اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی:

تجهیز آزمایشگاه پزشکی قانونی نیازمند حمایت مسئولان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: یکی از خواسته‌های این اداره کل کمک حمایت جدی مسئولان برای توسعه و تجهیز آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی استان در حوزه مواد مخدر است.

تجهیز آزمایشگاه پزشکی قانونی نیازمند حمایت مسئولان است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند محمدرضا نورس ظهر امروز در جلسه کمیته پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اظهار داشت: 85 در صد حجم مراجعات به پزشکی قانونی معاینات سرپایی، 12 درصد فعالیت‌های آزمایشگاهی و سه تا پنج درصد  بحث متوفیات است.
وی افزود: از آنجا که آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر مقوله‌ای گسترده است اشکال خود را در قسمت‌های مختلف جامعه چه در بحث افراد زنده و چه متوفیات و نمونه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی تصریح کرد: پزشکی قانونی با همه این موارد ارتباط کاری دارد و این سبب شده که ما در این زمینه به سمتی برویم که لازم باشد تجهیزاتی داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ‌های کارشناسی دقیقی ارائه بدهیم.
نورس یکی از وظایف پزشکی قانونی را بررسی آزمایش اعتیاد در موارد فرزند خواندگی، استخدامی، بررسی حضانت، فسخ نکاح، کودک آزاری و همسر آزاری و مهم‌تر از همه تعیین علت فوت در اجساد یا کشف مواد مخدر در بدن آنان عنوان کرد.
وی یادآور شد: مجموعه پزشکی استان خراسان جنوبی در همه این زمینه‌ها فعالیت‌های خوبی داشته و از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی بیان داشت: آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان جنوبی در این زمینه با تجهیز به دستگاه‌های آزمایشگاهی توانسته در بحث تعیین خلوص مواد مخدر، ترکیبات مواد مخدر و علت‌یابی مرگ‌ها بسیار کمک کننده باشد.
نورس ادامه داد: اما تبدیل شدن استان به قطب آزمایشگاهی و بی‌نیاز شدن به ارسال نمونه‌ها به استان‌های مجاور یکی از خواسته‌های این اداره کل است که نیازمند کمک و حمایت جدی مسئولان نبست به اختصاص اعتبارات لازم برای توسعه و تجهیز آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی استان در حوزه مواد مخدر است.
وی ادامه داد: از آنجا که یکی از وظایف این اداره کل پاسخگویی به مراجع قضایی است به تدریج به سوی افزایش فعالیت در سایر حوزه‌ها و از جمله حوزه‌های آموزشی و پژوهشی پیش می‌رویم که همین امر موجب تغییر دید جامعه نسبت به وظایف و عملکرد پزشکی قانونی شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی ادامه داد: این اداره کل با استفاده از ظرفیت‌های ویژه خود در حوزه آموزش و پژوهش سعی کرده در زمینه پیشگیری از اعتیاد اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان، ارائه پوستر و مقاله، شرکت در دوره‌های آموزشی و حضور در برنامه صدا و سیمای استان کند.
نورس یادآور شد: طی دو سال اخیر دید جامعه به وظایف پزشکی قانونی تغییر کرده است به نحوی که در نقش جدید پزشکی قانونی ورود به بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه مقوله اعتیاد به مواد مخدر و تحقیق و پژوهش کاملا مشهود است.
وی با اشاره به فوت 17 نفر در هشت ماه نخست امسال بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در استان خراسان جنوبی گفت: در سازمان پزشکی قانونی اطلاعات و آمار منحصر به فردی تولید می‌شود که در امر سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌توان از این آمار و اطلاعات در قالب طرح‌های پژوهشی بهره‌مند شد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان در ادامه از اعلام آمادگی این اداره کل با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی در انجام طرح‌های پژوهشی تخت عنوان یک پروتکل پژوهشی در کشفیات مواد مخدر و ترک اعتیاد و درمان آن و در نهایت اطلاع‌رسانی نتایج آن از طریق نشست خبری و صدا و سیما به مردم شد.
نورس خواستار عضویت پزشکی قانونی در کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اختصاص اعتبار ویژه برای افزایش توانمندی‌های این مجموعه و اثرگذاری بیشتر آن شد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول