اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد خواستار شد:

عدم مصرف گوشت‌های ذبح شده با روش‌های غیربهداشتی

خبرگزاری فارس: مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد گفت: مردم باید از خوردن هر نوع گوشتی که امکان آلودگی آن وجود دارد پرهیز کنند.

عدم مصرف گوشت‌های ذبح شده با روش‌های غیربهداشتی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حمید نجار ظهر امروز در نشستی با مدیران دامپزشکی استان در مشهد اظهار داشت: آلودگی‌های گوشت به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند، آلودگی‌های اولیه که ناشی از  بیماری‌های مختلف دام بوده و به عنوان یک عامل مولد، نقش کمتری در فساد گوشت دارند و آلودگی‌های ثانویه که در مراحل مختلف کشتار دام، نگهداری، توزیع و فروش گوشت یا ضمن تهیه فرآورده‌های گوشتی در اثر تماس گوشت با مواد ‌آلوده ایجاد می‌شود.
مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد افزود: به منظور رعایت بهداشت و جلوگیری از آلودگی‌های ثانویه نکات مختلفی را باید رعایت کرد که خودداری از مصرف گوشت‌هایی که غیربهداشتی ذبح شده‌اند مهم‌ترین این نکات است.
نجار از شست‌وشوی گوشت با آب سالم و نگهداری آن در یخچال به عنوان یکی دیگر از موارد ضروری در جلوگیری از آلودگی این ماده غذایی یاد کرد و افزود: گوشت را می‌توان 48 تا 72 ساعت در یخچال نگهداری کرد اما برای نگهداری طولانی مدت گوشت، باید از فریزری که درجه حرارت آن بر روی 18- درجه سانتیگراد تنظیم شده، استفاده کرد.
وی افزود: توجه به این نکته که موادخام و پخته مانند گوشت تازه و گوشت پخته و آماده شده در محل‌های جداگانه از یخچال نگهداری شوند، ضروری است زیرا در غیر اینصورت امکان انتقال عوامل میکروبی از گوشت و سایر مواد غذایی خام به مواد غذایی آماده شده وجود دارد. همچنین باید گوشت را پس از خروج از یخچال و قبل از پخت در ظروف سربسته و دور از دسترس مگس و حشرات قرار داد.
مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد بر عدم‌ برداشتن گوشت غیرپخته توسط دست بدون دستکش تاکید کرد و اظهار داشت: تا حد امکان باید فاصله زمانی خروج مواد غذایی از یخچال و فریزر تا مصرف و همچنین  پخت تا مصرف کوتاه شود زیرا گوشت منجمد شده بعد از خروج از حالت انجماد، نسبت به تهاجم میکروب‌ها بسیار حساس است. همچنین در موارد بسیار ضروری نباید مواد غذایی از انجماد خارج شده را دوباره منجمد کرد.
نجار افزود: قبل و بعد از استفاده از ماشین چرخ گوشت، آن را با آب و مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داده و سوراخ‌های آن را کاملا تمیز کنید. همچنین از نگهداری گوشت‌های چرخ‌کرده به مدت زیاد خودداری کنید زیرا این نوع گوشت سریع‌تر فاسد می‌شود.
وی یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آلودگی گوشت را تقسیم آن به قطعات کوچکتر عنوان کرده و افزود: با انجام این عمل، در هنگام پخت حرارت کافی به عمق گوشت می‌رسد و  موقع سرد شدن نیز با سرعت بیشتری قسمت‌های داخلی ماده غذایی سرد می‌شود که این عمل خود از آلودگی گوشت جلوگیری می‌کند.
مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد اظهار داشت: برخی افراد ابتدا گوشت را نیمه‌پخته کرده و بعد از چند ساعت بار دیگر  به آن حرارت می‌دهند تا پخته شود؛ این عمل به دلیل شرایط خاص فضای نگهداری گوشت امکان آلودگی را افزایش می‌دهد و بر این اساس بهتر است گوشت را در یک مرحله پخت و  به سرعت مصرف کرد.
وی افزود: همچنین در صورتی که به هر دلیل گوشت پخته شده را در یخچال یا فریزر قرار دهیم به هنگام مصرف دوباره ابتدا باید آن را کاملاً حرارت داده و  سپس مورد استفاده قرارداد.
مسئول بهداشتی موسسه صنعتی گوشت مشهد افزود: استفاده از روش انجماد، یکی از بهترین روش‌های نگهداری مواد غذایی از نظر کیفیت محصول به خصوص در مورد گوشت است و در انجماد سریع گوشت کمترین صدمات تغذیه‌ای را متحمل می‌شود.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول