اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز اتفاق افتاد؛

کشف غار جدید در گنبد نمکی دشتی

خبرگزاری فارس: صبح امروز در پی تجسس گروه هیئت کوهنوردی شهرستان دشتی یک دهنه غار جدید در گنبد نمکی دشتی کشف شد.

کشف غار جدید در گنبد نمکی دشتی
به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، رئیس هیئت کوه نوردی دشتی با اعلام این خبر به فارس گفت: در این برنامه تجسس که سه تن از کوهنوردان به نام‌های محمد جمشیدی، سید کریم موسوی و اکبر پاریابی حضور داشتند، موفق شدند این غار جدید را کشف کنند.
حمید زارعی افزود: همزمان با کشف این غار توسط اعضا پیمایش شد و طول تقریبی آن نزدیک به 400 متر است.
وی افزود: این غار در ضلع غربی گنبد نمکی دشتی و در طول شرقی 56 درجه و 57 دقیقه و 8 ثانیه و عرض شمالی31 درجه و 23 دقیقه و 22 ثانیه و در ارتفاع 446 متری قرار دارد.
زارعی اضافه کرد: از مشخصه‌های این غار ارتفاع بلند ورودی آن تا میزان حدود 12 متر و تا انتهای غار حداقل ارتفاع شش متر است.
وی خاطرنشان کرد: در ورودی این غار قندیل‌های زیادی وجود داشته و خفاش‌های بسیار زیادی از نوع دم موشی مسقطی نیز در این غار زندگی می‌کنند.
زارعی تصریح کرد: پیش از این 15 غار نمکی توسط هیئت کوهنوردی دشتی اکتشاف و پیمایش شده بود.
گنبد نمکی دشتی در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک و در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و 64 کیلومتری شهر خورموج قرار دارد و بزرگ‌ترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید.
وسعت گنبد در حدود ۳ هزار و 666 هکتار بوده و ارتفاع قله آن یک‌هزار و 490 متر از سطح دریاست و حداقل ارتفاع آن از سطح دریا نیز 70 متر است.
تشکیل گنبد شمال غربی به جنوب شرقی بوده و از سمت غرب به روستای گنخک و روستای جاشک کشیده شده و از سمت شرق از روستای باغان تا روستای درویشی ادامه دارد و راه دسترسی به گنبد از سمت شرقی از فاصله سه کیلومتری بعد از روستای گنخک از طریق جاده خاکی معدن قدیمی سنگ نمک که در منطقه فعالیت می‌کرده است و از سمت شرقی گنبد بعد از پل روستای کردلان جاده خاکی را به سمت گنبد پیش گرفته تا به پای کوهپایه‌های گنبد برسیم.
موقعیت خاص گنبد نمکی دشتی که موجب شوری آب رودخانه مند گشته است شاید تنها عامل زیان رسان به منطقه باشد زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است.
اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند است و در فصل پر بارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغابور و دشتی را فرا گرفته و به علت تبخیر زیاد نمک بر روی سطح خاک باقی مانده و موجب شوری زمین‌های منطقه می‌شود.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول