اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان خبر داد:

آمادگی پایگاه‌های انتقال خون گیلان برای خونگیری

خبرگزاری فارس: مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان از آمادگی پایگاه‌های انتقال خون در این استان برای خونگیری از اهدا کنندگان در شب‌های محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا خبر داد و گفت: نیازمند تمام گروه‌های خونی هستیم.

آمادگی پایگاه‌های انتقال خون گیلان برای خونگیری
علی داودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار داشت: مردم نوعدوست گیلان هرساله در این شب‌ها برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون در سراسر استان مراجعه می‌کنند.
وی افزود: بیماران نیازمند به تزریق خون و فرآورده‌های خونی گیلان همچنان چشم انتظار یاری هموطنان خود هستند.
داودی با اشاره به اینکه نیازمند تمام گروه‌های خونی هستیم، تصریح کرد: از هم‌استانی‌هایی که واجد شرایط اهدای خون هستند، می‌خواهیم با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در این شب‌ها از اجر و پاداش معنوی این عمل برخوردار شوند.
وی به بسیاری از بیماران تالاسمی، هموفیلی، عمل‌های جراحی، تصادفی و غیره اشاره کرد و گفت: در باره بیماران تالاسمی تزریق خون مکرر تنها درمان این عزیزان است. 
مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان تصریح کرد: شهروندان می‌توانند تنها با اهدای اندکی از خون خود این عزیران را از رنج و درد بیماری نجات دهند.
وی یادآور شد: در حال حاضر گیلان دارای هشت پایگاه انتقال خون در رشت، انزلی، تالش، آستارا، فومن ، لنگرود، رودسر و لاهیجان است.
داودی به آمادگی پایگاه‌های سیار انتقال خون اشاره کرد و گفت: در این پایگاه‌ها در انتظار مردم هستیم.
وی، اهدای خون را یکی از اقدام‌های ارزشمند و خداپسندانه نامید و تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین اهدا کننده فردی است که حداقل در سال دو بار اقدام به اهدای خون می‌کند.
مدیر کل پایگاه انتقال خون گیلان با بیان اینکه بدن بلافاصله پس از اهدای خون فعالیت جبران خون از دست رفته را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: نوشیدن مایعات مغذی پس از اهدای خون از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
وی افزود: خون اهدایی دارای ویژگی‌هایی بیش از تصور افراد است، زیرا به دو یا چند بیمار بستری در بیمارستان حیات دوباره می‌بخشد.
داودی با بیان اینکه امکان چنین توانایی از آنجا ناشی می‌شود که خون از اجزای متعدد و مفیدی تشکیل شده، ابراز داشت: هر یک از این اجزا به شیوه‌ای خاص از خون جدا شده و به مصارف مختلف می‌رسد.
وی نقش زمان را در نگهداری از خون و فرآورده‌های خونی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: برای حفظ خاصیت درمانی بسیاری از اجزای خون باید محدودیت‌های زمانی ویژه رعایت شود به همین منظور ذخیره منظمی از خون ضروری است.
این مسئول اذعان داشت: خون‌های اهدایی برای جایگزینی خون‌های از دست رفته بیماران تصادفی، عمل‌های جراحی، سوانح سوختگی، زایمان‌ها، نوزادان و برخی از مبتلایان به کم خونی، تالاسمی، سرطان خونی و بیماران کلیوی نیازمند به دیالیز استفاده می‌شود.
وی، ورود بیماران استان‌های همجوار برای درمان به گیلان را به دلیل وجود بیمارستان‌های مجهز و پزشکان خوب و با تجربه، عمده‌ترین دلیل مصرف خون و فرآورده‌های خونی در این استان دانست و افزود: اشاعه فرهنگ اهدای خون در گیلان به دلیل اطلاع‌رسانی مناسب و دقیق رسانه‌های آن است.
داودی با اشاره به اتوماسیون و مکانیزاسیون در انتقال خون گیلان، ابراز داشت: هیچ پروسه دستی در انتقال خون رشت انجام نمی‌شود و همگام با کشورهای پیشرفته جهان کارها صورت می‌گیرد.
وی وضعیت ایمنی خون در گیلان و ایران را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: تلاش برای ایمنی 100 درصد صورت می‌گیرد و در سال‌های گذشته مشکل ویژه‌ای درباره عوارض خونی در استان نداشتیم.
این مسئول، جمعیت گیلان را سالم دانست و خاطرنشان کرد: تمام اهدا کنندگان خون توسط پزشک ویزیت می‌شوند و تلاش‌ها برای تهیه خون سالم است.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول