اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت بابلسر:

فست‌فودها فاقد ارزش غذایی هستند

خبرگزاری فارس: کارشناس تغذیه شبکه بهداشت بابلسر گفت: فست فودها فاقد ارزش غذایی مناسب از قبیل ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند.

فست‌فودها فاقد ارزش غذایی هستند
مسعود حقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابلسر اظهار داشت: بیشترین مسمومیت‌ها به ترتیب در غذاهای گوشتی از جمله گوشت قرمز و مرغ، لبنیات و بعضی غذاهای حاوی خامه مثل شیرینی تر و کیک‌ها رخ داده چرا که محیط مساعدی برای رشد باکتری‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: در رستوران‌ها تهیه و طبخ حجم بالای غذاهای گوشتی و چرب و نگهداری در محیط گرم سبب تسریع رشد میکروب‌ها شده و ایجاد مسمومیت‌ها و فساد غذایی می‌کند.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت بابلسر بیان داشت: غذاهای آماده بیرونی فست فود علاوه بر اینکه از مواد اولیه ارزان و نامرغوب و گوشت‌های غیر تازه تهیه می‌شوند حاوی چربی و روغن بالایی بوده و با روغن‌های چند بار مصرف شده سرخ می‌شوند که این روغن‌ها بر اثر مصرف مکرر و حرارت بالا، تولید بعضی سموم شیمیایی خطرناک مانند پراکسیدها می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه فست‌فودها فاقد ارزش غذایی هستند، تصریح کرد: فست فودها فاقد ارزش غذایی مناسب از قبیل ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند ضمن اینکه دارای کالری بالایی بوده و ایجاد چاقی کرده و اگر در محیط غیر بهداشتی تهیه شوند باعث تولید مسمومیت‌های غذایی در افراد نیز می‌شوند.
حقانی گفت: بازرسان بهداشتی و کارشناسان مواد غذایی شاغل در وزارت بهداشت و درمان در تمام مراحل تولید و تهیه و بسته‌بندی مواد غذایی در کارخانجات تولید مواد غذایی نظارت و بازرسی کرده و از تمام مراحل تولید اقدام به نمونه‌برداری و ارسال به آزمایشگاه‌های کنترل کیفی کرده و در صورت مغایرت با استانداردهای بهداشتی نسبت به ضبط و یا معدوم کردن مواد غذایی و تولیدی اقدام می‌کنند.
این مسئول اضافه کرد: در سایر مراحل حمل و نقل، توزیع و فروش نیز بازرسان بهداشتی نظارت و بازرسی‌هایی را انجام داده و به عنوان مثال اگر در مراکز فروش هرگونه ماده غذایی با بسته‌بندی آسیب دیده یا تاریخ انقضا گذشته مشاهده شود، ضبط و معدوم می‌شود.
حقانی ادامه داد: در رستوران‌ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از قبیل ساندویچی‌ها و فست فودها، غذایی که در ابتدای شب تهیه می‌شوند ممکن است در شرایط نامناسب از نظر گرما و رطوبت نگهداری شوند که با گذشت چندین ساعت از طبخ آنها منجر به افزایش بار میکروبی مواد غذایی به ویژه گوشتی می‌شود و هنگام سرو غذا به مشتری به اندازه کافی گرمای مجدد در حد 75 درجه لحاظ نشده بنابراین ممکن است باعث ایجاد مسمومیت‌ها و بعضی ناراحتی‌های گوارشی در افراد شود.
وی متذکر شد: تمام بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی دارای کارشناس تغذیه تحصیل‌کرده بوده که وظیفه نظارت بر خرید مواد اولیه غذایی، تهیه و طبخ و نحوه توزیع غذا به بیماران و پرسنل را دارند.
حقانی اضافه کرد: کارشناسان تغذیه بر رژیم‌های غذایی بیماران با توجه به نوع بیماری فرد مانند بیماران دیابتی، قلبی و کلیوی نظارت کامل داشته و هرگونه گوشت یا مرغ و مواد اولیه مصرفی تحت کنترل کارشناسان تغذیه قرار دارد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل در گوشت خریداری شده مانع مصرف آن در بیمارستان‌ها می‌شوند به ویژه اینکه غذای بیماران باید از کیفیت بهداشتی بالایی برخوردار بوده تا مانع ایجاد مشکلات ثانویه شود.
وی با اشاره به اینکه در این شهرستان هیچ گونه تخلف بهداشتی در صنف رستوران و اغذیه فروشان دیده نشده، اذعان داشت: تمام ساندویچی‌ها و رستوران‌ها دارای مجوزهای بهداشتی بوده و تحت نظارت و کنترل دقیق بازرسان بهداشتی و کارشناسان مواد غذایی قرار دارند و همین کنترل دقیق سبب رعایت دقیق موازین بهداشتی توسط متصدیان شده است.
انتهای پیام/ن20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول