اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور برپایی موزه؛

کاروان‌سرای سردار در بجنورد بازسازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: کاروان‌سرای سردار در سبزه میدان بجنورد به منظور برپایی موزه و یا بازارچه صنایع دستی بازسازی می‌شود.

کاروان‌سرای سردار در بجنورد بازسازی می‌شود
علی کاظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: کاروان‌سرای سردار یکی از ابنیه قدیمی و با ارزش استان خراسان شمالی است که قدمت بنای آن مربوط به دوره قاجاریه است.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی استان بازسازی این بنا را به عنوان یکی از اولویت‌های بناهای تاریخی قرار داده تا این بنا برای استفاده عموم مردم آماده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: برای حفظ و جلوگیری از تخریب بافت این اثر ارزشمند، اقدامات خوبی در سال‌های اخیر توسط این اداره کل انجام شده است.
وی در ادامه با اشاره به بازسازی حسینیه جاجرمی بنای مربوط به دوران قاجاریه تصریح کرد: این بنا در سال 1325 هجری قمری توسط غلام‌رضا بنا یزدی ساخته شده و از بناهای باشکوه آن دوران است.
وی با بیان اینکه این بنا در سال 82 با شرایط حفظ و احیا برای برگزاری عزاداری‌ها در اختیار میراث فرهنگی خراسان شمالی قرار گرفته است، گفت: با موافقت متولیان این حسینیه، در غیر از ایام عزاداری‌های ماه محرم و دهه فاطمیه، در این مجموعه صنایع دستی استان عرضه می‌شود.
کاظمی معماری حسینیه جاجرمی‌ها را از گونه معماری‌های درون گرا عنوان کرد و گفت: این بنا فاقد باز شو به معابر اطراف بوده و همگی روزنه‌ها به حیات مرکزی باز می‌شود.
وی با بیان اینکه ضلع شرقی و غربی این بنا در دو طبقه و ضلع شمالی و جنوبی آن یک طبقه است، افزود: در ضلع شرقی و غربی بنا پله‌ها به صورت قرینه قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه حسینیه جاجرمی در مرکز شهر بجنورد و حاشیه بافت قدیمی شهر واقع شده است، تصریح کرد: در این حسینیه که نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی خراسان شمالی راه اندازی شده، امکاناتی از قبیل سفره خانه سنتی، ساخت صنایع دستی و ... ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد نمایشگاه‌های صنایع دستی در سایر شهرستان‌های این استان نیز از سوی این اداره کل در دستور کار قرار دارد.
بنا به اعلام کارشناسان صنایع دستی، خراسان شمالی از تنوع زیادی در صنایع دستی کشور برخوردار است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول