اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کانون مداحان گلستان:

2 اثر عزاداری گرگان به ثبت می‌رسد

خبرگزاری فارس: مسئول کانون مداحان گلستان گفت: تلاش داریم دو اثر دسته چوبی و طوق‎بندان را که از آیین‌های باستانی و سنتی در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در شهر گرگان است را به ثبت برسانیم.

2 اثر عزاداری گرگان به ثبت می‌رسد
محمدحسین کبیر امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه دهمین اجلاس پیرغلامان و مداحان کشور آبان 1391 در گلستان برگزار می‎شود، اظهار داشت: در آینده نزدیک دبیرخانه این ستاد با محوریت صدا و سیما، استانداری و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل می‎شود و تصمیمات مناسب برای برگزاری بهتر دهمین اجلاس پیرغلامان کشور در گلستان اتخاذ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در نهمین اجلاس همدان سبک سقایی در میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسید، افزود: ما هم در نظر داریم در دهمین اجلاس پیر غلامان بتوانیم با کمک استانداری و صدا و‎ سیما دو اثر دسته چوبی و طوق‎بندان را که از آیین‎های باستانی و سنتی در عزاداری اباعبدالله الحسین در شهر گرگان است را به ثبت برسانیم.
کبیر با اشاره به تاریخچه مراسم دسته چوبی خاطرنشان کرد: گفته می‎شود که در روز عاشورا وقتی مردم این خطه از خبر واقعه کربلا با خبر شدند هر کسی با هر اسلحه‎ای داشت که اغلب چون کشاورز بودند بیل و چوب همراهشان بود خواستند به کمک اباعبدالله بروند که به صورت یک مراسم نمادین و سنتی از آن زمان تا به امروز در شهر گرگان برگزار می‎شود که این حرکت ریشه در تبعیت و ولایت‎مداری مردمان این دیار دارد و از آن روز این مراسم در طول 11 شب در محله میخچه‎گران گرگان برگزار می‎شود.
مسئول کانون مداحان گلستان همچنین افزود: مراسم طوق‎بندان نیز یکی از مراسم‎های سنتی در ایام محرم در شهر گرگان است که با برافراشته کردن علم ابوالفضل‎العباس از روز سوم محرم تا نهم محرم در سطح شهر گرگان انجام می‎شود.
کبیر تصریح کرد: در نهمین اجلاس مداحان اهل بیت در همدان از 15 مداح پیر غلام کشور و پنج نفر از مداحان بین‎المللی استانی تجلیل به عمل آمد و حجت‎الله شیخ فندرسکی از استان گلستان نیز به عنوان یکی از پیرغلامان برتر کشور شناخته شد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول