اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور:

2000 کتابدار مساجد در کشور بیمه می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: برای نخستین بار در کشور با حمایت دولت 2 هزار نفر از کتابداران مساجد و فعالان فرهنگی مساجد بیمه می‌شوند.

2000 کتابدار مساجد در کشور بیمه می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید مرتضی طاهریان پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد، بیان کرد: کانون‌های مساجد کشور از سال 71 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ماه آغاز به کار کرد، مهم‌ترین هدف کانون‌ها تلاش در راستای احیای نقش واقعی مساجد و کارکردهای متنوع این مکان مقدس بوده است.
وی ادامه داد: مسجد از کارکردهای مختلفی برخوردار است، البته کارکرد عبادی آن مهم‌ترین کارکرد است و همه ما آن را لمس کرده و با آن مواجه هستیم، اما از کارکردهای دیگر این مکان مقدس کارکرد سیاسی است که منشأ تأثیرات بسیاری در تاریخ اسلام بوده است.
 
* فعالیت 11500 کانون در سطح کشور
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: با نگاه به تاریخ انقلاب و جنگ تحمیلی نیز این کارکرد نمود بیشتری می‌یابد؛ کارکرد دیگر مساجد به لحاظ اجتماعی است که بسیاری از افراد مستمند و نیازمند با مراجعه به مساجد می‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند و خوشبختانه صندوق قرض‌الحسنه مساجد نیز فعال هستند.
وی عنوان کرد: البته کارکرد هنری مساجد نیز بسیار مبرهن است و مهم‌ترین هدف ما احیای کارکردهای مختلف مسجد است و تاکنون در این راستا تلاش کرده‌ایم و مخاطبان باید ما را ارزیابی کنند.
طاهریان اعلام کرد: این کانون همواره با رشد خوبی همراه بوده به ویژه در این پنج و شش سال اخیر این رشد محسوس بوده که با نگاه ویژه دولت از 2 هزار و 200 کانون در سال 84 به 11 هزار و 500 کانون رسیده است و 1.5 میلیون نفر نیز مخاطب دارد، البته در مناسبت‌های مختلف این میزان مخاطب به 2 میلیون نفر نیز می‌رسد.
 
* بیش از 5000 کتابخانه باز در شبستان‌های مساجد دایر است
وی یادآور شد: در واقع 80 درصد کانون‌های مساجد موجود از سال 85 به بعد راه‌اندازی شده است، در کنار این کانون‌ها، کتابخانه‌های مساجد را داریم که 9 هزار کتابخانه مساجد از حمایت‌های ما برخوردار هستند و بر اساس آمار بیش از 12 میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های مساجد موجود است.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: از آنجا که همه مساجد امکان تأسیس کتابخانه را نداشتند، طرح کتابخانه باز در مساجد و کانون‌های مساجد راه‌اندازی شد که حدود 5 هزار کتابخانه باز در شبستان‌های مساجد دایر است.
وی تأکید کرد: فعالیت‌های قرآنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که بر اساس آمارهای موجود 25 هزار مرکز طرح تلاوت روزانه قرآن کریم در مساجد دایر است که علاوه بر طرح تلاوت نور که برای انس عمومی با قرآن است، طرح تفسیر نیز اجرا می‌شود تا بیشتر به مفاهیم و معانی قرآن پرداخته شود و 7 هزار مسجد نیز مجری جلسات تفسیر قرآن هستند.
 
* راه‌اندازی 400 خانه نور در کشور
طاهریان توضیح داد: خانه‌های نور در مساجد از دیگر اقدامات قرآنی ماست که به فضل خدا تاکنون 370 باب خانه نور داریم که ان‌شاءالله تا پایان سال به 400 خانه نور می‌رسد، علاوه بر این جلسات سنتی آموزش قرآن نیز مورد توجه ماست که در حال حاضر یک‌هزار جلسه در مساجد کشور مورد حمایت مجموعه کانون‌های مساجد هستند.
وی افزود: در حوزه جشنواره‌ها، هفت جشنواره در طول سالیان اخیر در سطح کانون‌ها برگزار شده که مهم‌ترین جشنواره «مدهامتان» است که تاکنون هفت دوره برگزار شده و جشنواره دیگری که در حوزه فرهنگی و هنری برگزار می‌شود شامل وبلاگ‌نویسی، شیوه نوین آموزش در حوزه‌های دین، هنرهای تجسمی و نمایشی، شعر و داستان با نام گلدسته‌های سفید و آواها و نغمه‌هاست.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: همچنین جشنواره شعر را پیش‌رو داریم که از اول تا سوم آذر ماه با نام گلدسته‌های سفید در استان ایلام برگزار می‌شود.
وی اعلام کرد: برنامه جدیدی که در حوزه جشنواره‌ها در سال جاری برگزار می‌شود، جشنواره جشنواره‌هاست که همه منتخبان جشنواره‌ها و اصحاب فرهنگی کانون‌ها در قالب یک جشنواره در بهمن ماه در بوشهر حضور می‌یابند.
 
* اهدای 4 میلیارد تومان کتاب به کتابخانه‌های مساجد
طاهریان گفت: علاوه بر اقدامات مذکور، هسته‌های پژوهشی را داریم که در حال حاضر در سطح کشور بالغ بر 908 هسته پژوهش فعال هستند که برای این منظور فراخوان داده می‌شود و پژوهش‌ها در حوزه دین ارسال می‌‌شود و هر سال پژوهش برتر معرفی و در یک مجموعه پژوهش‌های برتر منتشر می‌شود.
وی افزود: به کمک خداوند متعال در سال جاری بالغ بر 4 میلیارد تومان کتاب با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه‌های مساجد اهدا خواهد شد و بخشی از این رقم به صورت کاروان‌های کتاب به استان‌ها ارسال می‌شود.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: برای نخستین بار با حمایت دولت 2 هزار نفر از کتابداران مساجد و فعالان فرهنگی مساجد بیمه می‌شوند و امیدواریم بتوانیم همه کتابداران و کانون‌های فرهنگی را زیرپوشش بیمه قرار دهیم.
وی با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: برگزاری مسابقه عکس ویژه کتابخانه‌های مساجد، مسابقه پیامکی، برپایی 400 نمایشگاه کتاب و برگزاری سمینار آموزشی با موضوع جایگاه کتاب و کتابخوانی در مساجد و نقش مساجد در توسعه کتابخوانی از جمله برنامه‌های هفته کتاب است.
 
* فعالیت 40 درصد کانون‌های مساجد در روستاها
طاهریان در خصوص فعالیت کانون‌های تخصصی تصریح کرد: یکی از اقدامات ما راه‌اندازی کانون‌های تخصصی در سطح کشور است که خدمات ارزشمندی را در طول سالیان اخیر از این کانون‌ها شاهد بودیم و در حال حاضر 539 کانون تخصصی در سطح کشور داریم که تا پایان سال بر اساس برنامه به 600 کانون خواهیم رساند.
وی اضافه کرد: در این کانون‌ها فعالیت‌های متنوع صورت می‌گیرد و بازوان خوبی برای دبیرخانه‌های استانی هستند و تا پایان برنامه پنجم توسعه سعی داریم 25 درصد مساجد دارای کانون فرهنگی و هنری مساجد شوند یعنی باید 20 هزار کانون در مساجد دایر کنیم.
معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اعتبارات سال گذشته ما 15 میلیارد تومان بوده و ان‌شاءالله در سال جاری 23 میلیارد تومان برای مجموعه کانون‌ها می‌توانیم هزینه کنیم.
وی افزود: 40 درصد کانون‌های مساجد در روستاها واقع شده‌اند و 60 درصد در شهرها هستند که البته توسعه کانون‌های مساجد در روستاها و مناطق عشایری در اولویت کاری ما قرار دارد و برنامه ما این است که به سمتی برویم که در آینده تعداد کانون‌ها در روستاها افزایش یابد.
در ادامه مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اظهار کرد: از جمله اقدامات دبیرخانه کانون‌های مساجد استان برگزاری جشنواره استانی مدهامتان، تشکیل کلاس‌های تربیت مربی قرآن خانه‌های نور برای 31 نفر، اهدای قرآن و 44 جلد تفسیر به ائمه جمعه، آموزش پیش ازدواج در مناطق روستایی و نشست‌های قرآنی برای خانواده‌ها و مربیان است.
حجت‌الاسلام علی رمضانی افزود: آموزش مهارت‌های زندگی مختص دختران روستایی یکی دیگر از اقدامات ماست که پیش‌بینی می‌شود 3 هزار نفر زیرپوشش این طرح قرار گیرند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 160 کانون مساجد شهری و روستایی داریم که 70 تا 75 کانون روستایی هستند و 10 کانون نیز در مرحله صدور مجوز است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول