اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

عملیات «کربلای 2» بر اساس استراتژی تعقیب دشمن در جبهه شمالی طراحی و اجرا شد

خبرگزاری فارس: اجرای عملیات کربلای 2 در ارتفاعات حاج عمران بیش از هر چیز متأثر از استراتژی معروف به "دفاع متحرک" ارتش عراق بود که دستاوردهای عملیات والفجر 2 را به اشغال درآورده بود

عملیات «کربلای 2» بر اساس استراتژی تعقیب دشمن در جبهه شمالی طراحی و اجرا شد
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، اگر چه زمان عملیات «کربلای 2» مربوط به دوره‌ای است که استراتژی تعقیب متجاوز در جبهه شمالی پایه‌ریزی شده بود، اما تا قبل از احساس بن‌بست در جنوب، اجرای این استراتژی جدی نشد. به عبارت دیگر، اجرای عملیات کربلای 2 بیش از هر چیز متأثر از استراتژی معروف به «دفاع متحرک» ارتش عراق بود.

در این دوره، ارتش عراق در مورخ 24 اردیبهشت 1365 در منطقه حاج‌ عمران به ارتفاعات 2519 و 2435 حمله کرد و دستاوردهای عملیات والفجر 2 را به اشغال درآورد.

از آنجا که تسلط و اشراف دشمن بر منطقه، نیروهای خودی را در فشار قرار ‌داد و پیوسته متحمل تلفات ‌کرد، عملیات کربلای 2 با فرماندهی سپاه در دو محور شمالی و جنوبی اجرا شد.

در محور شمالی، ارتفاع «گردکوه» تصرف شد، اما در محور جنوبی، هوشیاری و مقاومت دشمن موجب شد تا نیروهای خودی به عقب بازگردند و ارتفاع 2519 در دست دشمن باقی بماند.

عملیات کربلای 2 با رمز «یا ابا‌عبدالله الحسین(ع)» و با هدف تصرف مجدد ارتفاعات 2435 گردکوه در منطقه‌ای با وسعت 50 کیلومتر در جبهه شمالی اربیل و حاج عمران در دهم شهریور ماه 1365 انجام شد.

«محمود کاوه»، فرمانده لشکر ویژه شهدا همزمان با اجرای عملیات کربلای 2 در ارتفاعات حاج عمران در سن 25 سالگی به شهادت رسید.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول