اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ثبت مالکیت معنوی فرش ‌دستباف خراسان رضوی ضروری است

خبرگزاری فارس: در جلسه کمیته فرش دستباف خراسان رضوی بر ضرورت ثبت مالکیت معنوی فرش‌ دستباف استان تاکید شد.

ثبت مالکیت معنوی فرش ‌دستباف خراسان رضوی ضروری است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی مشهد، جلسه کمیته فرش دستباف خراسان رضوی، با عنوان بررسی مسائل و مشکلات فرش استان در خصوص نحوه ثبت علائم تجاری-تاییدی و نشان جغرافیایی فرش در مناطق مختلف استان و چگونگی روند صدور شناسنامه فرش با حضور مدیر مالکیت معنوی و نشان‌های تجاری مرکز ملی فرش ایران، اعضای کمیته فرش استان و جمعی از پیشکسوتان، تولیدکنندگان و تجار فرش دستباف استان برگزار شد.
مدیر مالکیت معنوی و نشان‌های تجاری مرکز ملی فرش ایران در این جلسه اظهار داشت: امروزه تجارت هر کالایی بدون داشتن نام و نشانی در جهان منسوخ شده است و فرش ایران نیز برای ورود به بازارهای جهانی باید برند جهانی داشته باشد که توسط یک مرجع ثبت شده باشد.
سید مهدی میرصالحی افزود: در زمینه ثبت ملی و جهانی فرش اقداماتی با سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO انجام شده است.
در ادامه این جلسه هادی مخملی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان خراسان رضوی اظهار داشت: ثبت مالکیت معنوی موجب تثبیت جایگاه فرش ایرانی در بازارهای بین‎المللی می‌شود. مالکیت معنوی فرش باعث ارتقای جایگاه فرش در بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه این امر مانع از تقلب و کپی‌برداری از فرش ایرانی می‌شود، افزود: در صورت تقلب یا کپی‌برداری کشورهای رقیب از فرش‌هایی که مالکیت معنوی آن به ثبت رسیده، می‌توان این تخلف را در محاکم بین‌المللی مطرح و از ادامه آن جلوگیری کرد.
مخملی با اشاره به اینکه اغلب شهرستان‌های مطرح در تولید فرش دستباف نسبت به ثبت مالکیت معنوی تولیدات خود اقدام کرده‌اند، تصریح‌کرد: فرش‌های دستباف خراسان رضوی نیز به زودی تحت این مالکیت در می‌ایند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان خراسان رضوی همچنین با بیان اینکه از جمله مزایای ثبت مالکیت معنوی فرش، شناسنامه‌دار شدن این تولیدات است، خاطرنشان کرد: این امر انگیزه تولیدکنندگان را به لحاظ تولید کمی و کیفی بالا می‌برد.  
در این جلسه ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی نماینده مرکز ملی فرش ایران، مقرر شد نسبت به ارسال پرونده‌های متقاضیان کارشناسی شده و ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی فرش استان به تفکیک شهرستان‌های استان با همکاری اداره فرش این سازمان به اداره کل مالکیت صنعتی و برابر مقررات جاری اقدام کرده و تا رسیدن به نتیجه نهایی در قالب معاهدات بین‌المللی، پیگیری‌های لازم به عمل آید.
همچنین ثبت ملی و جهانی علائم تجاری تولیدکنندگان و تجار فرش استان در قالب معاهده بین‌المللی، از دیگر مصوبات این جلسه بود که مورد تاکید قرار گرفت.
انتهای پیام/خ۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول