اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز خبر داد

148 هزار شیرازی غربالگری دیابت شدند

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز با اشاره به اجرای طرح غربالگری دیابت از غربالگری 148 هزار نفر در شیراز خبر داد.

148 هزار شیرازی غربالگری دیابت شدند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسین فرامرزی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آمار موجود حدود 700 هزار نفر بالای 30 سال ساکن در شیراز باید در طرح غربالگری دیابت شرکت کنند که تاکنون 148 هزار نفر آنان در این طرح مشارکت داشته‌‌اند.
وی بیان داشت: از مجموع 148 هزار نفر غربالگری شده، حدود 90 هزار نفر را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 30 هزار نفر آنان شرایط بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت را نداشتند و 28 هزار نفر در مرحله قبل از دیابت هستند.
فرامرزی گفت: در مجموع از این آمار 30 هزار نفر مبتلا به چربی خون بودند که این نشان دهنده وجود تهدیدهای جدی برای بروز عوارض قلبی، عروقی و مغزی در این افراد است.
وی تصریح کرد: حدود 15 هزار نفر نیز در این طرح مبتلا به فشار خون بودند که بدون شک سکته‌های قلبی و نارسایی کلیه از عوارض شایع این بیماری است.
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز اضافه کرد: از مجموع 148 هزار نفری که در طرح غربالگری شرکت داشته‌اند، حدود 70 هزار نفر آنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بودند که در بروز بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت مؤثر است.
وی ابراز داشت: در صورتی که فرد در این غربالگری در معرض خطر معرفی شود تعدادی آزمایش رایگان از جمله آزمایش قند خون بدون صبحانه، آزمایش چربی خون و آزمایش‌های HDL و LDL‌ و کراتینیس برای وضعیت کلیه‌ها انجام می‌شود.
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم ‌پزشکی شیراز با بیان اینکه عوارض دیابت خطرناک و روز به روز در حال افزایش است به افراد بالای 30 سال توصیه کرد که برای آزمایش به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه‌ها و شهرهای خود مراجعه کرده و اگر به این بیماری مبتلا هستند امور پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.
به گزارش فارس، طرح غربالگری دیابت از فروردین ماه سال 89 در این شهر آغاز شده است و افراد بالای 30 سال می‌توانند برای آزمایش به مراکز بهداشتی درمانی فعال در شهر شیراز مراجعه کنند.
در این طرح سابقه بیماری دیابت خانوادگی فرد، اضافه وزن، سابقه بیماری قلبی و عروقی و در زنان سابقه تولد نوزاد بیش از پنج کیلوگرم از افراد مراجعه کننده مورد پرسش و بررسی قرار می‌گیرد.
انتهای پیام/ی20/م2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول