اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور عشایری کشور:

‌حضور دستگاه‌های فرهنگی در مناطق عشایری بسیار کم‌رنگ است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ‌حضور دستگاه‌های فرهنگی در مناطق عشایری بسیار کم‌رنگ است و ‌به غیر از آموزش و پرورش، ‌دیگر سراغی از دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نمی‌بینیم که کار عمده و مؤثری را انجام داده باشند.

‌حضور دستگاه‌های فرهنگی در مناطق عشایری بسیار کم‌رنگ است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جهانشاه صدیق عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات امور عشایری اردبیل اظهار داشت: ما از طریق این تعاونی‌ها و متولیان آن در توزیع سوخت به یک مدل مناسب دست یافتیم که علاوه بر کاهش مصرف زمینه برای توسعه فعالیت‌های جانبی نیز فراهم شده است.
وی با بیان این‌که بخشی از هزینه‌های فعالیت تشکل‌ها از طریق توزیع کالاهای یارانه‌ای تأمین می‌شد که امروز به شکل دیگر این امر انجام می‌شود، تصریح کرد: هر چند با تعدیل یارانه‌های اختصاص یافته این امر مثل گذشته مقدور نیست اما تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا بخشی از وظایف و مسئولیت‌های حوزه خدمت‌رسانی به عشایر را به این تعاونی‌ها واگذار کنیم.
این مقام مسئول به برنامه‌ریزی سازمان امور عشایری کشور برای تأمین سوخت مورد نیاز جامعه عشایری تا پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها مبلغی به عنوان یارانه به عشایر اختصاص یافته و آنها باید با آن مبلغ نیازمندی‌های سوخت خود را تأمین کنند.
وی خاطر نشان کرد: ‌این کار از طریق تشکل‌های فعال در حوزه عشایری نظیر شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تعاونی عشایری باید پیگیری و تأمین شود.
صدیق با ابراز نگرانی از احتمال روی آوردن دوباره جامعه عشایری کشور به استفاده از سوخت جنگلی به ویژه قطع درختان و چوب‌های حاصل از آن ادامه داد: در این زمینه اقدامات لازم برای تأمین سوخت فسیلی انجام شده تا مردم به ویژه عشایر مجبور به استفاده از سوخت جنگلی نباشند.
به گزارش فارس، رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت:‌ تأمین هزینه حمل برخی از کالاها از جمله سوخت و آرد از راه‌های تشویقی قابل اجرا است و برای ترغیب جامعه عشایری کشور در استفاده بهینه از این منابع اقدامات لازم انجام شده است.
وی افزود: با همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی تلاش می‌کنیم تا عملیات راه‌سازی مناطق عبور عشایر مناسب‌سازی شده و برای تأمین علوفه مورد نیاز نیز انبار احداث و ذخیره‌سازی نیز انجام شود.
صدیق در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ‌حضور دستگاه‌های فرهنگی در مناطق عشایری بسیار کم رنگ است و ما به غیر از آموزش و پرورش که اقدام به برپایی کلاس‌های درس برای فرزندان غیور عشایر کرده دیگر سراغی از دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نمی‌بینیم که کار عمده و مؤثری را انجام داده باشند.
وی تأمین امنیت کوچ و اسکان در مناطق ییلاقی، میان‌بندها و قشلاقات را از جمله دغدغه‌های جامعه عشایری کشور اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این امر اگر نیازهای بهداشتی و درمان جامعه عشایری کشور تقویت شده و بهبود پیدا کند توسعه روزافزون را در این بخش شاهد می‌شویم.
صدیق خاطر نشان کرد: ما به عنوان متولی اصلی عشایر در کشور سعی می‌کنیم تا یک زندگی آرام همراه با اعتماد کامل را برای عشایر فراهم کنیم و در این زمینه اجباری برای اسکان یا کوچ عشایر وجود ندارد.
رئیس سازمان امور عشایری کشور سیاست این سازمان را سیاستی شفاف در عرصه خدمت‌رسانی بی‌منت اعلام کرد و گفت:‌ ما معتقدیم سازمان‌ها و دستگاه‌های ارایه‌کننده خدمات به عشایر باید در این مناطق حضور پیدا کرده و با لمس واقعیت‌ها برای این قشر تصمیم‌گیری کنند.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول