اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی:

حوزه‌های علمیه بازوی توانمند قوه قضائیه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی گفت: برخورد سریع قوه قضائیه با متخلفین و مجرمین نیازمند در اختیار داشتن قضات آگاه است و حوزه‌های علمیه می‌توانند در این راستا کمک شایانی را به قوه قضائیه ارائه دهند.

حوزه‌های علمیه بازوی توانمند قوه قضائیه هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس رفعتی‌ در مراسم گرامیداشت پانزدهمین سال تأسیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در سخنانی به تشریح پیشینه این مرکز پرداخت و گفت: این مرکز 15 سال پیش با همت و تلاش حوزه علمیه قم، با توجه به نیازهای جامعه و به پیشنهاد رئیس وقت قوه قضائیه با هدف تربیت قضات توانمند حوزوی تأسیس شد.
وی با بیان اینکه در طی این مدت 17 دوره فارغ التحصیل در مقاطع سه و چهار داشته‌ایم، افزود: از زمان آغاز فعالیت این مرکز 9 دوره دانش‌پژوه در سطح 3 پذیرش شده‌اند که با 344 نفر فارغ‌التحصیل هفت دوره آن به اتمام رسیده است.
رفعتی اظهار کرد: در سطح چهار نیز تا کنون 9 دوره برگزار شده و 91 نفر در مقطع کارشناسی ارشد از این مرکز فارغ التحصیل شده‌اند.
وی با بیان اینکه 90 درصد فارغ‌التحصیلان این مرکز جذب دستگاه قضا می‌شوند، گفت: از مجموع فارغ التحصیلان سطوح سه و چهار این مرکز، تاکنون 280 نفر ابلاغ قضایی گرفته و جذب قوه قضائیه شده‌اند، 16 نفر در کارآموزی هستند و 12 نفر نیز در مرحله گزینش قرار دارند.
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه اظهار کرد: ‌در سطح دو نیز 9 دوره دانش‌پژوه پذیرش شده است که تاکنون شش دوره آن شامل 143 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آموزش‌های غیر حضوری این مرکز اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقای سطح علمی قضات و بالابردن تحصیلات تکمیلی آنان بیش از 830 نفر به صورت غیر حضوری در این مرکز پذیرش شده‌اند و تا کنون 505 نفر سطح سه این مرکز را گذارنده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.
رفعتی با بیان اینکه 70 نفر در سمت استادی در این مرکز به امر آموزش دانش پژوهان مشغول هستند، خاطرنشان کرد: زحمات صورت گرفته در این مرکز را مدیون تلاش وافر اساتیدی هستیم که خالصانه ما را در این مرکز یاری می‌کنند و به دلیل اینکه دروس مرکز، جامع دروس حوزوی و دانشگاهی است، اغلب این اساتید حوزوی و دانشگاهی هستند.
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در خصوص سطح آموزشهای این مرکز اظهار کرد: ما در این مرکز هم دانش فقهی و هم دانش حقوقی را به دانش پژوهان آموزش می‌دهیم تا آنها با دستی پر و توانایی‌های بالا جذب قوه قضائیه شوند.
وی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه را پیاده کردن فقه نظام ساز دانست و عنوان کرد: یکی از مراکز عمده‌ای که در حوزه فقه نظام‌ساز را پیاده می‌کند این مرکز است که وظیفه آن تربیت قضات لایق و شایسته برای قوه قضائیه است.
رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر 8 هزار و 100 قاضی در کشور مشغول امر قضاوت هستند، اظهار کرد: بسیاری از این قضات در حال بازنشستگی هستند و در حال حاضر تنها مرجعی که می‌تواند به قوه قضائیه برای پرورش و تربیت قاضی کمک کند حوزه‌های علمیه هستند.
رفعتی در پایان ضمن تاکید بر اینکه اگر امکانات این مرکز افزایش یابد، توان پذیرش و تربیت قضات چند برابر می‌شود، افزود: قوه قضائیه در این امر حوزه را حمایت کند تا بتوانیم بیش از پیش امکان رشد و به کار گیری نیروی انسانی را داشته و بتوانیم هرچه بیشتر بدنه قوه قضائیه کشور را مستحکم کنیم.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از برخی دانش‌پژوهان مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول