اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین خبر داد:

ارائه 10 هزار نسخه کتاب دفاع مقدس در کتابخانه‌های قزوین

خبرگزاری فارس: معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در حال حاضر بیش از 10هزار نسخه کتاب‌های دفاع مقدس در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین وجود دارد.

ارائه 10 هزار نسخه کتاب دفاع مقدس در کتابخانه‌های قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، احمد دولتی اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی  تنها 19ماه پس از پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی و در شرایطی که کشور نیازمند آرامش و سازندگی بود، حادثه‌ای عظیم است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت و یا بدون تحلیل های کارشناسی به آن پرداخت.
وی ادامه داد: ابعاد جنگ فقط در مرزها و یا در داخل شهرها به صورت ترورهای روزمره خلاصه نمی شد، بلکه خانه‌های مسکونی مردم و مدارس کودکان بی‌دفاع در بسیاری از شهرهای ایران آماج حملات موشکی عراقی‌ها بوده و هزاران نفر از تلفات مردمی جنگ ناشی از همین گونه حملات بود.
وی ادامه داد: بغداد در خلال جنگ تحمیلی، از شبکه‌های بمب‌گذار در داخل کشور و در رأس آنها از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) حمایت کرد، منافقین بسیاری از اقدامات تروریستی علیه مسئولان و افراد عادی را در خلال جنگ تحمیلی هدایت ‌کردند.
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اضافه کرد: عراق در پی برخی شکست‌ها از رزمندگان اسلام، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‏های شیمیایی نمود، به‌طوری‌که اولین استفاده ثبت شده 23 دی ماه 1359، اعلام شد و گسترده‏ترین حمله شیمیایی ناجوانمردانه عراق به مناطق مسکونی روز هفتم تیرماه سال 1366، در شهر سردشت (در استان آذربایجان غربی) انجام شد که در این حمله بیش از 8 هزار نفر از جمعیت غیر نظامی 12هزار نفری سردشت شامل کودک، زن، مرد، پیر و جوان آسیب‌های جدی دیدند.
وی یادآور شد: هدف از بیان مطالب مذکور، نشان دادن گستردگی حوزه‌هایی است که در مدت هشت سال جنگ تحمیلی دچار صدمات جبران ناپذیر شدند که به طور قطع ایجاد بستر مناسب برای درک عمق این مشکلات به‌ویژه برای نسل جدید از اهمیت بسیاری برخوردار است.
دولتی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی از طریق تهیه فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایشنامه‌ها و نگارش مقالات متعدد جهت شناسایی دوران دفاع مقدس انجام شده ولی هنوز اهمیت این دوران برای بسیاری از افراد جامعه شناخته شده نیست.
وی با اشاره به نقش مهم کتاب در راستای شناسایی حقیقت دفاع مقدس اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت نقش کتاب در شناخت واقعیت هشت سال جنگ ایران و عراق بیش از سایر رسانه‌ها است زیرا مطالب ارزشمند یک کتاب می‌تواند به موضوعی برای ساخت فیلم‌ها و نمایش‌ها، تحلیل‌ها و بررسی‌ها تبدیل شده و یا در کتابخانه‌ها مورد استفاده عموم افراد جامعه با کمترین هزینه قرار گیرند.
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین تأکید کرد: اینکه برخی اعتقاد دارند دوران جنگ گذشته و نباید از آن سخنی به میان آورد عقیده‌ای نادرست است زیرا نمی‌توان از کنار هشت سال شجاعت، جانبازی و از خودگذشتگی جوانانی گذشت که برای راحتی ما جان خود را فدا کردند.
وی عنوان کرد: باید کتاب‌هایی با مطالب ارزشمند، غنی، عمیق و در عین حال متناسب با شرایط روحی نوجوانان و جوانان تألیف شود تا در عین جذابیت و تازگی بیانگر حقایق دوران دفاع مقدس باشد، زیرا هنوز هم عظمت این دوران چندان که باید شناخته نشده است.
دولتی تصریح کرد: با وجود اقدامات انجام شده، بسیاری از افراد نسل جوان به درستی از علل شروع جنگ و وضعیت و شرایط ایران در زمان حمله عراق آگاه نیستند، که در این راستا لازم است مسئولان فرهنگی و اجتماعی حمایت‌های بیشتری از تألیف و انتشار کتب مفید و موثر در موضوع دفاع مقدس داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر برای شناخت حقایق دفاع مقدس بهترین راهکار مراجعه به شهدای زنده است، جانبازانی که در اوج جوانی و سلامت به جبهه رفته و اکنون پس از گذشت حدود 23 سال از جنگ، با زخم‌هایی عمیق و آسیب‌های روحی و جسمی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار داشت: به جای اینکه این بزرگواران را پس از شهادتشان بشناسیم باید هم اکنون به سوی آنها رفته و با نگارش خاطرات و زندگینامه آنها، واقعیت دفاع مقدس را برای کودکان و نوجوانان امروز هر چه بیشتر آشکار کنیم.
وی یادآور شد: مسئولان فرهنگی اجتماعی با حمایت بیشتر از فعالیت در راستای افزایش آگاهی مردم درباره دفاع مقدس و ارتقاء کمی و کیفی اقدامات در این زمینه، می‌توانند گامی موثر و مهم در راستای نهادینه کردن روحیه شهامت، پهلوانی، ایمان و ولایت‌پذیری در جامعه به ویژه بین کودکان و نوجوانان بردارند.
دولتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از  10 هزار نسخه کتاب‌های دفاع مقدس در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین وجود دارد و بخش ویژه دفاع مقدس نیز در کتابخانه امام خمینی (ره) شهر قزوین فعال است.
انتهای پیام،/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول