اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شیلات و آبزیان فارس خبر داد

احیای ذخائر ماهی منابع آبی فارس

خبرگزاری فارس: مدیر شیلات و آبزیان فارس از بازسازی و احیای ذخایر ماهی منابع آبی این استان خبر داد.

احیای ذخائر ماهی منابع آبی فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد سعادت بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال جاری، به منظور بازسازی و احیای ذخائر ماهی منابع آبی استان فارس، یک‌میلیون و 637 هزار بچه ماهی گرمابی به وزن میانگین دو تا هشت گرم در 13 منبع آبی شامل سه منبع آبی طبیعی شهرستان خنج، ممسنی و 10 منبع آبی نیمه طبیعی در شهرستان‌های لار، مرودشت، گراش، خنج، فسا، آباده، قیروکارزین، فیروزآباد و اقلید رهاسازی شدند.
مدیر شیلات و آبزیان استان فارس بیان داشت: برای نخستین بار پس از مطالعات مقدماتی انجام شده در سد ایزدخواست با توجه به واگذاری پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس در یک قرارداد مزایده دو ساله، 20 هزار بچه ماهی قزل‌آلا به وزن میانگین پنج گرم در این سد رهاسازی شد.
سعادت افزود: همچنین در سال جاری 296 نفر نیز به فعالیت بهره‌برداری از ذخائر ماهی در منابع آبی مشغول بودند که پیش‌بینی می‌شود در برنامه پنجم 323 تن ماهی در این استان تولید شود.
وی در ادامه به آمار صید در سال جاری اشاره کرد و گفت: در منابع آبی 332 تن با تولید 7،36 کیلوگرم در هکتار برآورد شده است که نسبت به پیش‌بینی تولید برنامه پنجم 8،2 درصد رشد را نشان می‌دهد.
سعادت اضافه کرد: با بررسی آماری در دو دهه گذشته در صورت آبگیری کامل منابع آبی استان فارس، ظرفیت حداقلی توانایی تولید آبزیان در منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی به یک‌هزار تن در سال می‌رسید.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: با خشک شدن بسیاری از منابع آبی مهم این استان نظیر تالاب کافتر در اقلید با وسعت 4 هزار و 800 هکتار و تالاب پریشان با وسعت 4 هزار و500 هکتار و ارژن با وسعت یک‌هزار هکتار موجب کاهش ذخائر آبزیان و تولید ماهی در منابع آبی این استان شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گونه‌های ماهیان صید شده نیز اشاره کرد و ادامه داد: ماهیان صید شده از گونه‌های غیر بومی در منابع آبی شامل گونه‌های کپور معمولی، فیتوفاگ، بیگ هد و آمور است که 8، 98 درصد صید را در سال جاری تشکیل می‌دهند و از گونه‌های بومی منابع آبی این استان گونه‌های سرخه، سس ماهی، سیاه ماهی، زرده و باربولوس را می‌توان برشمرد که با وزن میانگین 350 گرم با حداقل وزن 300 گرم و حداکثر وزن 5،2 کیلوگرم صید شدند.
سعادت ابراز داشت: بالاترین وزن ماهی صید شده در منابع آبی استان فارس از گونه‌های فیتوفاگ و بیگ هد است که حداکثر وزنی معادل  57 کیلو گرم را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول