اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همدان صورت گرفت؛

شناسایی 560 مبتلا به ایدز در همدان تا یکم مهر ماه

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت همدان گفت: تا تاریخ یکم مهر ماه سال جاری در استان همدان تعداد 560 نفر مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که بیش از 57 درصد موارد در گروه سنی 34 تا 20 ساله است.

شناسایی 560 مبتلا به ایدز در همدان تا یکم مهر ماه
محمدمهدی مجذوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: کشور ما تا تاریخ یکم تیر ماه سال جاری توانسته تعداد 23 هزار و 125 نفر از بیماران مبتلا به HIV/AIDS را شناسایی کند که 3 هزار و 54 نفر از آنان وارد مرحله ایدز شده و تعداد 4 هزار و 311 نفر از کل بیماران نیز جان خود را از دست داده‌اند.
وی عنوان کرد: در کشور 91.5 درصد مبتلایان مرد و مابقی زن هستند و 46.5 درصد موارد مبتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته و نشان می‌دهد که این بیماری در جوانان شایع‌تر است.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان بیان کرد: با توجه به ماهیت بیماری ایدز که دارای دوره بدون علامت طولانی بوده و در بسیاری از مواقع تا حدود 15 سال در فرد آلوده هیچگونه علامتی مشاهده نمی‌شود افراد مبتلا از بیماری خود آگاه نبوده و یا به دلیل ترس از بدنامی ناشی از آن از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خودداری می‌کنند.
وی افزود: قسمت عمده مبتلایان به ایدز در کشور ما ناشناخته باقی مانده و بر اساس تخمین‌های به عمل آمده برآورد می‌شود که در حدود 120 تا 100 هزار نفر در کشور ما به این ویروس آلوده شده باشند.
مجذوبی در ارتباط با وضعیت استان همدان در مورد بیماری ایدز نیز گفت: تا تاریخ یکم مهر ماه سال جاری در استان همدان نیز تعداد 560 نفر مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که بیش از 57 درصد موارد در گروه سنی 34 تا20 ساله یعنی جمعیت جوان رخ داده و شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری نیز استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک موج سوم این بیماری در حال شکل‌گیری بوده و آن انتقال عفونت از طریق تماس جنسی به جای اعتیاد تزریقی است.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر در همه شهرستان‌های تابعه استان همدان مراکزی با عنوان مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری با حضور پزشک و کارشناس زبده و آموزش دیده به صورت کاملاً محرمانه و با نهایت رازداری خدمات آموزشی و مشاوره رایگان را به مراجعین ارائه می‌کنند و در صورت لزوم در همان مراکز به صورت محرمانه، داوطلبانه و رایگان از نظر تشخیص HIV نمونه تهیه می‌شود.
وی عنوان کرد: برای پیشگیری از این بیماری در حال حاضر واکسنی وجود نداشته و درمان قطعی نیز به دلیل تغییر دائمی آنتی‌ژن سطحی ویروس و وجود دوران عفونت مخفی امکان‌پذیر نیست، اگرچه امروزه با داروهای ضد رتروویروسی می‌توان طول عمر بیماران را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
مجذوبی با بیان اینکه پیشگیری از ابتلا به HIV/AIDS بسیار ساده و آسان است، اظهار کرد: خویشتن‌داری در زمان تجرد و نداشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج، استفاده از محافظ‌های مکانیکی (کاندوم) در روابط جنسی مشکوک، مصرف نکردن مواد مخدر به خصوص نوع تزریقی و استفاده از وسایل تزریق به صورت استریل و یک‌بار مصرف و توزیع بسته‌های کاهش آسیب (سرنگ و سوزن) در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی از جمله این موارد است.
وی با اشاره به غربالگری و بررسی خون‌های اهدایی در راستای پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز، بیان کرد: در حال حاضر همه خون‌های موجود در سازمان انتقال خون با اطمینان بسیار بالا و عاری از ویروس است.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان متذکر شد: پیشگیری از بارداری زنان آلوده به HIV/AIDS به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد نیز امر شایان توجه و مهم است.
وی در پایان یادآور شد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری واقع در ابتدای خیابان تختی همدان به عنوان مرکز رفرانس آماده ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول