اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح کاداستر کشاورزی؛

فارس دارای بیشترین محصولات کشاورزی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با اجرای طرح کاداستر یک سیستم اطلاع رسانی بدون واسطه بین جهاد کشاورزی فارس و بهره‌برداران ایجاد و امکانی فراهم می‌شود تا بیشترین تولید صورت گیرد.

فارس دارای بیشترین محصولات کشاورزی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد در همایش کشاورزی پایدار و تغییر اقلیم اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های مهم جهاد کشاورزی استان فارس راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات کشاورزی بود که در این مورد می‌توانیم تمام اطلاعات مربوط به وضعیت کشاورزی این استان را در یک مرکز جمع‌آوری کنیم.
وی ادامه داد: یکی از بخش‌های این طرح توجه به وضعیت آب و هوایی کشاورزی این استان است که در این مورد 46 ایستگاه خودکار هواشناسی برنامه‌ریزی و در حال نصب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بحث کنترل چرخه زیست محیطی نیز مد نظر قرار دارد، افزود: اجرایی کردن طرح کاداستر سبب می‌شود که تمام مباحث مربوط به کشاورزی در کنترل قرار گیرد که در این میان 11 مرکز کنترل چرخه زیست محیطی حشرات در شهرستان‌های مختلف استان فارس راه‌اندازی شده است.
خرد در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اجرای طرح کاداستر حرکتی بزرگ در بخش کشاورزی کشور به حساب می‌آید، تصریح کرد: طی یک ماه گذشته بحث کنترل و راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت شده در بانک جامع اطلاعات کشاورزی اجرایی شده که شهرستان پاسارگاد نیز به عنوان پایلوت معرفی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش ارتباطات با مراکز علمی و تحقیقاتی می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف بزرگ مهیا کند، خاطرنشان کرد: ارتباط میان دانشگاه و کشاورزان به طور یقین باعث توسعه فعالیت‌ها و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی می‌شود.
به گفته وی با اجرای این طرح یک سیستم اطلاع رسانی بدون واسطه بین جهاد کشاورزی فارس و بهره‌برداران ایجاد می‌شود و کشاورزان با دستیابی به اطلاعات پایش شده در جریان آخرین وضعیت هوا، نوع آبیاری، زمان برداشت محصول، تغذیه اراضی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد و امکانی فراهم می‌شود تا بیشترین تولید صورت گیرد، ضمن آن با حفظ منابع آبی و خاکی پایداری بخش کشاورزی نیز محقق می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس کل اعتبار در نظر گرفته برای این طرح را کمتر از 5،2 میلیارد تومان عنوان کرد و بیان داشت: در هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی با تایید پروژه بانک جامع اطلاعاتی و طرح کاداستر اراضی با رضایت سازمان برنامه‌ریزی درخواست اعتبار از محل اعتبارات متفرقه برای اجرای این طرح در کل کشور با الگو قرار دادن فارس کرده که امید می‌رود با اختصاص یافتن اعتبارات این پروژه در فارس نیز سرعت بیشتری گرفته و برطرف شود.
طرح کاداستر اراضی فارس با استانداردهای جهانی منطبق است.
در بخشی دیگر از این همایش بنیانگذار انجمن بین‌المللی هواشناسی کشاورزی جهان با پیشرفته توصیف کردن دستاوردهای به دست آمده در طرح کاداستر اراضی فارس بیان داشت: طی بازدیدی که از این مرکز داشتم دریافتم که که محققان توانسته‌اند در زمینه‌های کاداستر و ثبت اطلاعات و پردازش آنها به پیشرفت‌های خوبی دست یابند به طوری که می‌توانم بگویم نتایج آنان هم‌طراز یافته‌های کشورهای توسعه یافته در زمینه کاداستر اراضی است.
پرفسور استی کتر ادامه داد: با توجه به دگرگونی شرایط اقلیمی و آب و هوایی و رشد روزافزون جمعیت برخوردار بودن از یک پایگاه اطلاعاتی جامع که در آن داده‌های به روز قرار داده شده باشد می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای موفق این طرح حتی می‌تواند به حل و فصل شدن مشکلات زمین و مالکیت آن نیز کمک کند.
رئیس گروه تدوینگر استانداردهای هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی فارس باید طرح کاداستر اراضی خود را بدون وقفه ادامه دهد تا در دراز مدت بتوان از نتایج مطلوب آن برای بخش کشاورزی و بهره‌برداران استفاده کرد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول