اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

در گزارشی پیرامون ‌ابعاد حقوق اساسی مطرح شد

انتقاد مرکز پژوهش‌ها‌ از اختیار مطلق هیئت‌های حل‌اختلاف در انحلال شوراها

خبرگزاری فارس: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: هیئت‌های حل اختلاف و اختیار مطلق این هیئت‌ها در سلب عضویت اعضا و انحلال شوراها نمی‌تواند با استقلال این نهادها که فلسفه وجودی نهادهای غیر متمرکز را تشکیل می‌دهد، سازگار باشد.

انتقاد مرکز پژوهش‌ها‌ از اختیار مطلق هیئت‌های حل‌اختلاف در انحلال شوراها
به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی ابعاد حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه و حوزه صلاحیت نهادهای خارج از قوای سه‌گانه و صلاحیت شوراهای اسلامی را تحلیل کرد.

‌دفتر مطالعات حقوقی این مرکز اعلام کرد: شوراهای اسلامی در کشور برای ارائه برخی از خدمات و وظایف ایجاد شده‌اند که از شخصیت حقوقی مجزا، استقلال و آزادی عمل در اداره امور مربوط به خود برخوردارند.

براساس این گزارش، این شوراها بر پایه نظام عدم تمرکز به‌منظور انجام پاره‌ای از خدمات عمومی که جنبه محلی دارند، تأسیس شده‌اند و به‌ موجب قانون اساسی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور محسوب می‌شوند، اما به رغم چنین اهمیتی، جایگاه و صلاحیت این نهادها در نظام حقوقی ما مشخص نیست.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: این شوراها به موجب اصول قانون اساسی در کنار ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور قلمداد شده‌اند که علی‌القاعده باید با توجه به اصول مذکور، نوعی شأن تصمیم‌گیری و به بیانی قاعده‌گذاری و اجرا را برای شوراها در نظر گرفت. براین اساس، اصل یکصدم قانون اساسی در تبیین این اصول با بیان اینکه اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان، با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌‌گیرد، شأن مزبور را تا حد نظارت بر اداره امور مربوط به قلمرو خود تقلیل داده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه این گزارش تصریح کرده است: قانونگذار در مقام تعیین حدود اختیارات و وظایف شوراهای مذکور، یکسری وظایف و صلاحیت‌ها را برای شوراها درنظر گرفته است.

این دفتر درمورد نظارت قوه مرکزی نسبت به نهادها خاطرنشان می‌کند: ترکیب هیئت‌های حل اختلاف و اختیار مطلق این هیئت‌ها در سلب عضویت اعضا و انحلال شوراها نمی‌تواند با استقلال این نهادها که فلسفه وجودی نهادهای غیر متمرکز را تشکیل می‌دهد، سازگار باشد و نظارت‌ها را از شکل قیمومیتی به قالب سلسله مراتبی تبدیل می‌کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول