اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره شیلات صومعه‌سرا خبر داد:

احداث مرکز دائمی عرضه ماهی در صومعه‌سرا

خبرگزاری فارس: رئیس اداره شیلات صومعه‌سرا از احداث مرکز دائمی عرضه انواع ماهی به صورت مستقیم و بهداشتی در این شهرستان حبر داد.

احداث مرکز دائمی عرضه ماهی در صومعه‌سرا
 به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، رضا شاد عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با اشاره به فعالیت بخش شیلات صومعه‌سرا اظهار داشت: شیلات صومعه‌سرا به طور معمول در دو حوزه آبزی‌پروری و صید و صیادی مشغول فعالیت‌های گسترده‌ای است.
وی صومعه‌سرا را از شهرستان‌های مطرح گیلان در زمینه پرورش انواع ماهیان استخوانی، خاویاری و زینتی عنوان کرد و افزود: صومعه‌سرا در صید انواع ماهی نیز رتبه نخست را دارد.
رئیس اداره شیلات صومعه‌سرا وجود 56 درصد از مساحت تالاب خزر در این شهرستان و همچنین وجود جریان رودخانه‌های متعدد را از دلایل اصلی برتری این شهرستان ذکر کرد.
وی با اشاره به ضرورت صید مجاز و قانونی در رودخانه‌ها و تالاب‌ها تصریح کرد: در صومعه‌سرا بالغ بر 184 صیاد دارای مجوز قانونی صید ماهی در حوزه تالاب فعالیت دارند که به ویژه در روزهای اخیر بسیاری از مشکلات مطرح آنها با همکاری اداره کل شیلات گیلان برطرف شده است.
شاد، از رهاسازی 64 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی در سطح تالاب و رودخانه‌های این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد، بالغ بر 140 هزار قطعه بچه ماهی از نوع کپور و 37 میلیون و 741 هزار و 500 قطعه نیز بچه ماهی سفید بوده است.
وی خاطرنشان کرد: از مجموع ماهیان رهاسازی شده برای پرورش در تالاب و رودخانه‌های صومعه‌سرا بالغ بر 140 هزار قطعه به صورت مشروط توسط صیادان در حوزه‌های مختلف صید می‌شود.
رئیس اداره شیلات صومعه‌سرا از آغاز صید ماهی برای صیادان این شهرستان خبر داد و اذعان داشت: از هفته گذشته این امکان برای صیادان فراهم شده تا با آسودگی بیشتر به صید ماهیان بپردازند.
وی با اشاره به فعالیت‌های آبزی‌پروری در بخش ماهیان گرمابی و سردآبی ابراز داشت: بالغ بر یک‌هزار و 220 هکتار مزارع منفرد گرمابی در صومعه‌سرا وجود دارد که 581 هکتار آن در بخش مرکزی، 813 هکتار در بخش تولمات و 69 هکتار آن نیز در بخش میرزا کوچک واقع شده است.
شاد، اجرای طرح مکانیزاسیون آبزی‌پروری را در توسعه و افزایش تولید در واحد سطح بسیار موثر خواند و افزود: در این راستا حواله 17 دستگاه مکانیزاسیون پرورش ماهی به ارزش 15 میلیون تومان برای مزارع منفرد این شهرستان به صورت رایگان داده شده است.
به گفته وی، با بهره‌گیری از این دستگاه‌های مدرن و پیشرفته تولید پنج تن ماهی را به میزان هفت تن افزایش می‌دهد.
این مسئول با بیان برخی مشکلات موجود در حوزه پرورش ماهیان گرمابی در بخش روستاهای حوالی تالاب صومعه‌سرا اظهار داشت: عمده این مشکلات بر اثر اختلاف کاربری‌هایی است که منابع طبیعی و محیط زیست بر سر زمین‌های آنجا دارند.
وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های جدید مبنی بر ممنوعیت کاربری اراضی شالیکاری به کاربری دیگر، یادآور شد: در این شرایط امکان صدور مجوز تغییر کاربری برای اراضی زیر کشت برنج به آبزی‌پروری مقدور نیست.
شاد به وجود 800 هکتار آب‌بندان و 306 پهنه آب‌بندان در صومعه‌سرا اشاره کرد و ابراز داشت: از تعداد 306 پهنه آب‌بندان‌های موجود در این شهرستان حدود 125 پهنه به مساحت 471 هکتار تاکنون ماهی‌دار شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 250 هزار قطعه بچه ماهی به وزن 20 تا 25 گرم به صورت رایگان در آب‌بندان‌های صومعه‌سرا رها سازی شد.
این مسئول در باره کشت توام ماهی و برنج در اراضی صومعه‌سرا اذعان داشت: سال گذشته 65 مورد طرح کشت توام در مساحتی بالغ بر 53 هکتار اجرا شد که در پاپان این طرح و پس از پرورش تکمیلی حدود هفت هزار تن ماهی گرمآبی از آنها استخراج شد.
وی با بیان اینکه رودخانه‌های صومعه‌سرا به هیچ عنوان مناسب برای پرورش ماهیان سردآبی و تمرکز فعالیت‌های آبزی‌پروری در این بخش نیست،افزود: وجود چاه‌های کشاورزی مهم‌ترین انگیزه برای پرورش ماهی سردآبی در صومعه‌سراست. 
شاد، با اشاره به آغاز  پرورش و تولید ماهی قزل‌آلا در نیمه دوم امسال، ابراز داشت: سال گذشته این عملیات در شش مورد از مناطق پرورشی این شهرستان انجام شد که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر هشت تن ماهی قزل‌آلا از آنها بهره‌برداری شود.
وی از احداث مرکز دائمی عرضه و فروش انواع ماهیان در این شهرستان خبر داد و افزود: نیاز به یک مرکز اصلی عرضه ماهی به صورت کاملا بهداشتی از اقدام‌های ضروری در هر منطقه‌ای به شمار می‌رود.
رئیس اداره شیلات صومعه‌سرا یادآور شد: صومعه‌سرا بزرگ‌ترین قطب تولید ماهی در استان و از مناطق مهم تولید در کشور به شمار می‌رود که تمام مراحل تولید با رعایت موازین بهداشتی در مراکز پرورشی اجرا می‌شود.
وی عرضه غیر بهداشتی ماهی در گیلان را در سلامت جسم مصرف کنندگان تاثیرگذار دانست و اظهار داشت: باید یک مرکز اصلی و کنترل شده در عرضه و فروش انواع ماهیان استخوانی، خاویاری و زینتی در صومعه‌سرا دایر شود تا از میزان مشکلات بهداشتی کاهش یابد.
شاد، با اشاره به وجود خواص سرشار در ماهی به ویژه ماهیان تازه تصریح کرد: بیش از 98 درصد از پروتئین موجود در ماهیان تازه قابل جذب در بدن بوده و برای جلوگیری از بیماری‌های خاص و سکته‌های قلبی بسیار موثر است. 
وی خاطرنشان کرد: ارزش غذایی بالای ماهی برای تمام سنین کارساز است و استفاده آن باید در بین اعضای خانواده‌ها تاکید شود.
 انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول