اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود اعمال اهرم‌های بازدارنده؛

قاچاق سوخت در شرق هرمزگان همچنان پررونق است

خبرگزاری فارس: با وجود اجرای طرح‌های مختلف بازدارنده در امر جلوگیری و کاهش قاچاق سوخت، این پدیده کماکان در شرق هرمزگان پر رونق است، در بعد محلی نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

قاچاق سوخت در شرق هرمزگان همچنان پررونق است
به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، اخبار مبنی بر تصادفات خودروهای حامل سوخت قاچاق، آتش گرفتن آنها و برخورد مستقیم این خودروها در هنگام فرار از دست ماموران انتظامی با عابران پیاده و وسایل نقلیه از آن دست اخباری است که مدام از مناطقی همچون شرق هرمزگان به گوش می‌رسد که در تازه‌ترین این اخبار می‌توان به برخورد یک دستگاه خودروی حامل قاچاق سوخت با یک دستگاه سواری در جاده روستای مازغ به سمت بندرکلاهی میناب و کشته شدن یک نفر اشاره کرد.
علت این حادثه، انحراف از مسیر اصلی جاده ناشی از سرعت غیرمجاز و بیش از حد یک دستگاه خودروی تویوتای حامل قاچاق سوخت و برخورد با خودروی سواری پراید اعلام شده است.
قاچاق فرآورده‌های نفتی و بیشتر از نوع گازوئیل به خارج از کشور واقعیتی است تلخ که باید از جنبه‌های مختلف مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
می‌توان گفت بیکاری مرزنشینان به علت نبود کارخانه، مجتمع‌های تولیدی و فضای مناسب برای اشتغال نیروهای جوان، خشکسالی و از رونق افتادن کشاورزی و نیز سود بالای قاچاق مواد سوختی از عوامل و علل اصلی در این زمینه هستند که قشر عظیمی از مردم که بیشتر آن را جوانان تشکیل می‌دهند به خود مشغول کرده است.
هر فرد تیزبینی با توقف چند لحظه‌ای کنار جاده‌های اصلی و یا فرعی، روستایی و یا شهری میناب و شرق هرمزگان،شاهد تردد وانت‌های نیسان سایپا و تویوتاهای فاقد پلاک و یا گاها با پلاک‌های دست کاری شده و یا پوشیده از گل و کارتون خواهد بود که با سرعت بسیار بالا در حالی‌که مخزن‌هایی از سوخت گازوئیل در آنها تعبیه شده از مقابل دیدگان رد خواهند شد و به این صورت این خودروها به تهدیدی برای جان مردم، عابران پیاده و دیگر رانندگان در جاده‌ها نیز تبدیل شده‌اند.
البته در این بین نباید تلاش ماموران انتظامی را نیز نادیده گرفت چرا که اگر کنترل و نظارت این نیرو نبود، چه بسا که وضع موجود بحرانی‌تر نیز می‌شد.
تصور و انتظار آن بود که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای توسعه، عمران و اشتغال‌زایی در کشور به ویژه در مناطق مرزی فکری اساسی و ریشه‌ای می‌شود ولی با تمام اقدامات صورت گرفته، در زمینه اشتغال‌زایی نقاطی همچون میناب آنچنان که باید گام‌های موثری برداشته نشده است.
در مورد نحوه و طرق قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی، شیوه‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که علاوه بر روش سنتی آن مثل حمل با باک اضافی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، فروش سهمیه گازوئیل توسط کامیون‌داران، برخی متصدیان نانوایی‌ها، کشاورزان و صیادان و لنج‌داران نیز کم و بیش در میناب مرسوم است.
موضوع قاچاق سوخت را نباید مقوله‌ای کم اهمیت تلقی و جلوه داد به ویژه آن که این پدیده سابقه طولانی در کشور ما دارد و می‌توان گفت قاچاق سوخت خروج سرمایه ملی و اشتغال کاذب را به همراه دارد.
با نگاهی گذرا به آسیب‌های متصور پدیده قاچاق سوخت انتظار می‌رود مسئولان در رده‌های کلان تصمیم‌گیری و اجرا توجه بیشتری را به امر اتخاذ تدابیر کارآمد در این زمینه داشته باشند.
انتهای پیام،/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول