اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تبریز خبر داد:

توافق 4 جانبه برای مدیریت دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از توافق چهار جانبه دولت و مجلس برای مدیریت مشترک دریاچه ارومیه خبر داد.

توافق 4 جانبه برای مدیریت دریاچه ارومیه
رضا رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: روز سه شنبه جلسه پیگیری احیای دریاچه ارومیه با حضور رئیس مجلس، نمایندگان دو استان آذربایجان‌شرقی و غربی، وزیر نیرو، وزیر جهادکشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهوری و همچنین معاونان وزارتخانه‌های مذکور در دفتر رئیس مجلس تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این جلسه با درخواست نمایندگان استان از سوی رئیس مجلس تشکیل شده بود با اشاره به موضوعات و حساسیت‌های این جلسه گفت: در این جلسه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با موضوع، اقدامات خود را در خصوص دریاچه ارومیه توضیح دادند و نمایندگان نیز انتظارات خود از دولت و مجلس را در خصوص احیای دریاچه ارومیه مطرح کردند.

منتظر اقدام عملی برای احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت هستیم
رحمانی با اشاره به سخنان خود در این جلسه مشترک گفت: ما درخواست به حق مردم را انتقال دادیم و این درخواست آغاز یک اقدام عملی از سوی دولت و مجلس برای تأمین و اختصاص بودجه ویژه برای نجات دریاچه ارومیه است و بحث‌مان بر این بود که دولت و وزارتخانه‌های مربوطه اقدام عملی و ضربتی خود را آغاز و به تعهدات خود در این راستا عمل کنند.
  
منتظر ابلاغ بودجه یک هزار میلیارد ریالی برا احیای دریاچه ارومیه هستیم
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اعلام رسمی معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاون وزیر نیرو در رسانه‌ها مبنی بر اختصاص مبلغ یک هزار میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: ما منتظر هستیم مصوبه‌ای که معاون پارلمانی رئیس جمهور و معاون وزیر نیرو در خصوص اختصاص اعتبار ویژه به دریاچه ارومیه در رسانه‌ها اعلام کردند، ابلاغ شود.
رحمانی اضافه کرد: مردم منتظر هستند این اعتبار اگر مصوب شده است سریعاً ابلاغ و اجرایی شود، چرا که تاخیر و تعلل در قاموس این دولت نمی‌گنجد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطر نشان کرد: در جلسه مشترک امروز راهکارهای تامین مالی پروژه‌های در درست اقدام نیز مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد، معاونت نظارت و راهبردی رئیس جمهوری با استفاده از ظرفیت‌های بودجه و سایر موارد ممکن اعتبار موردنیاز طرح‌های احیا را تامین کند.
 
ارائه  برنامه مدیرت جامع دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت و محیط زیست
رحمانی از ارائه  برنامه مدیرت جامع دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت و محیط زیست در این جلسه خبر داد و گفت: در این برنامه دو شورایعالی و منطقه‌ای برای مدیریت حوزه آبریز دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده و برای هر سه استان و وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی و  همچنین حفاظت محیط زیست بر اساس یک تفاهمنامه مشترک وظایفی تعریف شده است تا برنامه سالانه خود را دقیقاً انجام و گزارش کنند.
 
قول‌ها باید به عمل تبدیل شود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های مطرح شده را ضروری خواند و افزود: نجات دریاچه ارومیه در گرو اختصاص اعتبار ویژه‌ای از سوی دولت است که ما با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا قول‌ها به عمل تبدیل شود.
رحمانی همچنین به بند «الف» ماده 67 برنامه چهارم توسعه در خصوص دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: مجلس در این برنامه که چندین سال از آن می‌گذرد، مصوب کرده است که دولت طبق برنامه با تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب‌ها به ویژه دریاچه ارومیه گام اساسی بردارد و انتظار ما و مردم عملیاتی کردن تصمیمات از سوی مسئولان است.
رحمانی یکی از ضروریات شرایط فعلی برای نجات دریاچه ارومیه را آغاز کار مشترک برای این نجات برشمرد و گفت: در این جلسه مشترک، توافقات چهار جانبه بین وزارتخانه‌ها، مجلس، نمایندگان استان و نهاد بودجه‌ریزی انجام گرفت و حساسیت موضوع برای مدیریت واحد نجات دریاچه ارومیه تشریح  و تصمیماتی اتخاذ شد.
دریاچه ارومیه که در گذشته "چیچست" نامیده می‌شد به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به‌فرد، در سال 1346 بر اساس مصوبه شماره یک شورایعالی حفاظت محیط زیست کشور، به‌عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورایعالی در سال 1354 به‌عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 بر اساس مصوبات «MAB» (انسان و کره مسکون) به‌عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به‌عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از سوی مؤسسه بین‌المللی تالاب‌ها به‌عنوان یکی از مهمترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در حال حاضر، در این دریاچه 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت‌‌گونه دوزیست و 26گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است، اما این زیست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است، زیرا به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، کاهش میزان نزولات جوی، پایین بودن بازده آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم اختصاص آب کافی برای تأمین نیاز بیولوژیکی رودخانه‌های منتهی به دریاچه از عوامل تشدیدکننده بحران و کویری شدن منطقه به شمار می‌رود.
چند سالی است که عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا منحصر به‌فردترین تالاب جهان به دلیل میزان پسرفت آب، به تهدیدی جدی برای ساکنان منطقه تبدیل شود، در نتیجه پس‌روی آب دریاچه، وسعت آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی قسمت‌های جنوبی دریاچه غیرقابل دسترسی و تبدیل به نمک‌زار شده است که این پدیده می‌تواند فجایع زیست محیطی بسیار زیادی را همراه داشته باشد.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول