اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی:

عبور مترو خطری برای سی ‌و سه پل ندارد

خبرگزاری فارس: معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: عبور مترو از زیر پل سی ‌و سه پل این مجموعه تاریخی را تهدید نمی‌کند.

عبور مترو خطری برای سی ‌و سه پل ندارد
مسعود علویان‌صدر در حاشیه بازدید از ابنیه‌های تاریخ اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: با انتخاب مشاور دانشگاه اصفهان 40 ستون، کاوش و مطالعات 12 جلدی انجام شده روی این پل به خوبی مشاهده شد که احداث تونل در زیر این مجموعه 33 پل را به هیچ وجه با تهدید روبه‌رو نمی‌کند.
وی این بنای تاریخی را از جمله آثار فاخر و نفیس ملت ایران برشمرد و گفت: ما وظیفه حفاظت از این مجموعه را داریم و به جد عوارض مربوط به آن را رصد کرده و پیگیری می‌کنیم.
این مسئول گفت: ‌آن چه که در این بنا اتفاق افتاده ترک‌های جزیی و موردی بوده که در اغلب بناهای تاریخی این امر طبیعی است و هر اثر با ترک مشکلات خود را بیان کرده و به چشم می‌آورد.
معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی ترک خوردگی‌های این پل تاریخی را سطحی اعلام کرد و بیان داشت: این ترک‌ها در جهت تونل و اغلب بر اثر نیروهای فشاری بوده نه نیروهای رانشی که هر فرد فنی‌ می‌تواند آن را به خوبی تشخیص داده و علایم آن را ببیند.
علویان‌صدر خاطرنشان کرد: با  انجام حفاری‌ها در احداث این تونل تاکنون هیچ گونه تخریب و علایم وارد آمدن خسارت به این مجموعه مشاهده نشده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: آنچه سبب تهدید است و سبب نگرانی ما شده اثرات و تبعات لرزشی ناشی از حرکت قطار‌هاست که سبب شده ما مطالعات خود را با همکاری مشاوران از دانشگاه صنعتی ادامه دهیم.
این مسئول اضافه کرد: در هر موردی که به واسطه مسیر عبور مترو 33 پل را تهدید کند ما در موضع محکم و مقتدر حفاظت این مجموعه را با هیچ امر دیگر معاوضه نمی‌کنیم.
معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی گفت: مردم نباید نگرانی از این بابت داشته باشند چرا که بنای 33 پل بنای مستحکم و یک سایت حفاظتی است و هیچ موضوعی نمی‌تواند این مجموعه را تهدید کند.
 
*آثار ثبت جهانی شده پلان مدیریتی و حفاظتی دارد
علویان‌صدر در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی در مورد حریم‌های آثار تاریخی و تجاوز به آنها اظهار داشت: حریم آثار باستانی معمولاً متناسب با خود اثر تعریف می‌شود و زمانی که اثر به ثبت جهانی می‌رسد پلان مدیریتی متناسب با آن طراحی شده و به مسئولان شهر ابلاغ می‌شود تا مورد اجرا قرار گیرد.
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: مسئولان و مدیران عمران شهری باید در انجام این مدیریت دقت لازم را داشته باشند تا حریم آثار باستانی و تاریخی ثبت شده از جنبه‌های مختلف مورد تهدید و تعرض قرار نگیرد.
وی بیان داشت: اخیرا در اثر گنبد کاووس مسئولان استان گلستان در زمان حضور کارشناسان یونسکو اقدامی را انجام دادن که قابل تقدیر است به طوری که با اختصاص چهار هکتار فضای اطراف این مجموعه به رهاسازی این اثر تاریخی کمک شایانی کردند.
علویان صدر اظهار داشت: هر اثر جهانی که به ثبت می‌رسد برای آن محدوده‌ها و حریمی را تعریف می‌کنند که نمی‌توان در مورد آنها چشم‌پوشی کرد و یا قصور و کوتاهی انجام داد.
وی مشکلات به وجود آمده در اثر تاریخی نقش جهان اصفهان را یادآور شد و افزود: وجود برج جهان‌نما در مجاورت این اثر تاریخی معضل‌آفرین شده به طوری که کلی از اعتبارات ملی مفت خرج شد تا اشتباه عملیات عمرانی تقلیل پیدا کند.
معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی از حریم تعیین شده به عنوان منطقه کارشناسی و تخصصی شده یاد کرد و گفت: هر گونه سهل‌انگاری در این زمینه آثار ثبت ‌شده ملی و جهانی را با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول