اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی کشور:

8 هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هشت هزار گونه گیاهی در کشور تولید می‌شود.

8 هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، فریبرز غیبی ظهر امروز در همایش ملی جنگل‌های زاگرس مرکزی در خرم‌آباد گفت: از این تعداد 2 هزار گونه گیاهی در استان لرستان وجود دارد، با این وجود مصرف سرانه گیاهان دارویی در ایران 25 گرم، در اروپا 900 گرم و در آمریکا 2,5کیلوگرم است.
وی در ادامه با بیان اینکه تغییر اقلیم به ویژه در استان‌های زاگرس‌نشین موجب شده گونه‌هایی که سازگار با طبیعت هستند باقی و مابقی از بین بروند، افزود: در حال حاضر در 300 هزار هکتار جنگل‌ها تنها مرگ بلوط را نداریم، بلکه شاهد مرگ اکوسیستم‌های جنگلی در منطقه زاگرس هستیم و این مهم زاگرس مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با هشدار به اینکه تمام جنگل‌های ایران در حال خشک شدن است، یادآورشد: در برخی جاهای ایران خشکیدگی به حد 50 درصد هم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح کنترل خشکی بلوط تهیه شده است، سالانه 20 میلیارد تومان برای استان‌های زاگرس‌نشین در این طرح در نظر گرفته شده است.
غیبی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است، که شش تا هفت درجه دمای استان‌های زاگرس نشین افزایش و میزان بارندگی نیز کاهش داشته است.
مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه قابلیت‌ها و تنگناها که به همت کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی لرستان در حال برگزاری است، گفت: وقتی جنگل‌های کشور روبه تخریب است، باید تلنگری به ما زده شود، که به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه زاگرس نعمتی برای کشور است، اما به آن اهمیت کمی داده شده است، گفت: جنگل‌های کشور در معرض خشکیدگی بوده و این مهم به خاطر تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها است.
غیبی یادآورشد: در حال حاضر 300 هکتار از جنگل‌های غرب کشور در ایلام، لرستان، فارس، کرمانشاه، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد در حال خشکیدن است.
وی اظهار داشت: مساحت جنگل‌های جهان بیش از چهار میلیارد هکتار است و مساحت ایران 14,2 میلیون هکتار یعنی 7,75 درصد از مساحت کشور جنگلی است.
مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در بین 126 کشور دارای جنگل 45 امین کشور هستیم و در حال حاضر سهم مراتع دنیا 8,2 صدم هکتار و سهم ایران 1,32 هکتار است.
وی گفت: از مراتع کشور به خوبی استفاده نمی‌شود و این در حالی است که 47 میلیون واحد دامی مجاز داریم، که 83 میلیون واحد دامی از مراتع استفاده می‌کنند.
غیبی با بیان اینکه سرانه پوشش گیاهی در دنیا 62 درصد است و ایران یک سوم سرانه دنیا را دارد، اظهار داشت: مساحت جنگل‌های شمال 400 میلیون متر مکعب است که بهره‌برداری بی‌رویه از آن‌ها هنوز وجود دارد و باید به سمت جنگل کاری همگام با طبیعت پیش برویم.
وی با بیان اینکه تعداد خانوارهای متکی به مراتع کشور 160 هزار خانوار هستند اما 916 هزار خانوار داریم که از مراتع استفاده می‌کنند.
 مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مرگ اکوسیستم‌ها بزرگ‌ترین معضل کشور بوده که این مهم امنیت کشور را تهدید می‌کند و برای این مهم طرح کاشت 500 میلیون اصله نهال را بیان کردیم و همه باید در این زمینه کمک کنند تا کمبودها رفع شود.
غیبی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که شش تا هفت درجه دمای استان‌های زاگرس‌نشین افزایش یافته و میزان بارندگی نیز کاهش داشته گفت: 16 عامل برای جنگل‌های زاگرس و خشکی آن‌ها شناسایی کردیم که تئوری تغییر اقلیم، بهره‌وری بی‌رویه، حضور دام در جنگل، سوسک چوب خارو بیماری زغالی بلوط و ریز گردهای عربی از جمله آن‌ها هستند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول