اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شیلات استان زنجان خبر داد

پرورش ماهی آزاد خزر برای نخستین بار در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیر شیلات استان زنجان گفت: ماهی آزاد دریای خزر برای نخستین بار در استان زنجان پرورش داده می‌شود.

پرورش ماهی آزاد خزر برای نخستین بار در زنجان
محمود صیاد بورانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه دریاها و اقیانوس‌ها سالانه قابلیت تولید حدود 240 میلیون تن ماهی را دارند، اظهار داشت: برداشت بی‌رویه ماهی از دریاها و اقیانوس‌ها موجب کاهش ذخایر آبزیان و تنزل صید در سال‌های آتی می‌شود، بنابراین افزایش هرگونه تقاضا بیش از توان دریاها و اقیانوس‌ها تنها از طریق آبزی پروری امکانپذیر است.
وی با اشاره به اینکه با نگاهی اجمالی به وضعیت صید ماهیان پرورشی در جهان و ایران در می‌یابیم که تنها سهم کوچکی از تولید این آبزیان با ارزش به ایران تعلق دارد، افزود: با بهره‌گیری علمی از منابع مستعد آبی کشور از جمله رودخانه‌‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و سدهای خاکی تا حدودی به افزایش آبزیان کمک می‌شود.
مدیر شیلات استان زنجان با بیان اینکه افزایش توجیه اقتصادی فعالیت آبزی‌پروری بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و خروج استان زنجان از گونه‌های محدود آبزیان، توسعه صادرات و ورود ارز به کشور را به دنبال خواهد داشت، خاطر نشان کرد: پرورش ماهی آزاد دریای خزر در دستور کار اداره شیلات استان زنجان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 6 هزار قطعه ماهی آزاد دریای خزر به صورت آزمایشی در مزارع شهرستان ماهنشان رها‌ سازی شده است، یادآور شد: این ماهیان از رشد متناسبی برخوردار بوده‌اند به طوری که بعد از ارزیابی کلی وضعیت رشد این ماهیان، ضریب تبدیل غذایی و توجیه اقتصادی مقرر شده که اوایل سال آینده به عنوان گونه اصلی پرورشی به برخی مزارع دارای مدیریت بهتر معرفی شود.
صیاد بورانی با اشاره به دلیل اینکه رودخانه‌های محل تخم‌ریزی، زاد و ولد و پرورش ماهیان دریای خزر دچار آلودگی شده‌اند و خطر انقراض نسل در این آبزیان به وجود آمده است، افزود: به همین منظور مقرر شده تا با بررسی کارشناسانه ماهیان ویژه دریای خزر در استان زنجان پرورش داده شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با اشاره به نحوه پرورش ماهیان زینتی خاطرنشان کرد: ارائه طرح‌های توجیهی در فضای اندک محیط مسکونی، برنامه‌ریزی برای دوره‌های آموزشی مقدماتی و تخصصی و تخصیص تسهیلات بانکی برای واجدین شرایط و بازدید ماهانه توسط کارشناسان موجب افزایش تولید ماهیان زینتی شده است.
وی با بیان اینکه 52 مرکز تولید ماهیان زینتی در فضای 3 هزار و 500 متر مربع با استفاده از امکانات و آب شهری 30 گونه ماهی زینتی را پرورش می‌دهند، افزود: ماهیان زینتی تولیدی استان زنجان اسکار، دیسکی، مولی، پلاتی، گوپی، انجل و سوروم گلدفیش را شامل می‌شود.
صیاد بورانی خاطر نشان کرد: ماهیان تولید شده در زنجان علاوه بر استان‌های همجوار تهران به کشور عراق نیز صادر می‌شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان ارزش صادرات ماهیان پرورشی زینتی امسال را 5 میلیارد و 430 میلیون ریال عنوان کرد و یادآور شد: امسال تولید ماهیان زینتی نسبت به سال گذشته در همین مدت هشت درصد افزایش داشته است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول