اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

نارضایتی کشاورزان باشتی‌ از نحوه پرداخت بیمه محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: نحوه محاسبه میزان خسارات و میزان پرداخت خسارات بیمه محصولات کشاورزی، موجب نارضایتی کشاورزان شهرستان باشت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی شده است.

نارضایتی کشاورزان باشتی‌ از نحوه پرداخت بیمه محصولات کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از باشت، در دنیای امروز بیمه یکی از پشتوانه‌های افراد و مؤسسات است تا در صورت بروز حوادث و خسارت بخشی یا تمام خسارات وارده را جبران کنند.
بیمه محصولات کشاورزی یکی از انواع بیمه‌ها بوده که چند سالی است به مرحله اجرا در آمده تا همانند چتری کشاورزان و باغداران را حمایت و زیر پوشش قرار دهد تا در صورت بروز خسارات بتواند کشاورزان، این زحمت‌کش‌ترین قشر تولید کننده را حمایت کند.
از آنجا که فعالیت و کار کشاورزان بستگی به ملایمت و یا ناملایمتی طبیعت دارد، از این رو محصولات آنها با خطرات طبیعی همچون سیل، یخبندان، تگرگ و خشکسالی روبه‌رو بوده و از آنجا که بیمه محصولات کشاورزی نقشی در از بین بردن خطرات ندارد ولی با هدف حمایت کشاورزان می‌تواند امنیت شغلی و روانی آن‌ها را تامین کند.
در مناطقی همانند باشت که خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر توان و رمق کشاورزان را گرفته و ضربات سنگینی به آنان وارد کرده و از این رهگذر درآمد چندانی نصیب کشاورزان نشده و در شرایطی که صدها کشاورز با بیمه محصولات خود چشم به جبران بخشی از خسارات وارده توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارند، متاسفانه میزان پرداختی غرامت به کشاورزان بسیار پایین بوده که موجب نارضایتی کشاورزان شده است.


* اختلاف بین خسارات وارده به کشاورزان و غرامت پرداختی
یکی از کشاورزان منطقه بادخون شهرستان باشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان به صراحت می‌گوید از نحوه محاسبه میزان پرداخت غرامت و خسارات وارده اصلا راضی نیستم چرا که با این وضع معتقدیم کارشناسان بیمه در ارزیابی و بررسی میزان خسارت وارده سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
تیمور احسان‌بخش از کشاورزان باسابقه این شهرستان اظهار داشت: 4 هکتار زمین زراعی آبی خود را در سال زراعی گذشته بیمه کردم که بر اثر وقوع سیل 2 هکتار آن به‌طور کلی از بین رفت که فیلم و عکس آن‌ را به جهاد کشاورزی و بیمه تحویل دادم و در شرایطی که انتظار داشتم به اندازه خسارت وارده به من غرامت پرداخت کنند ولی کارشناسان به حرف‌ها و توضیحات ما توجهی نکردند و تنها مبلغ 700 هزار تومان پرداخت ناچیز بیمه به ما بود.
وی افزود: انتظار دارم اعتراض من را به‌گوش مسئولان برسانید تا در سال‌های بعد شاهد چنین وضعی نباشیم.

*در پرداخت خسارت به کشاورزان عدالت رعایت نمی‌شود
یکی دیگر از کشاورزان شهرستان باشت با ابراز نارضایتی از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: در پرداخت خسارات به کشاورزان عدالت رعایت نمی‌شود و در بررسی خسارات تعلل صورت می‌گیرد.
مهرداد سینا بیان کرد: 7 هکتار زمین زراعی در منطقه تلچگاه باشت بیمه کردم که متاسفانه بر اثر خشکسالی محصول زمین مذکور به‌طور 100 درصدی خسارت دید که کارشناسان بیمه بدون اطلاع من زمین یاد شده را بررسی کردند که تاکنون هیچ گونه خسارتی نیز دریافت نکرده‌ام.
وی تصریح کرد: با عملکرد بسیار ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی مردم با چه امیدی در سال آینده زمین‌های خود را کشت و بیمه کنند.

*میزان پرداختی بیمه در سال‌های گذشته بهتر بود
علی صادقی یکی دیگر از کشاورزان باشتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: در سال‌های قبل میزان خسارت وارده به زمین زراعی کمتر از امسال بود ولی میزان غرامت پرداختی مورد رضایت‌ بود ولی امسال که خسارات وارده بسیار زیاد است از میزان غرامت پرداختی بسیار پایین ناراضی هستیم.
وی از مسئولان خواست تا برای رفع این مشکل اساسی پیش روی کشاورزان چاره‌اندیشی کنند.

* قوانین بیمه محصولات کشاورزی شفاف نیست
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باشت نیز در این خصوص گفت: بیمه محصولات کشاورزی دارای اشکالاتی است و همین امر باعث شده عده‌ای از کشاورزان نیز از عملکردها در این زمینه ناراضی باشند.
فرج‌الله نارکی با بیان اینکه تعدادی از کشاورزان از نحوه بررسی و پرداخت خسارات توسط بیمه محصولات کشاورزی اعلام شکایت کردند، ابراز داشت: قوانین بیمه برای کشاورزان شفاف نیست و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کود و نهاده‌های کشاورزی بر اساس بیمه زمین پرداخت می‌شود، امسال اراضی بالای 10 هکتار که بیمه شده‌اند در موقع کشت باید با جی‌پی‌اس متراژ شوند.
فرج‌الله نارکی از اقدامات صورت گرفته در این رابطه خبر داد و خاطرنشان کرد: قبل از شروع کشت پاییزه نشستی با حضور نمایندگان کشاورزان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در جهاد کشاورزی باشت برگزار خواهیم کرد تا مشکلات کشاورزان باشتی به حداقل برسد.

*بازدید منطقه‌ای کارشناسان بیمه از زمین‌های کشاورزی اشتباه است
کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان باشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه کارشناسان بیمه باید ظرف مدت 10 روز محصولات کشاورزی خسارت دیده را بررسی کنند، اظهار داشت: کارشناسان بیمه بعد از وقوع سیل یا خشکسالی به‌طور منطقه‌ای اراضی را بررسی می‌کنند که این کار موجب ضایع شدن حق بعضی از کشاورزان می‌شود.
امامی با اشاره به این‌که بیمه خود اظهاری است و هر مقداری را که کشاورز بگوید برای او بیمه می‌کنند ابراز داشت: کارشناسان بیمه موقع پرداخت خسارات اراضی کشاورزان را اندازه‌گیری می‌کنند که این کار دارای اشکالاتی است.

* اعتراض کشاورزان درباره میزان و درصد خسارات بررسی می‌شود
مدیر گروه صندوق بیمه کشاورزی استان کهکیلویه و بویراحمد در مورد نارضایتی کشاورزان از عملکرد بیمه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی بخشی از خسارات وارده را پرداخت می‌کند.
جهانپور معماریان تعداد افراد بیمه شده در سال گذشته در شهرستان باشت را 4هزار و 200 نفر عنوان کرد و ابراز داشت: از این تعداد بیش از 3 هزار نفر در بخش زراعت و مابقی در سایر بخش‌های کشاورزی بیمه بوده است.
وی ابراز داشت: در بخش زراعت به اراضی دیم گندم و جو در مناطق دیم بیمه خشکسالی پرداخت و در اراضی آبی بیمه سیل به کشاورزان پرداخت شد که در سیل‌زدگی از صفر تا  100 درصد خسارت پرداخت کردیم.
این مقام مسئول در بیمه کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اعتراض کشاورزان در مورد میزان زمین و درصد خسارت بررسی می‌شود.
معماریان گفت: امسال بیش از 9 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان شهرستان باشت پرداخت شده است.
-----------------------------------------------------
گزارش از میلاد نظری خبرنگار فارس در باشت
----------------------------------------------------- 
انتهای پیام/ح10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول