذاری به بیشترین سطح کشاورزی مکانیزه دست پیدا کردیم و استان گیلان و مازندران بیشترین سهم کشت مکانیزاسیون را در کشور به خود اختصاص دادند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امسال بیشترین سطح کشت مکانیزه برنج را داریم و بیش از ۳۳۴ هزار هکتار در استان های مازندران و گیلان کاشت برنج داشتند  و بیش از ۸۰ درصد برداشت مکانیزه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طی دو سال آینده پیش بینی می شود که این رقم به بیش از ۹۵ درصد برسد، گفت:  از اواخر سال گذشته توانستیم  کمباین برداشت محصول برنج  کشور در استان مازندران، بومی سازی شود و در سال گذشته ۱۵۰ دستگاه کمباین تولید و عرضه شد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته  دانش فنی ماشین وجین کن موتوری نیز در کشور بومی سازی شد و در هر سه بخش کاشت، داشت و برداشت ماشین آلات مورد نیاز بومی سازی شد.

عباسی گفت: در حوزه سم پاشی نیز  استفاده از پهبادها در سال زراعی جاری و گذشته به یک رشد مطلوب دست پیدا کرده است و خوشبختانه در سال زراعی اخیر پهپاد کشاورزی تقاضا و جذب شده و به رشد دو و نیم برابری دست پیدا کردیم که اکنون حدود ۵۰۰ دستگاه پهپاد در اراضی کشاورزی کشور به پرواز در می آیند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در حوزه زراعت برنج، برنامه ویژه ای در کشور داریم که بنا داریم کاربری سایر تراکتورهای زراعی را کاهش دهیم کاربری تیلر را کاهش دهیم و به سمت استفاده از تراکتورهای ویژه شالیزاری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: این تراکتورها سبک است و فشار به لایه های زیرین خاک نمی آورد و در نتیجه آب کمتری را اراضی لازم دارند.

وی ادامه داد: در حوزه  برداشت با کمباین، روند صعودی بوده و برآوردها نشان می‌دهد تا ۳ سال آینده به رقم ۹۸ درصد برسد.

انتهای پیام/ ۸۶۰۳۵/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول