اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی:

عرضه‌کنندگان قلیان جان افراد را به خطر میاندازند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: عرضه‌کنندگان قلیان جان و سلامت افراد و جامعه را به خطر می‌اندازند.

عرضه‌کنندگان قلیان جان افراد را به خطر میاندازند
بابک عشرتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی اظهار داشت: با تصویب قانون ممنوعیت استفاده از قلیان در اماکن عمومی، جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی در دستور کار مرکز بهداشت استان قرار گرفت و بازرسان بهداشت محیط نسبت به جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی اقدام می‌کنند.
وی با بیان اینکه به دلیل پایین بودن قیمت قلیان تمایل مردم برای مصرف آن بسیار بالاست، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به اینکه مبالغ هنگفتی بابت فروش قلیان نصیب فروشندگان می‌شود، این مسئله برخورد با این پدیده را با مشکل مواجه کرده است.
عشرتی گفت: در شهربازی اراک استفاده از قلیان بسیار زیاد است که از سال آینده به جای برخورد با مردم، برخورد با مدیریت این مجموعه و مجموعه‌های دیگری که در اماکن خود اقدام به عرضه قلیان کنند، در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه پدیده قلیان در حال حاضر به یک معضل اجتماعی پنهان تبدیل شده است، ادامه داد: متاسفانه اغلب افراد قلیان را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد دانسته و یا آن را کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می‌کنند، این در حالی است که مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده، مونو اکسید کربن و نیکوتین موجود در دوده آن از سیگار بیشتر است.
وی ابراز داشت: افرادی که قلیان می‌کشند معادل یک پاکت سیگار را در مدت 30 تا 60 دقیقه استنشاق می‌کنند و در مقایسه با افراد سیگاری در معرض مقادیر بیشتری از نیکوتین، مونو اکسید کربن و برخی سموم دیگر قرار دارند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه استفاده از قلیان به صورت مشترک خطر انتقال بیماری‌های عفونی را  در پی دارد، گفت: سرطان ریه،‌ سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مری و معده،‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی، ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند.
عشرتی اضافه کرد: علاوه بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو  مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس‌هایی مانند هپاتیت شود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول