اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رجایی در گفت‌وگو با فارس:

آموزش و پرورش برای سکانداری در تولید علم باید پژوهش محور شود

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اراک در مجلس گفت: آموزش و پرورش برای سکانداری در تولید علم، پژوهش‌محور شده و خود را با علم روز تطبیق دهد.

آموزش و پرورش برای سکانداری در تولید علم باید پژوهش محور شود
عباس رجایی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس درباره ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور اظهار داشت: آسیب‌شناسی آموزش و پرورش نشان می‌دهد این وزارتخانه به عنوان یک زیرساخت در امر توسعه نتوانسته شرایطی را به وجود آورد که کشور بتواند به یک توسعه علمی قابل قبولی دست پیدا کند.
 
وی یکی از دلایل این امر را این نکته دانست که "آموزش و پرورش تاکنون پژوهش‌محور نبوده و نتوانسته خود را با علم روز تطبیق دهد تا بتواند سکان تولید علم را بر عهده گیرد".

نماینده اراک در مجلس گفت: تشکیلات آموزش و پرورش خیلی سنتی عمل می‌کند و بیش از معلومات به محفوظات اهمیت می‌دهد و کم‌تر از ابزارهایی که بتواند برای دانش‌ آموزان فرصت‌سازی کند، بهره برده است.
 
رجایی افزود: نکته دیگر اینست که روح حاکم بر آموزش و پرورش به گونه‌ای است که به دانش آموزان اجازه نمی‌دهد هنگامی که می‌خواهند از مدرسه به دانشگاه بروند، این انتقال با سنخیت مناسبی بین آموزش عالی و آموزش و پرورش صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: محیط مدرسه بسیار بسته و محیط دانشگاه بسیار باز است و به همین خاطر هم تجانسی بین آنها برای دانش آموز وجود ندارد و بسیاری از انتخاب‌ رشته‌ها در دانشگاه، به اختیار دانشجویان نیست بلکه تصادفی یا از روی اجبار انجام می‌شود.

رجایی بر همین اساس تاکید کرد که "نظام آموزش عالی باید مسیر تکاملی آموزش و پرورش باشد که چالش عدم توازن میان ۲ مجموعه برطرف شود".


نماینده اراک در مجلس هشتم گفت: در آموزش و پرورش هیچ‌گونه بازآموزی برای معلمان وجودندارد و معلمان مطالبی را به دانش آموزان تعلیم می‌دهند که در گذشته آموخته‌اند.

وی این فاصله را از دیگر چالش‌های نظام آموزشی عنوان کرد و با اشاره به تدبیر طراحی شده برای این رفع این معضل در سند تحول آموزش و پرورش بر لزوم تغییرات همزمان محتوایی و شکلی تاکید کرد.

وی با توجه به دلایل فوق تحول بنیادین در آموزش و پرورش را الزامی دانسته و در پایان ابراز امیدواری کرد که سند تحول آموزش و پرورش بتواند راهگشای مشکلات نظام آموزشی کشور باشد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول