اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز آبزی‌پروری جهاد دانشگاهی مازندران خبر داد:

پرورش 20 گونه ماهی زینتی در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی پروری جهاد دانشگاهی مازندران از پرورش 20 گونه ماهی زینتی در مازندران خبر داد.

پرورش 20 گونه ماهی زینتی در مازندران
به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، علیرضا قرائتی بعدازظهر امروز در بازدید خبرنگاران از مراکز تحقیقات آبزی پروری و گیاهان جهاد دانشگاهی مازندران در چپکرود جویبار اظهار داشت: این مرکز تحقیقاتی در زمینی به وسعت 80  هکتار فعالیت می کند.
وی با اشاره به اینکه 50 هکتار از اراضی این مرکز به تولید گیاهان دارویی و 30 هکتار به آبزی‌پروری اختصاص دارد، تصریح کرد: چهار گونه ماهی کپور، آمور، فیتوفاک و بیک هد(سرگنده) در آببندان این مرکز تولید می‌یابد.
مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی‌پروری جهاد دانشگاهی مازندران از رهاسازی 250 هزار قطعه بچه ماهی در آب‌بندان این مرکز خبر داد و گفت: در یک سال گذشته 80 تن ماهی در آب‌بندان این مرکز برداشت شد.
وی پیش‌بینی کرد؛ امسال 90 تا 100 تن ماهی در این آب‌بندان تولید شود.
 
* ماهی سوف احیا می‌شود
قزائتی با اعلام اینکه ماهی‌های تولیدی این مرکز در ساری و بابل برای فروش عرضه می‌شوند، خاطرنشان کرد: 9 کارشناس آبزی‌پروری در این بخش فعالیت دارند.
وی با اشاره به پرورش ماهیان زینتی در کارگاه 17 هکتاری ماهیان زینتی جهاد دانشگاهی مازندران بیان داشت: سوف یکی از گونه‌های در حال انقراض ماهی بومی دریای خزر است که در گذشته فقط در سیاهکل رشت تکثیر آن انجام می‌شد که با این روند امکان تکثیر آن در این مرکز فراهم شده است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی‌پروری جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه برای مبارزه بیولوژیکی در آب‌بندان‌ها نیز می‌توان از این ماهی استفاده کرد، گفت: برای از بین بردن ماهیان هرز آب‌بندان‌ها و رودخانه‌ها از این ماهی می‌توان استفاده کرد.
 
 
* پرورش یک میلیون قطعه بچه ماهی زینتی
وی با اعلام همکاری شیلات مازندران برای پرورش لارو سوف و تکثیر این ماهی یادآور شد: این مرکز سوف مورد نیاز استان را تامین می‌کند.
قرائتی از پرورش 20 گونه ماهیان زینتی در مرکز پرورش ماهیان زینتی جهاد دانشگاهی مازندران خبر داد و تصریح کرد: در قراردادی که با کمیته امداد مازندران و جهاد دانشگاهی استان منعقد شده است، قرار است یک میلیون قطعه بچه ماهی زینتی با همکاری، آموزش و نظارت جهاد دانشگاهی در اختیار مددجویان این نهاد برای پرورش قرار گیرد.
وی از تولید غذای ماهیان زینتی توسط این مرکز خبر داد و گفت: در گذشته غذای مورد نیاز اینگونه ماهیان از خارج از کشور وارد می‌شد.
 
 
*نیاز ایران به آلمان در غذای ماهی کمتر می‌شود
مدیر مرکز خدمات تخصصی آبزی‌پروری جهاد دانشگاهی مازندران در این زمینه ادامه داد: 6 هزار تن غذای ماهی (استارتر) که در گذشته از میانمار آلمان وارد کشور می‌شد و مدت زمان تحویل از مبدا تا رسیدن به دست مشتریان حدود 2 ماه طول می‌کشید که با تولید این غذا توسط جهاد دانشگاهی این روند کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه از سال 87 با انجام انواع تحقیقات تولید غذای مورد نیاز ماهیان زینتی و قزل آلا در مازندران فراهم شده است، ابراز داشت: در بهمن 89 تولید در این بخش به مرحله صنعتی و انبوه رسیده است و نیاز استان در این بخش تامین می‌شود.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول