اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی اعلام کرد:

ثبت ملی آیین تعزیه‌خوانی مسجد مهدی‌القدم ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آیین تعزیه‌خوانی مسجد مهدی‌القدم ارومیه در فهرست آثار معنوی و ملی ثبت شد.

ثبت ملی آیین تعزیه‌خوانی مسجد مهدی‌القدم ارومیه
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه کاظم غنی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تسلیت ماه محرم و عزای حسینی اظهار داشت: آیین تعزیه‌خوانی یکی از شیوه‌های عزاداری امام حسین(ع) است که به منظور نمایش واقعه‌های کربلا و مصائب عاشورا به‌عنوان یک آیین سنتی اجرا می‌شود و تا زمان حاضر مورد توجه و استقبال عاشقان اهل بیت (ع) بوده است.
وی افزود: این مراسم آیینی همواره تاثیرگذار بوده و تعزیه‌خوان‌ها با به نمایش در آوردن وقایع کربلا احساسات مذهبی را برمی‌انگیزند.
غنی‌زاده ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان آذربایجان غربی و وجود آیین‌ها و مراسمات مذهبی، مسئولان طی دو سال تلاش و پیگیری‌های مستمر توانستند آیین تعزیه‌خوانی ظهر عاشورای مسجد مهدی‌القدم ارومیه را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانند.
این مسئول تصریح کرد: مطالعه و بررسی آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی یکی از وظایف میراث فرهنگی است که در راستای این وظیفه مهم اقدام به پیگیری ثبت این اثر فرهنگی و مذهبی شد.
وی با اشاره به ویژگی‌های مراسم تعزیه مسجد این شهر گفت: مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی ظهر عاشورا در مقابل مسجد مهدی‌القدم ارومیه دارای سابقه 30 ساله بوده و سیزدهمین اثر معنوی ثبت شده استان در ردیف آثار معنوی ملی است.
غنی‌زاده اضافه کرد: آیین مذهبی باداراک قره کلیسای چالدران، واحدهای سطح و اندازه گیری قدیمی خوی و مراسم جشن کشاورزی عصر کهن استان از جمله آثار معنوی ملی است که پیش از این به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با بیان اینکه ثبت این اثر می‌تواند در جذب گردشگر مذهبی نقش مهمی را ایفا کند خاطرنشان کرد: این مراسم هر سال در ظهر عاشورا با حضور جمعیت انبوهی از مردم ارومیه و سایر شهرهای استان در این مسجد برگزار می‌شود.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول