اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

پیوند بین اتاق‌های بازرگانی و وزارت خارجه ضعیف است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان گفت: در حال حاضر پیوند بین اتاق‌های بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه «رایزنان» بسیار ضعیف است و باید برنامه‌ای برای توسعه این تعاملات تدوین شود.

پیوند بین اتاق‌های بازرگانی و وزارت خارجه ضعیف است
هادی تیزهوش تابان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نقش وزارت امور خارجه در توسعه اقتصاد کشور، اظهار داشت: سفارتخانه‌های هر کشور در خارج به ویژه رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها، مهم‌ترین پایگاه کشور برای رصد و دیده‌بانی تحولات اقتصادی، تهدیدها و فرصت‌های موجود در بازارهای بین‌المللی هستند.
وی توسعه صادرات و نفوذ بیشتر در بازارهای بین‌المللی را از مهم‌ترین اهداف اقتصادی هر کشور دانست و اذعان داشت: دسترسی به این هدف با موانع، مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی همراه است.

* تنوع قوانین از مشکلات توسعه صادرات است

این مسئول، تنوع قوانین شامل قوانین ملی کشور صادرکننده، قوانین بازار هدف، قوانین تجاری بین‌المللی، تعرفه‌ ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی، استانداردهای ملی و بین‌المللی، تفاوت فرهنگ‌های ملی کشور، سیاست‌های مربوط به موانع غیرتعرفه‌ای، تفاهمنامه‌های دو جانبه تجاری، شناسایی موانع تجاری و محدودیت‌های آن، حمایت‌های قانونی از بازرگانان، نرخ ارز، رقبا و... را از جمله مشکلات توسعه صادرات برشمرد.
وی با اشاره به اینکه تمام سفارتخانه‌ها دارای رایزن اقتصادی هستند، افزود: انتخاب صحیح رایزنان اقتصادی با دانش و تجربه کافی نخستین گام برای پررنگ کردن نقش اقتصادی وزارت امور خارجه در بازارهای بین‌المللی است.
تیزهوش تابان، نقش اقتصادی را نقش نخست تمام سفارتخانه‌های دیگر کشورها دانست و تصریح کرد: وزارت امور خارجه به ویژه بخش رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ می‌توانند در حوزه‌های تخصصی مذکور با همتایان خود در دیگر کشورها به گفت‌وگو و همکاری بپردازند و مساعدت لازم را برای توسعه صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان داشته باشند.

* پیوند بین اتاق، سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه ضعیف است
وی، برگزاری نشست‌های تخصصی بین اتاق‌های بازرگانی و بخش رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌ها و سرمایه‌گذاری خاری را گامی مهم در بهبود جایگاه اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان با بیان اینکه این سازمان‌ها دارای پیوند عمیق اقتصادی با وزارت امور خارجه هستند، یادآور شد: در حال حاضر پیوند بین اتاق‌های بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه «رایزنان» بسیار ضعیف است و قابلیت‌های تخصصی لازم در حوزه تجارت خارجی را ندارند.
وی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ای برای توسعه این تعاملات تدوین شود، ابراز داشت: موقعیت گیلان در پیرامون کشورهای منطقه دریای خزر به لحاظ منطقه‌ای بسیار راهبردی است ولی تاکنون بهره‌برداری‌های لازم از این موقعیت صورت نگرفته است در حالی که تحقیق بازار و بازارشناسی بین‌المللی می‌گوید این منطقه جزو بازارهای مستعد برای صادرات است.

* ایران صحنه اقتصادی را به رقبای خود واگذار کرده است

تیزهوش‌تابان با تصریح بر اینکه ایران صحنه اقتصادی را به رقبای خود به ویژه به ترکیه واگذار کرده است، ابراز داشت: دلیل این امر سازماندهی ترکیه در بخش خصوصی و دولتی برای افزایش سهم تجارت در منطقه است.
وی افزود: اخیرا در گیلان و شهر انزلی نمایندگی وزارت امور خارجه افتتاح شده ولی آیا بخش خصوصی ظرفیت لازم را از بهره‌برداری آن دارد.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان تاسیس این نمایندگی در این استان را یک فرصت برای توسعه بازرگانی خارجی دانست و خاطرنشان کرد: این امر بستگی به مدیریت راهبردی اقتصادی منطقه از طریق تدوین سناریوی لازم و هم‌اندیشی و تعامل دارد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول