اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خاتمی:

فرقه‌های منحرف اعتبار خود را از تفسیر نادرست قرآن گرفتند

خبرگزاری فارس: نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: فرقه‌های منحرف اعتبار خود را از تفسیر نادرست قرآن گرفتند و هر گروهی با سوء‌استفاده از قرآن سعی کرد تا نظر خود را بر قرآن تحمیل کند.

فرقه‌های منحرف اعتبار خود را از تفسیر نادرست قرآن گرفتند
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیت‌الله سید احمد خاتمی در آیین سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) در محل حسینیه ثارالله کرمان اظهار داشت: تقارن قرآن و عترت گویای نکات بسیاری است، قرآن نخبه هدایت و تربیت است و اهل بیت (ع) الگوی تربیت هستند.
وی با بیان اینکه تربیت بدون برنامه غیرممکن و تربیت بدون الگو بی‌نتیجه است، تصریح کرد: قرآن کتاب قرون و اعصار و همیشه تازه است.
خاتمی بیان کرد: شخصی از امام رضا (ع) درباره تازه بودن قرآن پرسید و ایشان فرمودند «قرآن برای زمان خاصی نیست و به این دلیل همیشه تازه است».
وی با اشاره به اینکه از قرآن در طول تاریخ سوء‌استفاده شده است، عنوان کرد: فرقه‌های منحرف اعتبار خود را از تفسیر نادرست قرآن گرفتند و هر گروهی با سوء‌استفاده از قرآن سعی کرد تا نظر خود را بر قرآن تحمیل کند.
خاتمی تصریح کرد: قرآن و اهل بیت (ع) نور هستند و این سوء‌استفاده‌ها حرام است.
وی با بیان اینکه قرآن مهجور است، عنوان کرد: وجه تشابه قرآن و عترت آن است که آنچنان که قرآن عمیق است و اهل بیت هم مانند قرآن دارای عمق در زندگانی و رفتار خویش هستند نیاز به تفسیر است تا به عمق عملکرد امام معصوم (ع) دست یابیم.
خاتمی افزود: نهضت سالار شهیدان عناصر بسیار مهمی داشت که امکان ندارد کسی نهضت سیدالشهدا (ع) را بدون این عناصر مورد بررسی قرار دهد.
امام جمعه موقت تهران نخستین عنصر نهضت امام حسین (ع) را اعتقاد و عشق به خدا ذکر کرد که از آغاز تا پایان نهضت عاشورا موج می‌زند و بیان داشت: عنصر دوم غیرت دینی به معنی حساس بودن در برابر دین و اجازه تعرض ندادن به دین است.
خاتمی تجلی غیرت دین در جامعه را امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: امام حسین (ع) فرمود «من قیام نکردم، مگر برای اصلاح امت جدم و اقامه امر به معروف و نهی از منکر».
وی سومین عنصر نهضت سالار شهیدان را تدبیر و برنامه‌ریزی ذکر کرد و افزود: آنچه را که سیدالشهدا (ع) انجام می‌داد، تکلیف بود و به همین دلیل از پیروزمندان تاریخ بود.
خاتمی عنوان کرد: امام حسین (ع) به وظیفه و تکلیف خود عمل کرد و فردی که به تکلیفش عمل کند، شکست خورده نیست.
وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد تکلیف‌مداری را به معنای بی‌برنامگی می‌دانند، عنوان کرد: سیدالشهدا (ع) نشان داد که تکلیف‌مداری همراه با تدبیر است که از جمله آنها انتخاب سفر به مکه بود که یک شهر استراتژیک در دنیای اسلام به شمار می‌رفت و امام از این فرصت برای رساندن پیام خود استفاده می‌کرد.
خاتمی عنوان کرد: تدبیر دیگر ایشان تشکیل کاروان آزادیبخش حسینی به همراه آوردن خانواده و همچنین نامه‌های ایشان به سران کوفه و بصره و دعوت ایشان به همراهی بود، حتی سر بریده امام حسین (ع) هم در راه هدایت مردم قرآن می‌خواند.
وی چهارمین عنصر قیام امام حسین (ع) را آرمان حکومت دینی و اسلامی ذکر کرد و گفت: سیدالشهدا (ع) در نامه‌ای به سران کوفه می‌نویسد که رهبران جامعه اسلامی باید عامل به کتاب و حق‌مدار باشند.
خاتمی بیان کرد: هر حکومتی دارای دو بخش است که شامل حاکم و قانون می‌شود و سیدالشهدا (ع) آرمان حکومت دینی را مطرح می‌کند که قانون آن قانون خالص دین و حاکم دین‌مدار و خدامحور باشد.
وی افزود: سیدالشهدا (ع)  با این حرکت خود نشان داد که حرکت به سمت تشکیل جامعه و حکومت اسلامی به عنوان یک آرمان در بین مسلمانان مطرح است و همواره باید برای تشکیل یک حکومت دینی تلاش کرد.
خاتمی بیان داشت: عنصر فداکاری در راه دین عنصر پنجمی است که در بررسی نهضت حسینی (ع) باید مدنظر داشت.
وی عنوان کرد: اگر تمام ارزش‌های اسلامی را در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه گذشت است و باگذشت‌ترین‌ها با ارزش‌ترین‌ها هستند.
خاتمی افزود: گذشت مراتبی دارد که بالاترین مرحله آن گذشت از جان است و سیدالشهدا (ع) تمام این گذشت‌ها را دارد و حتی ایشان از خانواده و فرزندان خود هم گذشت تا این حماسه بزرگ را خلق کند.
وی گفت: ششمین عنصر قیام سیدالشهدا (ع) اخلاق است و با اینکه در نهضت سیدالشهدا (ع) عنصر ایثار و فداکاری موج می‌زند، عنصر اخلاق از آغاز تا پایان وجود داشت.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول