اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دیوان عالی کشور:

پزشکی قانونی پشتوانه دستگاه قضایی است

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان عالی کشور گفت: پزشکی قانونی بازگوکننده دستگاه قضایی و پشتوانه بسیار مهم دستگاه قضایی کشور است.

پزشکی قانونی پشتوانه دستگاه قضایی است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت‌الله احمد محسنی‌گرکانی پیش از ظهر امروز در نخستین روز از سومین همایش سراسری طب و غذا در هتل پردیسان مشهد در جمع میهمانان این همایش اظهار داشت: همانطور که قضاوت نیاز به پزشکی قانونی دارد می‌‌توان گفت که پزشکی قانونی هم نیازمند به قضاوت بوده و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و تعامل بسیار زیادی با هم دارند.
رئیس دیوان عالی کشور پایه احکام اسلام را بر مبنای عدل و تقوا خواند و گفت: پایه و ریشه احکام کیفری، حقوقی و قواعد فقهی و همه مسائلی که فقها در آن زمینه‌ها بحث می‌کنند بر مبنای پایه عدل، عقل و تقواست.
وی ضمن اشاره به مسئله مهم دیه و معنای لغوی و اصطلاحی  و فقهی دیه گفت: در واقع مسئله دیه باید در جامعه ما روشن و مشخص شود و هر زمان مبلغ دیه با جرم و مجازات مساوی بوده و یا زمانی که مبلغ دیه از آن بیشتر باشد در واقع می‌توان گفت که دیه حق شخص مجروح علیه است و چنانچه هزینه انجام شده بیشتر از مقدار دیده باشد، جای تأمل و بررسی بیشتر وجود دارد.
وی با ذکر برخی روایات و آموزه‌ها در زمینه مبحث دیه اظهار داشت: در بعضی از منابع دینی آمده است که دیه حق آدم کشته شده اما در واقع دیه حق مسلم برای خانواده مقتول بوده است.
محسنی‌گرکانی ادامه داد: در ستاد دیات نیز آمده است که مراد از دیه مالی است که واجب بوده و به سبب جنایتی که جانی مرتکب شده و انسانی را کشته برای رضایت اولیای دم باید به آنها پرداخت شود و می‌توان گفت زمانی دیه تعلق می‌گیرد که شخصی عضوی از بدن یک آدم را ناقص یا معیوب کرده است. 
رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: اگر دیه به عنوان جبران باشد یک مفهوم خاص دارد و اگر به عنوان مجازات باشد مفهوم دیگری در بر داشته و از نظر شارع مقدس دیه هم مجازات و هم جبران آن می‌باشد.
وی افزود: صدمات انواع گوناگون دارند و زمانی که صدمه‌ای به انسان وارد شده و فرد از نظر ظاهر صدمه‌ای نمی‌بیند ولی منفعت فرد از میان رفته و یا خدشه‌دار می‌شود و در واقع زوال عقل خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهد می‌‌توان گفت که دچار زندگی حیوانی می‌شود و حیات حیوانی نیز همین است.
محسنی‌گرکانی در همین رابطه با ذکر روایتی از امیرالمومنین اظهار داشت: در روایاتی از امیرالمومنین (ع) آمده که اگر فردی ضربه‌ای به سرش زده شود و عقل آن زایل و بینایی را از دست و لسان سخنوری خود را از دست بدهد اما زنده باشد فرد جانی شش دیه را پرداخت می‌کند بنابراین در این مسئله مازاد بر دیه مطرح می‌شود و بیشتر فقها از فایده یا ضرر در این زمینه استفاده کرده‌اند.
رئیس دیوان عالی کشور قضاوت را یکی از منصب‌های مهم اسلام و منصب مهم انبیاء الهی معرفی نمود و اظهار داشت: در واقع قضاوت براساس عدالت است که اگر قضاوت منهای عدالت شود بدبینی ایجاد شده و مسئله دیه باید در جامعه ما روشن و تبیین شود و غذای اسلامی همچون آیین قانون دادرسی، حقوقی و قانون مجازات اسلامی بر اساس قوانین مدون و معتبر فقهی نوشته شده است.
محسنی‌گرکانی زیربنای امنیت کشور را دستگاه قضایی کشور عنوان کرد و گفت: اگرچه نیروی انتظامی رو بنا است و به دستگاه قضایی کمک می‌کند اما زیربنای آن دستگاه قضایی کشور است.
وی طب را یک رشته بسیار مهم در کشور خواند و با اشاره به برگزاری چنین همایش‌هایی اظهار داشت: مسائلی که در راستای برگزاری این مراسم مطرح می‌شود مسائل و جلسات علمی است و نباید یک سخنرانی معمولی به حساب آید بلکه مسائل مطرح شده در چنین همایش‌هایی کاملا علمی و حائز اهمیت است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول