اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی:

امر به معروف داروی همه فقرها است

خبرگزاری فارس: آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پیامی به همایش شهروند مسئول در تبیین فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گفت: دنیای اسلام در حال حاضر به هیچ چیز مثل امر به معروف و نهی از منکر احتیاج ندارد و داروی همه بیماری‌ها و فقر اقتصادی و سیاسی و علمی، این فریضه شرعی است.

امر به معروف داروی همه فقرها است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی به همایش شهروند مسئول در تبیین فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر آمده است: با مسئلت توفیق برای اساتید، محققان، دانش‌پژوهان، حوزویان، دانشگاهیان، مؤسسات و سازمان‌های اسلامی و سایر شرکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی که برای ترغیب و تشویق همگانی امت اسلامی به انجام فریضه‌ بزرگ امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود، امید است این حرکت، سرآغازی نوین برای بسیج ملت‌های مسلمان به سوی تجدید هویت اسلامی و احیای معالم دین مبین و سنن عالیه وحیانی قرآنی باشد.
در ادامه این پیام آمده است: آنچه تفهیم و درک آن ضرورت دارد، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و اعتبار و ارزشی که در اسلام؛ در آیات قرآن مجید، در سنت رسول الله صلی الله علیه و آله و مکتب و معارف اهل بیت علیهم‌السلام برای آن بیان شده است. در اسلام، این حق بلکه مسئولیت برای همه ثابت است که در حفظ مصالح عالیه جامعه و سیر آن به سوی کمال بیشتر و رفع و دفع نقاط ضعف و سقوط در هاویه‌های گوناگون انحطاط و ابتذال مشارکت و نظارت داشته باشند، و از همه کس و هر نهادی عمل به وظایف و تکالیف را مطالبه کنند.
در بخش دیگری از این پیام اضافه شده است: جامعه در اسلام، یک واحد بزرگ است که همه باید از آن نگهداری کنند تا ارکان قدرت و استقلال آن همواره پابرجا و برقرار بماند و هیچ‌کس حق بی‌تفاوتی و کناره‌گیری از این وظیفه را ندارد. حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله، جامعه و افراد آن را مانند یک کشتی معرفی می‌کنند که همه با هم روی آن سوار می‌شوند و برای هر کدام جایی و مکانی معین می‌شود. در این بین یک تن از آنها که می‌خواهد محل خود را تخریب و سوراخ کند، وقتی به او اعتراض می‌کنند، می‌گوید: هذا مَکانی أصْنَعُ فِیه مَا شِئت؛ این نقطه جای خود من است و در آن آزادم هر کاری انجام بدهم. حضرت فرمود: اگر او را از آن عمل تخریبی و سوراخ‌کردن کشتی باز بدارند، هم خود او و هم سایرین نجات می‌یابند، و اگر او را رها نمایند، همگی هلاک می‌شوند.
در ادامه این پیام تاکید شده است: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود، مفاسد، معاصی، ملاهی، مناهی و موجبات انقراض جامعه و ضعف و فقر و جهل فراگیر می‌شود و همه آسیب می‌بینند و اگر نقش پایه‌ای این وظیفه‌‌ بزرگ در هر ملتی بیشتر رعایت شود، تمدن آن ملت و امنیت و خیر و سعادت بیشتر تأمین می‌شود. امیرالمؤمنین علیه السلام با این اعلام بزرگ و شیوا و بسیار بلند و رسا و اساسی، مسلمانان را به آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر این‌چنین توجه داده است «همه کارها و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل اندکی آب در برابر دریاهای پهناور و بی‌ساحل است».
در ادامه این پیام تاکید شده است: حیات جامعه در همه شعب حیاتی بشر و ارزش‌های والا در گرو انجام این فریضه است. افتخار و ارزش و هویتی که به حکم قرآن مجید، این امت به وسیله آن بهترین امم است، در کنار ایمان، امر به معروف و نهی از منکر است.  دنیای اسلام در حال حاضر به هیچ چیز مثل امر به معروف و نهی از منکر احتیاج ندارد. داروی همه بیماری‌ها و فقر اقتصادی و سیاسی و علمی، این فریضه شرعی است. امر به معروف ونهی از منکر، فرهنگ و مکتب است و رشته‌ها و شعب آن که در خانواده، در مدرسه، در دانشگاه، در دولت، در مطبوعات، در سخنرانی‌ها و در مشاغل در همه جا و نسبت به همه کس باید اجرا شود.
در پایان این پیام خاطرنشان شده است: امر به معروف و نهی از منکر، کار الهی و کار انبیا و اولیاء است؛ کیفیت‌های آن باید آموخته شود. در معاشرت‌ها، ‌انتخاب‌ها، تشویق‌ها و تجارت‌ها و برنامه‌های دیگر، اصل امر به معروف و حب فی الله و بغض فی الله باید رعایت شود. منکرستیزی و معروف‌گرایی باید برنامه باشد، و خلاصه، مفاهیمی مثل أزْجُرِ المُسِئ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ از شعب این فریضه الهی است. باید با دل، با زبان و با دست، حسب موارد امر به معروف و نهی از منکر نمود؛ مَنْ تَرَکَ إنْکَارَ الْمُنْکَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ یدِهِ فَهُوَ مَیتٌ بَینَ الأحْیاء؛ کسی که تمام اقسام آن را ترک کند همانند مرده‌ای است که در میان زنده‌ها راه می‌رود.
در خاتمه با عرض تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در این همایش، امیدوارم که ‌آثار و برکات این نشست بین‌المللی، افتخارآفرین و موجب خشنودی و رضایت حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا شود.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول