اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یاد آلاله‌های آسمانی/ 3

حسینی: داستان‌های حماسه‌‌سازان جنگ در کتاب‌های درسی تبیین شود

خبرگزاری فارس: یکی از یادگاران دفاع مقدس گفت: هنوز داستان ریزعلی فداکار در کتاب‌های دبستان ما تدریس می‌شود ولی از طوسی‌ها و حاج بصیرها در کتاب‌های ما خبری نیست، صحبتی از عملیات کربلای چهار با آن همه سختی و الفجر هشت نیست.

حسینی: داستان‌های حماسه‌‌سازان جنگ در کتاب‌های درسی تبیین شود
سید حبیب حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در شهرستان ساری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اهالی قلم و اصحاب و رسانه پس از جنگ توانستند ناگفته‌های رزمندگان را به رشته تحریر درآوردند.
وی با اشاره به اینکه جوانان آن روز در برهه‌ای که انقلاب نوپا بود و مورد حمله و هجمه گروهک‌های مختلف تروریستی قرار داشت پا در رکاب امام در جنگ تحمیلی حضور یافتند، افزود: دشمن به آن جنگ اکتفا نکرده و به ترور شخصیت‌های نظامی و دینی ما از جمله شهید صیاد شیرازی و سرداران بزرگ دیگر پرداخت. 
  
* فرماندهان فراری نظام شاهنشاهی ارتش را رها کرده بودند

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ در زمانی به ما تحمیل شد که فرماندهان فراری نظام شاهنشاهی ارتش را رها کرده بودند، تصریح کرد: سپاه امروز در آن برهه نبود و بسیج تشکیل نشده بود و حکم تشکیل بسیج از سوی امام راحل تسکینی بر دل‌های مردم شد.
وی با اشاره به اینکه دشمن فکر نمی‌کرد بچه‌های ما از روستاهای دوردست و کوهپایه‌ها به جنگ دشمن بشتابند، یادآور شد: استکبار فکر نمی‌کرد یک جوان جوشکار فریدونکناری تبدیل به حاج حسین بصیر و نوجوان 22 ساله‌ای به نام حسن باقری فرمانده جنگ شوند.
نویسنده کتاب ستاره شمالی با بیان اینکه جوانان ما با فرمان مرجع دینی که بر دل‌ها فرماندهی می‌کرد به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند، خاطرنشان کرد: از میان همین جوانان طوسی‌ها، بلبسی‌ها، خرازی‌ها و حاج بصیرها پدید آمدند. 
 
* جوان امروز کمتر از جوان آن روزهای جنگ نیست
وی با اشاره به اینکه امام راحل آموزه‌های عاشورا را به کار گرفتند، ادامه داد: حدود 23 سال پس از پذیرش جانکاه قطعنامه توسط امام که از آن به عنوان جام زهر یاد کردند هنوز مردم در یادواره‌های شهدا حضور دارند و من روز گذشته یک خانم را با نوزادی در آغوش و فرزند کوچک‌تری که به همراه داشت در یادواره شهدا دیدم، گویی که به عزاداری سالار شهیدان آمده و ما با این فرهنگ جنگیدیم.
حسینی با بیان اینکه اگر فرهنگ عاشورا نبود در جنگ پیروز نمی‌شدیم، گفت: مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند که جوان امروز کمتر از جوان آن روزهای جنگ نیست.
وی اظهار داشت: تکرار و گرامیداشت هفته دفاع مقدس سوالی است که اذهان را به خود مشغول کرده و گرامیداشت این هفته به سبب پاسداشت دلاورمردی‌های شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان است. 
حسینی در بیان خاطره از سردار شهید طوسی متذکر شد: بعد از عملیات والفجر هشت همراه خانواده این شهید بزرگوار عازم اهواز بودیم و 40 کیلومتری خرم آباد خودروی ما در برخورد با تریلر از جاده منحرف  و همسر و دختر شهید آسیب دیدند با توجه به اینکه دست شهید هم از قبل آسیب دیده و در گچ بود و شهید با همان دست شکسته به سختی همسرش را به خودرویی رساند و راهی بیمارستان شدیم.
وی با اشاره به اینکه می‌خواهم به غربت این رزمنده توجه کنید، خاطرنشان کرد: فردای آن روز وقتی وارد بیمارستان شدم دیدم شهید طوسی غریبانه روی صندلی نشسته و تنها فرزندش هم در کنارش بود و همسر وی که سنگ صبور انقلاب است بر روی تخت بیمارستان بوده است.
حسینی افزود: هر کس به جای شهید بود چه می‌کرد؟ عصر بود و جایی برای ماندن نداشتیم و کسی را نمی‌شناختیم که زن و مردی خرم‌آبادی اصرار کردند که امشب را در منزل ما بمانید و با مشورتی که با شهید داشتیم به منزل آنها رفتیم و به سمیه فرزند شهید طوسی سفارش کردیم که هویت ما را به صاحبخانه نگوید.
وی با اشاره به احترام بی‌شائبه این خانواده تصریح کرد: بالاخره دختر شهید توسی گفت که پدرش چه کسی است و بعد متوجه شدیم که داماد این خانواده هم مسئول عملیات لشکر 57 ابوالفضل(ع) در استان لرستان و از همرزمان شهید بود و این آب سردی بود بر سر ما که در خانه ایثار و شهادت آرام گرفتیم. 
 
* گچ دست شهید را باز کردیم و به سمت خط رفتیم
حسینی با بیان اینکه هر کسی به جای شهید طوسی بود همسر مجروح و فرزندش را به خانه می‌رساند، ادامه داد: اما شهید با آمبولانس همسرش را به قم منزل برادرش رساند و به برادرش گفت که این هم همسر  و دختر برادرت، آنها را به مازندران بفرست و به جبهه رفت، کدام تفکر و اندیشه می‌گوید همسر جوان با پای شکسته و دختر مجروح را به خانه برگردان و به جبهه بازگرد؟
وی افزود: فردای آن روز سردار طوسی در کارخانه نمک فاو بود و من و شهید بلباسی گچ دست شهید را باز کردیم و به سمت خط رفتیم.
این یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه اکنون برخی فقط به دنبال پست و صندلی هستند، عنوان کرد: وقتی یک دست شهید خرازی قطع شد و می‌خواست در عملیات شرکت کند به شهید طوسی گفت که آقای طوسی من در این عملیات یک دست کم دارم و اگر دست داشتم می‌توانستم به بسیجی‌ها خدمت کنم، نگفت؛ چرا دست من قطع شد و خدا مانع این کار نشد، این تفکر رزمندگان در جنگ بود. 
 
* آنقدر در این بیابان‌ها می‌مانم تا شهید شوم
وی با بیان اینکه شهید علیرضا نوری جانشین لشکر 27 محمد رسول الله (ص) و مسئول حراست راه آهن کل کشور بود و از فرماندهان اولیه جنگ بود، یادآور شد: در عملیات کربلای پنج که بسیار سخت بود روزی این شهید را به سنگر فرا خواندند تا حکم قائم مقامی وزیر راه و رئیس راه آهن کشور را به وی ابلاغ کنند ولی شهید توری نگاهی به کوثری فرستاده وزیر کرد و نگاهی به لباس خاکی خودش و عکس شهدا و سپس حکم وزیر را پاره پاره کرد و گفت که آقای کوثری به وزیر بگویید من علیرضا نوری ساروی آنقدر در این بیابان‌ها می‌مانم تا شهید شوم و از پست و مقام فرار کرد و در خاک شلمچه شهید شد.
حسنی با اشاره به اینکه اکنون حضور جوانان در عرصه‌های مختلف و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و خون شهدا و پاسداری از حریم ولایت واجب و لازم است، ابراز داشت: به ویژه جوانان امروز که جنگ را ندیدند باید پاسدار ولایت باشند.
وی با بیان اینکه از برخی مطبوعات در مورد آگاهی بعضی موضوع‌های دفاع مقدس گلایه دارم، ادامه داد: هنوز داستان ریزعلی فداکار در کتاب‌های دبستان ما تدریس می‌شود، ولی از طوسی‌ها و حاج بصیرها در کتاب‌های ما خبری نیست، صحبتی از عملیات کربلای چهار با آن همه سختی والفجر هشت نیست. 
 
* 30 درصد از عملیات والفجر هشت را مدیون شهید طوسی هستیم
روایتگر کتاب ستاره شمالی با بیان اینکه عملیات والفجر هشت شش ماه کار کارشناسانه داشت و جوانان ما غواصی‌ها کردند تا موقعیت دشمن را به دست آورند، افزود: بنابر گفته سردار رحیم صفوی 30 درصد از کار کارشناسانه عملیات والفجر هشت را مدیون شهید طوسی هستیم، استعداد فوق‌العاده نظامی در این شهید بزرگوار وجود داشت که می‌توان از او به نام مالک اشتر مازندران نام برد.
وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم، گفت: همان کسانی که در عاشورا امام حسین (ع) را یاری کردند امثال همان افراد در جنگ یار امام بودند.
حسینی با بیان اینکه امثال ما امام را ندیده بودند و ایشان را فقط از تلویزیون می‌دیدیم، تصریح کرد: ولی امام بر دل‌ها فرماندهی می‌کردند و نگاه ایشان سختی رودخانه اروند را برای رزمندگان آسان می‌کرد.
این یادگار دفاع مقدس با تاکید بر اینکه با اشاره امام در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادیم، بیان داشت: جوانان ما باید امروز در کنار ولایت قرار بگیرند و با یک اشاره رهبری باید دل به دریا بزنیم. 
 
* مقام معظم رهبری مانند نماد واقعی امام راحل در برابر دیدگان ما است
این یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه امروز در کنار رهبری که شاگردی امام را کرده و دلباخته مکتب روح الله است زندگی می‌کنیم، ادامه داد: مقام معظم رهبری مانند نماد واقعی امام راحل در برابر دیدگان ما است.
وی با اشاره به اینکه شهید ذبیح الله عالی از جویبار در نامه‌ای به فرمانده سپاه ساری نوشت؛« اینجانب دارای چهار هکتار زمین کشاورزی هستم که مخارجم را تامین می‌کند و نیازی به حقوق سپاه ندارم و حقوق من را در جای دیگری خرج کنید»، خاطرنشان کرد: این یعنی جهاد اقتصادی که باید سرلوحه امور شود و این شخص در عملیات والفجر شش شهید شد و پس از سال‌ها تکه‌ای از جمجمه او را آوردند.
حسینی با اشاره به اینکه ولایت ریشه دارد و هدیه خدا، پیغمبر و ائمه است، متذکر شد: جوانان ما حداقل ماهی یک کتاب از دفاع مقدس مطالعه کنند.
به گزارش فارس، روایتگر کتاب ستاره شمالی که خاطرات این نویسنده از سردار شهید طوسی است، مدت 80 ماه در جبهه نبرد حق علیه باطل حضور داشته و با سه بار اعزام نیز در جبهه حزب الله لبنان همکاری کرده است.
وی فرمانده گردان پیاده در جنگ، فرمانده اطلاعات عملیات و از همرزمان شهید سردار طوسی است که جانباز 30 درصد جنگ تحمیلی است.
انتهای پیام/ن10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول